DSC, Fuel pump, tyre pressure failure: => uitvallen motor!

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Okornok

DSC, Fuel pump, tyre pressure failure: => uitvallen motor!

Bericht door Okornok » 01 dec 2010, 19:07

Ok, klote:

In juli heb ik een 2005 E87 120d gekocht. In de loop van de tijd wat problemen (kapot wiellager, kapotte xenon en dagrijverlichting) gehad, maar nu heb ik echt een probleem.

Wanneer ik het gas loslaat om vb. uit te rollen knippert regelmatig een motorstoringslamje op en houdt de motor kort in(0,5 sec).
Dit is irritant, maar soms besluit de auto op dit moment de motor maar gewoon uit te gooien en me te vertellen dat ik een DSC, Tyre pressure measurement failure heb. Vandaag, tijdens de 6e keer, gaf hij me ook een fuel pump failure.

Ik heb de auto de eerste keer (mid oktober) meteen naar de garage gereden om 'm uit te lezen, maar toen hebben we ze het geheugen gewist. dit omdat ze dan de volgende keer een goede diagnose zouden kunnen stellen.

Ik kwam er wel achter dat de bandenspanning nogal bepalend is voor het werken van de DCS, dus die heb ik op de juiste spanning gezet en vervolgens opnieuw ingesteld.

2 weken daarna stond ik weer (enkele storingen later) bij de bmw garage om de diagnose te laten stellen. 5 uur later kreeg ik bericht dat het waarschijnlijk de DDE of 'het brein' de boosdoener is. Na een switch met die van een andere E87 kwamen de storingen namelijk niet meer terug. Helaas kon ik die DDE niet houden.. Het voorstel van de monteur was een nieuwe DDE (€800 excl btw of installatie)

Na deze diagnose heb ik tot vandaag rond kunnen rijden zonder dat de motor me in de steek liet, maar vandaag gebeurde het zelfs 2x in 30 minuten.

Nu heb ik de 11 a 1200 euro incl. er wel voor over, maar dan moet dít het toch echt wel zijn. en niet de abs of diesel pomp etc.

Wie o wie heeft een vermoeden??

alvast dank!

Martijnvb

Re: DSC, Fuel pump, tyre pressure failure: => uitvallen motor!

Bericht door Martijnvb » 31 dec 2010, 10:13

Het eerste probleem betreffende het motorlampje kan ik je niet mee helpen.

Wat ik wel regelmatig op andere fora heb gelezen is dat een DSC en TPMS fout kan duiden op een 'steering angle sensor' die kapot is. Probleem heb ik al enkele keren op onder andere bimmerpost en m5board gelezen:
http://www.m5board.com/vbulletin/e60-m5 ... olved.html (weliswaar niet een 1serie maar wellicht toch iets waar je iets mee kan).
Gr, Martijn

Okornok

Bericht door Okornok » 11 jan 2011, 10:12

Beste Martijn,

Bedankt voor je reactie, ik heb de auto nu bij de dealer staan om een maatregelplan te laten uitvoeren(software re-installeren) Ik bel ze meteen even op om even naar de steering angle sensor te kijken.

met vriendelijke groet,

Geert

Mario TT

Bericht door Mario TT » 24 jan 2011, 20:58

Beste Geert,

Je moet met de dealer een afspraak maken over hoe en wat te doen. Als zei zeggen dat het de DDE is, dan moeten ze dat vervangen en goed testen. En dat je pas betaald na een week testen of iets dergelijks. De DDE klinkt heel plausibel dus tja waarom niet? Desnoods laten ze een monteur ermee rijden een dagje, naar huis en terug naar het werk etc. Dan ben je misschien wat langer je auto kwijt maar dan weet je wel wat!

Succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Okornok

Bericht door Okornok » 01 feb 2011, 12:01

Na het maatregelplan en tevens een goedje om de injectoren te reinigen, heb ik tot gister probleemloos kunnen rijden. helaas tot gister, want toen stond ik toch weer even langs de a27 om de motor opnieuw te starten.

Toch weer 2,5 week lekker kunnen toeren.

Ik denk dat ik idd iets ga proberen zoals je voorsteld Mario TT, ik weet alleen niet of een garage daarmee in zal stemmen. Als de DDE eenmaal geinstalleerd is, kunnen ze m vast niet terugnemen.

YES1

Bericht door YES1 » 02 feb 2011, 12:28

Hoi, ik heb exact hetzelfde probleem als jij (Okornok) nu aan de hand. Heb je het probleem nu opgelost met het vervangen van het DDE?

Ik heb namelijk de brandstop toevoerregeling laten vervangen (300 euro verder) maar dat heeft niets opgeleverd, helaas. Ik blijf continue dezelfde problemen houden (dsc valt uit (melding) enz enz + motor valt uit, dus niets anders dan auto aan de kant zetten...)

Nu heb ik het voorstel van de BMW garage gekregen om idd ook het DDE te vervangen maar vind 800 euro boel geld.

Dus ben benieuwd naar jouw ervaringen voordat ik een beslissing neem. :)

Thanks
Thierry

Mario TT

Bericht door Mario TT » 06 feb 2011, 09:40

Je moet maar eens het consumentenrecht goed lezen. Je moet uit kunnen gaan van een goede reparatie, mocht het niet zo zijn dan is dat niet jou probleem maar van de reparateur. Je moet gewoon echt nadrukkelijk dat je het niet accepteert als dat het probleem niet op lost en dat je alleen de oplossing wilt betalen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Okornok

Bericht door Okornok » 21 feb 2011, 14:27

@ YES1, Ik zit er ook nog tegen aan te hikken. Wilde dit eerst in februari laten doen, maar misschien dat ik met enkele maanden overstap naar een (lease) audi. In dat geval zal ik de DDE niet meer laten vervangen.
Ik zou dus zeker niet wachten tot je bericht van mij hebt om je auto te herstellen.

A Mario TT, ik denk dat je daar wel een goed punt hebt. mocht ik idd de DDE vervangen dan zal ik dit zeker met de garage bespreken.

Okornok

Re: DSC, Fuel pump, tyre pressure failure: => uitvallen moto

Bericht door Okornok » 25 mar 2011, 14:07

Yes1,

2 weken terug ben ik met mn auto naar een Bosch Car Service( van Kuilenberg in Utrecht) geweest. Hier hebben ze de auto uitgelezen en geanalyseerd. Dit laatste doen ze simpelweg niet bij een BMW garage. na deze analyse ontstond het vermoeden dat het net de DDE, maar een relais naar de DDE de boosdoener was. ipv € 800,- ex BTW en inbouw heb ik nu € 8,- ex BTW en inbouw (uurtje werk) betaald. Dit lijkt vooralsnog te werken(AFKLOPPEN!).

Ik kan je van harte aanbevelen om naar je locale Bosch Car Service te gaan en je hier et laten adviseren. Kom je er niet uit, ga dan naar Utrecht en vraag naar Michel.

Succes.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”