320ci bibbert/stottert/houdt in

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Franzzz

320ci bibbert/stottert/houdt in

Bericht door Franzzz » 20 jan 2011, 22:07

Sinds korte tijd heb ik last van het volgende. Bij het rijden van constante snelheid is er een soort van inhouden/gestotter waarneembaar, het is alsof hij heel snel achter elkaar korte schokjes geeft, van heftig schudden is geen sprake. Het valt me met name op als ik 80-100 km/u rijdt in vijfde versnelling. Stationair loopt de auto gewoon goed, zowel koud als warm. Voor mijn gevoel is het wegrijden met koude motor ook "moeizaam" geworden, daarmee bedoel ik dat hij met tegenzin in toeren klimt bij rustig gas geven en wegrijden, het overschakelen van 1 naar 2 lijkt dan ook wat lastiger te verlopen. Of dat schakelen nu samenhangt met de koude motor/olie weet ik niet. Ik zat te denken aan onder andere het benzinefilter, maar misschien is dat wel onzin. Wat zou ik zelf kunnen controleren/bekijken om het probleem te verhelpen.

brascopolo

Re: 320ci bibbert/stottert/houdt in

Bericht door brascopolo » 20 jan 2011, 22:31

klinkt als een ontsteking of injectie probleem (dat r af en toe 1 cylinder niet mee doet)..
Heb je al eens een flesje motor cleaner in je wagen gegooid..
Bougies vervangen?
Verandert het geluid van je motor ook?

Franzzz

Bericht door Franzzz » 20 jan 2011, 22:40

Volgens mij veranderd het geluid van de motor niet, is me niet opgevallen althans. Ik heb een paar weken geleden een reiniger van wynns aan de brandstof toegevoegd. Het blok heeft 120.000 gelopen en weet niet wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn, dit zou ik evenals het benzinefilter zelf kunnen doen. Ik zal morgen de stekker van de lmm eens loshalen. Ik heb alleen met het vervangen van bougies eigenlijk een diy nodig over hoe alles los te krijgen.

brascopolo

Bericht door brascopolo » 20 jan 2011, 22:46

die diy zou ik youtuben. Daar staan altijd geweldige tutorials op.
Misschien moet je m toch effe laten uitlezen.. Kijken of je een melding krijgt (ookal loopt ie stationair goed)..

Franzzz

Bericht door Franzzz » 24 jan 2011, 22:36

Als het morgen gelegen komt laat ik de auto uitlezen en hoop ik dat het iets oplevert. Zoiezo zal de storing van het sensormatje van de airbag gewist moeten worden en ik heb zo'n vermoeden dat de nokkenas sensor aan de beurt, of het de inlaat of uitlaat sensor is weet ik natuurlijk niet. Ik weet inmiddels wel hoe je ze kunt vervangen, dus dat ga ik zelf doen. Ik post hier de vorderingen.

hanse46

Bericht door hanse46 » 25 jan 2011, 08:09

Ik heb exact dezelfde 'problemen', maar ik gok op de nokkenassensor. Met uitlezen kwam er bij mij niks uit bij de dealer. Dus blijkbaar is dit probleem niet altijd te traceren, terwijl je toch duidelijk kon merken dat het blok niet altijd lekker liep.

Ik ga de sensor vanmiddag ophalen, zodra ik gelegenheid heb zal ik hem erin zetten en de bevindingen posten!

320driver

Bericht door 320driver » 25 jan 2011, 09:40

Ik heb hetzelfde meegemaakt, carterventilatie is toen helemaal vervangen incl. slangen en aansluitingen maar ook de lmm en 2 lambda's maar die waren al eerder vervangen en oh ja alle bougies zijn vervangen en 1 bobine x|

Franzzz

Bericht door Franzzz » 25 jan 2011, 18:41

Vanmiddag laten uitlezen en naar alle waarschijnlijkheid ergens een vacuumslang stuk, er is een luchtmassameter besteld voor de zekerheid om te kijken of dit de boosdoener is. Als de lmm binnen is, zet ik hem erop, foutcodes resetten en dan rijden. Is de lmm niet de oplossing hoef ik hem niet af te nemen, even afwachten dus. Ik wil het erop wagen om zelf de vacuumslang, ofwel de carterventilatie in zin geheel te vervangen, compleet setje is €85,-ex. Het schijnt dat het een klus is van een uur of 3/4, dus de moeite om het zelf te proberen. Zal de vorderingen posten.

320driver

Bericht door 320driver » 26 jan 2011, 14:23

Grote kans dat het de carterventilatie is maar het zou mooi zijn als het met het vervangen van de lmm is opgelost, helaas wasd dat bij mijn 320Ci niet het geval succes :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”