lucht filter UPDATE :

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jack-023

lucht filter UPDATE :

Bericht door Jack-023 » 09 jan 2011, 03:01

Hallo,
Ik heb een open lucht filter gekocht voor mijn auto. Nou zit er toen ik mn oude luchtfilter box er af schroefde 2 slangen in die aan de achterkant er uit komen..Nou had ik de achterste slang los geschroeft en kwam er koelvloeistof uit. Nu heb ik de slangen weer aan elkaar zitten, maar kan ik zo blijven rijden (er komt geen koelvloeistof meer uit als ik hem start)?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deltadick

Re: lucht filter UPDATE :

Bericht door Deltadick » 11 jan 2011, 21:42

Ik zou weer heel snel je originele luchtfilter plaatsen, werkt namelijk het beste.
Of je moet zeker weten dat hij, A: genoeg lucht krijgt, omdat die goedkope filters gewoon waardeloos zijn, zodat je mengsel niet te rijk word, en de duurdere filters hebben olie nodig, en daar heeft je luchtmassameter een hekel aan.
en B: mischien nog belangrijker, je moet het luchtfilter zo afschermen van de motor, dat je zeker weet dat hij alleen maar koude lucht krijgt, van buiten de auto.
Als 1 van bovenstaande dingen niet goed is, dan zul je alleen maar vermogen verliezen, in plaats van winnen.

Groeten Dick.
BMW e36 325i coupe - Lancia Delta HF Integrale - Suzuki GSXR 1100 R

Jack-023

Bericht door Jack-023 » 11 jan 2011, 22:01

Hallo bedankt voor je berichtje :D
dus je bedoelt dus dat een k&n filter systeem ook niet goed is.
heb je dan niks anders voor je lucht systeem dat je kan aan passen

Deltadick

Bericht door Deltadick » 12 jan 2011, 10:02

K&N maakt zeker wel goede filters, maar die hebben meestal olie nodig om de vuiligheid buiten te houden, en die filters moet je dus ook regelmatig reinigen met benzine of speciale cleaner vloeistof, anders gaan ze dicht zitten, en als je ze zonder olie gebruikt, wat beter is voor je luchtmassameter, dan krijg je door de open struktuur eerder kans op vuiligheid in je motor en ook dat is niet wenselijk, en zal hij op den duur ook verstopt raken, maar dan zul je hem bijna niet meer schoon krijgen omdat het vuil dan niet op het olielaagje zit, maar echt in het filter, en wat doe je met een dicht filter ?? weggooien, en daar is zo'n K&N nou net te duur voor.Kom je weer bij mijn eerdere verhaal van te weinig lucht, en dus een verkeerd mengsel.
Kortom kijk eens waar je originele filter zijn lucht vandaan haalt, dat is dus bijna alleen koude buitenlucht, en kijk dan eens naar je sportfilter, dat licht open en bloot in de motorruimte, lekker warme lucht op te zuigen, oftewel 10 pk. minder, i.p.v. meer.
Het enige alternatief is een filter met een wat opener struktuur, voor in je originele luchtfilterhuis, en dan maar hopen dat je er wat van merkt.
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Misschien ook iets voor de mensen die ook zo'n open filter overwegen.

Groeten Dick. :zwaai:
BMW e36 325i coupe - Lancia Delta HF Integrale - Suzuki GSXR 1100 R

Jack-023

Bericht door Jack-023 » 13 jan 2011, 16:07

hardstikke bedankt man.
zet meteen de orginele luchtfilter er weer op.

SDMSIM

Bericht door SDMSIM » 13 jan 2011, 21:08

Het geeft inderdaad een hoop narigheid, maar het geluidje dat er van af komt is wel leuk ;) maar dat is het zeker niet waard hoor. Toen ik mijn E36 kocht zat er ook zo'n ding op, maar die heb ik na enkele weken ook maar verwijderd...

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 13 jan 2011, 21:16

Kleine toevoeging:
Het originele filter heeft binnen in het luchtfilterhuis een soort begrenzer zitten. Die zorgt er voor dat de lucht die er doorheen stroomt niet gaat wervelen > lees: lawaai maken. Deze kun je als je het filterhuis er toch uit hebt liggen eenvoudig verwijderen. Daar bestaan wel DIY's voor op internet. Het maakt iets meer lawaai (maar volgens mij was dat juist wat je wou), maar de lucht kan wel vrijer doorstromen. Op deze manier zuigt de motor in ieder geval geen warme lucht aan, en kun je gewoon het originele filter laten zitten zonder al die olietroep.

Jack-023

Bericht door Jack-023 » 13 jan 2011, 21:20

ik heb voor in mijn orginele lucht filter een k&n filter besteld maar het gaat mij niet om het geluid maar dat die maar wat meer lucht aan kan zuigen

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 13 jan 2011, 21:58

Dan is het alsnog een optie om de restrictor te verwijderen :!
Prima te combineren met een inlegfilter

Jack-023

Bericht door Jack-023 » 13 jan 2011, 22:19

en waar kan ik dat vinde dan om die begrenzer er uit te kunnen halen

328iT

Bericht door 328iT » 14 jan 2011, 06:00

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”