Veerpootlagers
Veerpootlagers
Donderdag is er groot onderhoud gepland aan het onderstel van mijn E46, 320d touring (VIN PJ 39489) uit 2002. De auto krijgt nieuwe veren van Eibach rondom, schokbrekers van Sachs rondom en nieuwe draagarmen en silentblocks van Meyle aan de voorkant. In hoeverre is het noodzakelijk dat ook de veerpootlagers vervangen worden? Is dat iets wat eigenlijk altijd vervangen wordt bij zo'n klus of bekijk je dat ter plekke of het wel nodig is? Is het erg arbeidsintensief om die lagers te vervangen of niet?
Groet, Stefan
Groet, Stefan
Re: Veerpootlagers
Als de veren vervangt (cg laat vervangen), dan is het geen extra werk om er een nieuw veerpootlager op te zetten (ze moeten er toch af). De lagers zijn ook niet belachelijk duur, maar ik zou wel even kijken of het nodig is. Wanneer ze lekker soepel draaien, dan zou ik er niets aan doen.
Ik weet niet hoe het bij de E46 zit, maar bij de E36 was het goed mogelijk om de M3 toplagers te monteren ipv de standaard. Dit resulteert in zo'n 2 graden extra caster. Aangezien ik het vermoeden heb dat je vooruit wil gaan in wegligging, dan kan dit een goede optie zijn (indien mogelijk dus he!).
Ook hangt dit af van wat je wilt met de auto. De E36 was net zoals de E46 is onderstuurd. Met de M3 toplagers, een iets agressievere uitlijning, Eibach veren en M3 velgen met sportieve banden werd het een auto welke perfect in balans was. Resultaat dat je onmeunig scherp in kon sturen zonder dat de auto maar even uitbrak. Maar goed, op hoge snelheid op bijv. een klaverblad was de wagen zo goed in balans dat je wel wat uit moest kijken dat je niet de achterkant uit laat breken (kan vervelend zijn).
Dus afgezien van het wat beter op moeten letten was het de beste verbetering die je kon maken op een E36. Wellicht geld dat ook voor de E46 en afhankelijk van je wensen is dat een goede optie !
Ik weet niet hoe het bij de E46 zit, maar bij de E36 was het goed mogelijk om de M3 toplagers te monteren ipv de standaard. Dit resulteert in zo'n 2 graden extra caster. Aangezien ik het vermoeden heb dat je vooruit wil gaan in wegligging, dan kan dit een goede optie zijn (indien mogelijk dus he!).
Ook hangt dit af van wat je wilt met de auto. De E36 was net zoals de E46 is onderstuurd. Met de M3 toplagers, een iets agressievere uitlijning, Eibach veren en M3 velgen met sportieve banden werd het een auto welke perfect in balans was. Resultaat dat je onmeunig scherp in kon sturen zonder dat de auto maar even uitbrak. Maar goed, op hoge snelheid op bijv. een klaverblad was de wagen zo goed in balans dat je wel wat uit moest kijken dat je niet de achterkant uit laat breken (kan vervelend zijn).
Dus afgezien van het wat beter op moeten letten was het de beste verbetering die je kon maken op een E36. Wellicht geld dat ook voor de E46 en afhankelijk van je wensen is dat een goede optie !
Mark, het is een auto van 6 jaar oud waarbij ik het vermoeden heb dat alles nog orgineel is (lees: nooit iets vervangen). Als die veerpootlagers niet de wereld kosten is mijn motto: beter mee verlegen dan om verlegen
. Ik ben niet zo'n bochtenridder met 2 kleine kinderen aan boord, rechtuit stabiliteit vind ik veeeeel belangrijker. Als ik ze dan vervang zou ik vermoedelijk voor de lagers gaan die er standaard op moeten.

Ha ha,
Ik ben ook geen bochtenridder met 2 kinderen aan boord hoor...ik ben er een zonder kinderen aan boord
...
Anyway, ze staan op internet met als richtprijs $ 44 /set zover ik kan zien, maar ik heb wel het idee dat ik er toentertijd meer voor had neergeteld.
Ik ben ook geen bochtenridder met 2 kinderen aan boord hoor...ik ben er een zonder kinderen aan boord

Anyway, ze staan op internet met als richtprijs $ 44 /set zover ik kan zien, maar ik heb wel het idee dat ik er toentertijd meer voor had neergeteld.
Ga ze dan maandag maar ff halen bij BMW Centrum Den Haag. dank voor het meedenken Mark.
-
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10
Nummertje 1 is toch de veeerpootlager? Verder handig om nog andere zaken te vervangen zoals de veerrubbers?
Nummertje 1 is toch de veeerpootlager? Verder handig om nog andere zaken te vervangen zoals de veerrubbers?
- Marvin 328iT
Let er ook ff op dat je gelijk nieuwe stofhoezen op je schokbrekers laat zetten...standaard zitten die er als ik het goed heb niet bij.
Verders ook nieuwe reaktiestangen monteren als je toch bezig bent.
gr.
Marvin
Verders ook nieuwe reaktiestangen monteren als je toch bezig bent.
gr.
Marvin