PK's verliezen met ouderdom..
PK's verliezen met ouderdom..
Even een vraag: als een auto ouder wordt gaan er uiteraard pk's verloren. Natuurlijk is er heel veel afhankelijk van de rijstijl en onderhoud, maar wat zou een auto aan pk's verliezen naarmate deze ouder wordt? Specifieker: ik heb een 330d 184pk automaat met 173.000km op de teller, kan er iets worden gezegd over het aantal pk's nu en in de toekomst bij kmstanden als 200.000/250.000/300.000?
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05
Re: PK's verliezen met ouderdom..
Kun je volgens mij helemaal NIKS over zeggen.
Alleen een vermogensbank kan dat.
Alleen een vermogensbank kan dat.
En een schatting / voorbeelden? Iemand die z'n auto misschien met 250.000km op de testbank heeft gezet? Of meer algemene informatie hierover
?
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ik weet dat hier een lid is/was, die zijn 320d Touring op de testbank heeft gehad, voor een artikel in Autoweek.
Hij had al zijn paardjes nog, met 200.000 km op de klok.
Hij had al zijn paardjes nog, met 200.000 km op de klok.
-
Griffendahl
Je zou dat ook alleen kunnen zeggen met een rollerbank als je weet wat de auto nieuw had.
Het boekje zegt 184pk, maar in de praktijk zal dat tussen de 170 en 200pk gelegen hebben en per exemplaar verschillen. Stel dat je 190 had en je hebt nu nog 184 zou je zonder 0 meting concluderen dat je niks verloren bent terwijl je er in werkelijkheid 6 kwijt bent.
Het boekje zegt 184pk, maar in de praktijk zal dat tussen de 170 en 200pk gelegen hebben en per exemplaar verschillen. Stel dat je 190 had en je hebt nu nog 184 zou je zonder 0 meting concluderen dat je niks verloren bent terwijl je er in werkelijkheid 6 kwijt bent.
-
328Ci
Soms hoor je ook wel dat er doordat alles ingelopen is dat er na jaren iets vermogen bij is gekomen.
Wat volgens mij ook speelt is (iets waar je geen autofabrikant over hoort) waar die PK's gemeten zijn (voor de bak/ na de bak/ aan de wielas, op een testbank). Dus het enige wat een indicatie kan geven of je vermogen verloren is is de rollenbank. Maar zoals gezegd zonder een nul meting (hoeveel PK's kwamen er uit toen hij nieuw was) weet je maar de helft (wat je nu hebt op je achterwielen).
Wat volgens mij ook speelt is (iets waar je geen autofabrikant over hoort) waar die PK's gemeten zijn (voor de bak/ na de bak/ aan de wielas, op een testbank). Dus het enige wat een indicatie kan geven of je vermogen verloren is is de rollenbank. Maar zoals gezegd zonder een nul meting (hoeveel PK's kwamen er uit toen hij nieuw was) weet je maar de helft (wat je nu hebt op je achterwielen).
-
Griffendahl
Pk's die de fabrikant opgeeft worden altijd gemeten aan de krukas 
Verder zou je eigenlijk ook de 0 meting en de huidige meting op dezelfde bank moeten doen, zodat je in principe dezelfde afwijking hebt.
Verder zou je eigenlijk ook de 0 meting en de huidige meting op dezelfde bank moeten doen, zodat je in principe dezelfde afwijking hebt.
Bedankt voor de antwoorden
Maar algemeen gesproken is het dus niet zo dat een auto veel vermogen (>10pk) inleverd naarmate hij ouder wordt? En wat is hierin het verschil tussen diesel en benzine? Een dieselmotor gaat over het algemeen toch veel langer mee..
Maar algemeen gesproken is het dus niet zo dat een auto veel vermogen (>10pk) inleverd naarmate hij ouder wordt? En wat is hierin het verschil tussen diesel en benzine? Een dieselmotor gaat over het algemeen toch veel langer mee..
E46 330d '00
E87 120d '05
E90 330i '05
E87 120d '05
E90 330i '05