Groot deel van de stijfheid komt uit het dak. Wellicht dat de staalconstructie bij de achterban steviger is.
Ook heeft de hoge achterklep ongetwijfeld invloed.
Veel grote opppervlakken die redelijk haaks op elkaar staan t.o.v. een sedan.
Cijfermatig krijg je gelijk, ik ben het alleen nog niet eens met je uitleg, want die twee grotere deuren zijn kwa oppervlakte kleiner dan de 4 deuren van een sedan.Griffendahl schreef:Een sedan is stijver als een coupe, omdat je met 4 kleine gaten in je body nou eenmaal minder stijfheid verliest dan met 2 groten. Zeker als je beseft dat de sedan deuren door hun vorm ook bijdragen aan de totale stijfheid (bij gesloten deuren), iets wat coupe deuren zeker niet doen.Dynamo schreef:Tenslotte is een coupe wat stijver dan een sedan (2 ipv 4 deuren), wat hem een klein voordeel zou moeten opleveren.
:*Griffendahl schreef: door Griffendahl » 17 jan 2011 18:51
Imho is dan de PFL sedan de beste keus
Eén stalen buis van een meter is veel makkelijker te buigen als twee stukjes van 50 cm, aangenomen dat de buisjes op de lengte na verder gewoon gelijk zijn. Dit is feitelijk hetzelfde als wat er aan de hand is met de 'gaten'.Dynamo schreef:Cijfermatig krijg je gelijk, ik ben het alleen nog niet eens met je uitleg, want die twee grotere deuren zijn kwa oppervlakte kleiner dan de 4 deuren van een sedan.
Idd...Dynamo schreef:Bedoel je met de vorm het feit dat de coupe deuren geen raamomlijsting hebben? Daar had ik niet bij stilgestaan.
Griffendahl schreef:Volgens mij geeft een klein dak meer stevigheid als een groot dakEn bij de sedan heb je twee kleinere oppervlakken tegen een grote... Grote vlakken zijn juist nadelig en een sedan heeft minder grote vlakken.
Stevigheid komt juist uit kleine vlakken die met elkaar verbonden zijn, grote vlakken is juist torsiegevoeliger...