Geluidsinstallatie opwaarderen

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
peter2627

Geluidsinstallatie opwaarderen

Bericht door peter2627 » 21 feb 2008, 15:27

Mijn e46 coupe uit 2000 heeft een bmw business radio met cd.
Nou is het geluid op zich aardig maar zou graag wat meer vermogen willen.
Ook het radio ontvangs is niet zo best.
Nou wil ik dus graag betaalbaar opwaarderen.

Dus mijn vraag is: Misschien is er een makkelijk in te bouwen versterkertje te krijgen, misschien 2e hands die ik zo kan aansluiten?
En misschien zijn er wat zwaardere speakers te krijgen dan het origineel waarvoor ik niks hoeft te zagen of boren.

Meer mensen met slecht radio ontvangst? (had al iets gelezen)

B.v.D
Verplaatst naar Ice & Navigatie

Moderatoropmerking Farl

marcovandaar

Re: geluidsinstallatie opwaarderen

Bericht door marcovandaar » 21 feb 2008, 17:41

JE kunt je speakers gewoon vervangen door anderen die 16.5 cm zijn.
je moet alleen opletten dat het geen grotere insteek diepte heeft als je orginele, want dan kan die wel eens in de weg zitten voor je raam(maar daar heb je volgens mij ook wel ringen voor zodat die niet zo diep in de deur komt te zitten).

ramio

Bericht door ramio » 22 feb 2008, 00:16

Hey Peter,

Ik had in mn vorige auto, die Corrado weet je wel, ook op een gegeven moment dat ik meer volume wilde hebben.
Ik ben toen bij Otosam wezen kijken voor uitbreiding, ook in de vorm van een versterker oid.
De verkoper wist mij te overtuigen dat ik mn huidige set heel goed kon uitbreiden met een aktieve subwoofer. Juist om het "volle" geluid te leveren.
En..... hij had gelijk !! Het was 100% een verbetering.
Maar goed, ik moet 'm nog steeds in de BMW inbouwen.

Ik heb trouwens geen last van een slecht radio ontvangst, sterker nog.... hij is zeer goed.

Groet Mario

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 22 feb 2008, 08:24

Deze oplossing heb ik ook ontdekt voor als je alleen meer vermogen wilt:
isoversterker

Je kunt deze gewoon op de isostekkers klikken....

Bij Klankie overigens heeft ook alleen het plaatsen van een versterkte sub goed bijgedragen aan een beter geluid met de originele speakers.
Ik denk aan deze actieve sub voor mijn geluidsopdate:
mooi ingebouwde sub
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 22 feb 2008, 20:01

marcovandaar schreef:JE kunt je speakers gewoon vervangen door anderen die 16.5 cm zijn.
je moet alleen opletten dat het geen grotere insteek diepte heeft als je orginele, want dan kan die wel eens in de weg zitten voor je raam(maar daar heb je volgens mij ook wel ringen voor zodat die niet zo diep in de deur komt te zitten).

Uhmmmm,speakers in de voorportieren worden van de achterkant in de deurpanlenen gebouwt,of je moet het paneel gaan verzagen.
Een stuk uit de portier halen onkom je haast niet aan,wil je tenmiste een fatsoenlijk speaker derin hebben.

Afbeelding
Doet ff zeer,maar als de paneel der weer voor zit zie je der nix meer van.

Afbeelding
Focal Utopia 16.5cm
Laatst gewijzigd door largeproject op 18 jul 2010, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

AnCo

Bericht door AnCo » 22 feb 2008, 20:51

Hoi Peter, Ik zat met het zelfde probleem als jij. Standard business radio met cd.
De kwaliteit van de originele speakers zijn voor spraak prima maar voor muziek vind ik ze waardeloos (Origineel zitten er van die papieren toetertje in. ) ;(

Ik heb dit opgelost door achter Pioneer 110 watt 2 weg speaker te monteren. Dit was het grootste vermogen dat met wat aanpassingen in de originele behuizing gemonteerd kon worden. (E46 Compact) Voor de voordeuren had ik nog 2 Pioneer 220 watt/kevlar –Ø 170 mm liggen. Deze heb ik met wat aanpassing IN de behuizing van de oude speakers gemonteerd. Dit betekend dat je de oude speakers UIT de behuizing moet slopen, het is namelijk een geheel. Helaas heb ik geen foto`s gemaakt.
Het verschil in geluidskwaliteit is echt enorm! :p En… alles is strak en origineel afgewerkt.
Een klein nadeel is dat de speakers met het hoogste vermogen voorin zitten, maar dat is misschien eff wennen.
Mijn volgende stap... MP3 inbouwen.

Siemi

Bericht door Siemi » 23 feb 2008, 10:30

Tsja, normaal gesproken als je een beter geluid wilt, dan kijk je eerst naar de speakers, lijkt me. Gek genoeg lijkt dat bij een e46 helemaal niet zo vanzelfsprekend. Als iemand beter geluid wil, dan wordt er meteen alles uit de kast gehaald.

Ik ben benieuwd of we op de meeting zo eens wat sound kunnen verglijken. HK heb ik al gehoord :amen: :|
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

peter2627

Bericht door peter2627 » 23 feb 2008, 13:25

Nou mijn idee is dus juist om niet alles uit de kast te halen.Ben op zich wel te vreden alleen soms heb ik wat extra vermogen nodig en dan blijft het systeem een beetje achter.Vooral het gevoel dat je regelmatig tegen de max aan zit vindt ik niks.Je moet af en toe kunnen knallen toch?
Dus mijn plan is om eerst naar wat betere speakers voor de voorkant te kijken.Ook even kijken wat er nu precies in zit. En daarna misschien achter.
Misschien is dit op te lossen met wat HK speakers.
Ga ook even bij autosam langs, was trouwens geen slecht idee Mario!

superalio

Bericht door superalio » 26 feb 2008, 20:38

Ik vind de kwaliteit van het geluid ook bagger. Had ik niet verwacht van een BMW moet ik zeggen.

Maar begrijp ik het goed dat je de speakers kunt vervangen maar dat je wel een deel uit de deur moet zagen? Dus je moet wat 'aanpassen' anders gaat het niet? Is dit veel en is het te doen? Wat betreft stekkers e.d. hoeft er dus niets aangepast te worden?

PeterTouringBMW

Bericht door PeterTouringBMW » 16 aug 2008, 19:04

Hallo Peter,

Alweer een tijdje geleden maar nog steeds actueel. Ik zag dat je in het begin van de discussie niet erg te spreken was over de ontvangst van je radio..
Ik heb hetzelfde probleem.. Naast het feit dat de speakers ook niet echt geweldig zijn..Maar da's het volgende probleem.. ;)
Ik heb het rare dat de radio best goed ontvangt maar zodra het een beetje warm is valt de ontvangst gewoon weg..
Ik heb de antenne versterker daarop goed gekoeld maar bleef slecht..Enig idee?? Volgens de dealer gaat zo'n antenne versterker zelden kapot...

Heb je nog wat meer nieuws hieromtrent??

M.vr.gr,

Peter
Heemskerk N-H

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 17 aug 2008, 17:15

Ik heb ook behoorlijk last van slechte radio ontvangst.
Mijn Panasonic radio, die in de vorige auto zat (Skoda) had echt een super ontvangst.
Omdat ik deze kwaliteit ontvangst niet gewent ben, zou ik wel eens willen weten wat mogelijke oorzaken zijn, of dat dit normaal is.

*misschien een idee om de vragen over de ontvangst af te splitsen naar een nieuw topic?

Tom330iM

Bericht door Tom330iM » 17 aug 2008, 18:51

Het standaard geluid in de E46 is ontzettend slecht. Zelfs in de Hyundai Tucson zit standaard beter geluid.
Zelf heb ik ook een aantal pogingen gedaan om het geluid te upgraden. De enige eis die ik had was dat de standaard radio (Business CD bij mij) erin bleef zitten. Ik wil namelijk geen aftermarket-radio in m'n dashboard... puur omdat ik het niet mooi vind. Overigens heb ik over radio-ontvangst niet te klagen, maar ik luister niet zoveel radio.

Mijn eerste poging was een actief subwoofertje (zo'n ding van rond de 200-300 euro). In mijn vorige auto (Alfa 147, dus een hatchback) was dat de perfecte oplossing om goedkoop het geluid te upgraden samen met het goed afstellen ervan. Dit had in m'n BMW weinig succes, het geluid bleef erg in de kofferbak hangen. In de sedan zit een grote metalen plaat achter de achterbank. Ook de bank an sich is vrij dik en houd veel geluid tegen. En dan heb je de hoedenplank die uit twee platen (meen ik) bestaat.

Vervolgens heb ik Focal speakers (composet) in laten bouwen. Voorin is een ring gemonteerd aan de binnenkant van de deur. In de standaard opening pastte ze net niet en zouden er trillingen optreden. Vandaar direct op de deur zelf (aan de binnenzijde natuurlijk, zonder te zagen, buitenkant van de deur zie je er niks van). Achterin op de hoedenplank pastte ze wel. De inbouwzaak raadde een versterker aan (Ground Zero) omdat de radio nooit voldoende vermogen kon leveren. Midden en hoge tonen waren ontzettend zuiver en hadden flink volume. Lage tonen waren zo goed als afwezig. Vervolgens is er een subwoofer (Rockford Fosgate) met versterker (Ground Zero) bijgezet. Hiervoor heb ik wel het skiluik moeten verwijderen. En de middenarmsteun op de achterbank moet naar beneden geklapt zijn. De speakers zijn zo afgesteld dat ze alleen midden en hoog weergeven, de subwoofer pakt alleen het laag op. Al met al ben ik nu erg tevreden, zit naar mijn idee echt dik geluid in zonder vervorming op een hoger volume. En je ziet er aan de buitenkant en in het interieur helemaal niets van :)

Ik heb verder weinig verstand van dat audiogebeuren (heb het tenslotte laten inbouwen) maar na mijn ervaringen is het volgens mij vrij lastig om goedkoop je geluid te upgraden in de E46. Door alleen je speakers te vervangen mis je aardig wat laag. Met alleen een simpele subwoofer blijft het geluid meer in je kofferbak hangen. In het ICE forum stond een kant en klare oplossing voor de E46, misschien is dat iets. Of zo'n plat subwoofertje voor onder je stoel, zodat het in ieder geval in je interieur zit. Verder merk ik dat goed instellen ontzettend belangrijk is en veel verschil kan maken.

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 17 aug 2008, 19:30

Sluit mij bij het laatste aan, goed instellen doet een hoop, lang niet iedereen haalt uit zijn audio, zowel thuis als in de auto, wat er in zit. Eerst dat doen en luisteren en dan pas, als je dat nodig vindt, upgraden.
Het is natuurlijk ook maar wat je eisen en mogelijkheden zijn. :)

Bocca

Bericht door Bocca » 18 aug 2008, 08:09

@Tom330iM

Wat waren de kosten van deze upgrade?

Zelf zit ik er aan te denken om een active subwoofer in de kofferbak te zetten. Eentje met een Highpass filter.
Dit is mijnsinziens een vrij goedkope, en simpel zelf aan te sluiten oplossing, en gezien ik een Touring heb verwacht ik wel wat geluid van de sub te horen voorin de auto.
Ik ben dan van plan alle bas op de standaardradio uit te zetten zodat de voorspeakers alleen mid en hoge tonen geven.
Als dit niet voldoende is dan ga ik eens kijken of ik de voor speakers kan vervangen met wat beters.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

dpower717

Bericht door dpower717 » 18 aug 2008, 08:42

Je zou eens moeten kijken of je radio ontvangst slecht is als je achterruit verwarming aanstaat.
Dan heb ik er ook last van, maar dat heeft meestal te maken met de kracht van de zend freq.

voorbeeldje, radio 538 perfect, slamfm bagger :r
BMW is a pleasure that you never can measure

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”