winterbanden monteren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: winterbanden monteren

Bericht door NielsE36 » 24 nov 2010, 18:52

Fabian79 schreef:Krachten verschillen ook niet per auto. Alleen is er verschil tussen stalen velgen en lichtmetalen velgen.
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... llijst.htm
Voor zover ik weet heeft het type auto wel invloed op het aanhaalmoment dat gebruikt dient te worden, naast wat jij zei dat staal of lichtmetaal uitmaakt. Zie de tabel in de link. Mijn vader rijdt Ford en die werd verzocht toch zeker de 100 NM niet te overschrijden, Voor de E36 werd 110 NM als maximum aangeraden.
Fabian79 schreef:Gebruik gewoon keramisch remmenvet, altijd goed. Het kleeft ook een beetje, waardoor de bouten dus nagenoeg niet los lopen.
Mag ik vragen welk merk je hier voor gebruikt, en waar je deze het beste kunt kopen?

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: winterbanden monteren

Bericht door Verheeske » 24 nov 2010, 21:27

Naaf goed schoonmaken met een staalborstel en dan de rand waar de velg overheen valt insmeren met Lagervet....

dit deden we bij de BMW dealert altijd en daar worden nogal wat winterwielen verwisseld -_- gewoon een kwakje op je vingertop en ff de naven insmeren. Vergeet ook niet het gat in de velg die om de naaf kom roestvrij te maken

En aantrekken op 120Nm voor de 1,3,5,6,7,8 en Z series en de X5 en X3 op 140Nm (X1 weet ik niet zker die was er toen nog niet... ff kijke hoe dik die bouten zijn dan weet je het, maar er zullen hier niet zoveel mensen zijn met een X1 gok ik)
-- Houdoe wanne --

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: winterbanden monteren

Bericht door dw70 » 24 nov 2010, 21:39

Aanhaalmoment voor de E36: voorspannen met 90Nm en natrekken met 110Nm.

Zowel voor stalen als aluminium velgen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”