Het standaard geluid in de E46 is ontzettend slecht. Zelfs in de Hyundai Tucson zit standaard beter geluid.
Zelf heb ik ook een aantal pogingen gedaan om het geluid te upgraden. De enige eis die ik had was dat de standaard radio (Business CD bij mij) erin bleef zitten. Ik wil namelijk geen aftermarket-radio in m'n dashboard... puur omdat ik het niet mooi vind. Overigens heb ik over radio-ontvangst niet te klagen, maar ik luister niet zoveel radio.
Mijn eerste poging was een actief subwoofertje (zo'n ding van rond de 200-300 euro). In mijn vorige auto (Alfa 147, dus een hatchback) was dat de perfecte oplossing om goedkoop het geluid te upgraden samen met het goed afstellen ervan. Dit had in m'n BMW weinig succes, het geluid bleef erg in de kofferbak hangen. In de sedan zit een grote metalen plaat achter de achterbank. Ook de bank an sich is vrij dik en houd veel geluid tegen. En dan heb je de hoedenplank die uit twee platen (meen ik) bestaat.
Vervolgens heb ik Focal speakers (composet) in laten bouwen. Voorin is een ring gemonteerd aan de binnenkant van de deur. In de standaard opening pastte ze net niet en zouden er trillingen optreden. Vandaar direct op de deur zelf (aan de binnenzijde natuurlijk, zonder te zagen, buitenkant van de deur zie je er niks van). Achterin op de hoedenplank pastte ze wel. De inbouwzaak raadde een versterker aan (Ground Zero) omdat de radio nooit voldoende vermogen kon leveren. Midden en hoge tonen waren ontzettend zuiver en hadden flink volume. Lage tonen waren zo goed als afwezig. Vervolgens is er een subwoofer (Rockford Fosgate) met versterker (Ground Zero) bijgezet. Hiervoor heb ik wel het skiluik moeten verwijderen. En de middenarmsteun op de achterbank moet naar beneden geklapt zijn. De speakers zijn zo afgesteld dat ze alleen midden en hoog weergeven, de subwoofer pakt alleen het laag op. Al met al ben ik nu erg tevreden, zit naar mijn idee echt dik geluid in zonder vervorming op een hoger volume. En je ziet er aan de buitenkant en in het interieur helemaal niets van
Ik heb verder weinig verstand van dat audiogebeuren (heb het tenslotte laten inbouwen) maar na mijn ervaringen is het volgens mij vrij lastig om goedkoop je geluid te upgraden in de E46. Door alleen je speakers te vervangen mis je aardig wat laag. Met alleen een simpele subwoofer blijft het geluid meer in je kofferbak hangen. In het ICE forum stond een kant en klare oplossing voor de E46, misschien is dat iets. Of zo'n plat subwoofertje voor onder je stoel, zodat het in ieder geval in je interieur zit. Verder merk ik dat goed instellen ontzettend belangrijk is en veel verschil kan maken.