Kijk daar hebben we een punt.
De 0W olie bestaat idd al langer en is natuurlijk niet echt iets nieuws.
Het verschil zit hem vooral in het volsynthetisch (bijv. 0W-30) of half synthetisch (bijv. 10W-40) zijn.
Heel vroeger had je alleen maar minerale olie en was het idd zo dat wanneer je auto op leeftijd kwam (lees veel km's) er vaak een dikkere olie werd toegepast om het olieverbruik te beperken. Van een 10W-40 stapte men over naar een 15W-40 zodat bij de koude start niet de oliefilm langs de olieschraapveren floepte en verbrandde.
De kwaliteit van de huidige motoren is dermate hoog welke je ook ziet aan de veel hogere kilometerstanden. Was vroeger 100.000 km al veel voor een benzine motor nu is ie dan pas amper ingereden en ga je pas bij 250.000 km iets van slijtage merken (is wel afhankelijk van netjes warmrijden en dergelijke natuurlijk).
Het is dan ook pas veel later zinvol om eventueel een dikkere olie te gaan gebruiken, van een 5W zou je bijvoorbeeld naar een 10W kunnen gaan maar doe dit pas alleen wanneer je al een hoog olieverbruik hebt. Vaak wordt het olieverbruik veroorzaakt door versleten klepgeleiders het vervangen ervan is natuurlijk duurder dan gewoonweg een dikkere olie erin te kappen. Bedenk echter wel dat je hiermee de oorzaak niet oplost maar camoufleert.
Het voordeel van een volsyntheet is dat deze olie in het laboratorium is ontworpen en eigenlijk alleen maar positieve eigenschappen heeft. Een halfsyntheet heeft echter ook de nadelen van een minerale olie maar ook de voordelen van een synthetische olie. Pure minerale olie moet je echt gaan zoeken en wordt eigenlijk alleen nog in oldtimers toegepast.
Als je niet op een euro hoeft te kijken zou ik de volsyntheet adviseren en daarna pas de halfsyntheet. Ik stap nu zelf over op de 0W-40 Edge sport olie van Castrol en zal mijn bevindingen hiervan posten. Kilometerstand is nu 190.000 km maar dit is wel op gas en dat verbrand nu eenmaal schoner dan benzine of diesel dus over olieverbruik maak ik me echt geen zorgen. De tijd zal het echter uitwijzen.