Linkerkoplamp Hoogteverstelmotor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
navnak

Linkerkoplamp Hoogteverstelmotor

Bericht door navnak » 10 nov 2010, 12:26

Beste Forumleden.

Hier mijn eerste berichtje. Ik ben int bezit van een BMW 318i Touring uit 1996. Nu wil het stomme feit dat ik onlangs het dimlicht lampje heb vervangen. Omdat ik geen handleiding bij de auto heb, heb ik per ongeluk de hoogteverstel motor los gehaald i.p.v. wat ik nu weet, het dekseltje waar de lampjes zitten. -_-

Zie foto met rood omkaderd gedeelte (nr 14)
Afbeelding

Na het terug plaatsen van dit motortje schijnt de lamp nu naar de hemel. Het motortje werkt nog wel, ik hoor deze wel lopen als ik aan het schakelaartje draai. Echter de lamp beweegt niet. Ik heb dus het gevoel dat ik het pinnetje op een of andere manier heb losgetrokken door een of ander contact in de lamp.

Ik heb daarna het motortje wederom losgehaald en opnieuw geplaatst, in de hoop dat het witte pinnetje (bij nr 14)ergens in zou klikken, helaas zonder probleem.
Ook heb ik ontdekt dat boven op de lamp een tandwieltje zit waar ik met een inbus sleutel in kan draaien, dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik vrees voor het afbreken van het geheel. Vandaar mijn vraag hier op het forum, kan ik en moet ik dit tandwieltje gebruiken om de koplamp weer naar de juiste hoogte in te stellen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Gr. Roy

328iT

Re: Linkerkoplamp Hoogteverstelmotor

Bericht door 328iT » 10 nov 2010, 15:25

bedoel je nou dat je de pen van de motor er niet in krijgt of ?

anyways : als je beide kappen erachter vandaan hebt kan je er met een schroevendraaier tussen door ff gluren en dan prik je m zo weer vast.

bilkert35

Bericht door bilkert35 » 10 nov 2010, 17:02

Je moet hem er eerst een beetje scheef erin steken(bolletje iets naar beneden wijzen) en dan de achterkant naar beneden drukken om hem zo in de opening te drukken.
Foto's nr 8 en 9 zijn van het vrouwtje(waar die in moet) en de dummy.

navnak

Bericht door navnak » 10 nov 2010, 20:08

Thx guys,
Ik zal het eens gaan proberen. Het wordt een actie met wat kunst en vliegwerk omdat er een zwarte doos vlak bij de verlichting zit.

Moet ik de lamphouder nog naar boven of beneden draaien voordat ik het pennetje er weer in stop?

Gr. En bedankt alvast

bilkert35

Bericht door bilkert35 » 10 nov 2010, 20:38

Hij kan er maar op 1 manier in.
Er zitten 3 verdikkingen aan de ronding(3 verschillende maten)

navnak

Bericht door navnak » 14 nov 2010, 09:19

Hier ben ik weer met mijn verhaaltje. Ik heb bovengenoemd allemaal uitgeprobeerd. Helaas zonder resultaat. Ik heb vervolgens de deksel van de buitenste lampen verwijderd en als je dan schuin richting de binnenlamp kijkt dan zie je het pinnetje van de motor zitten. Tot mijn grote verbazing bleek dat het onderdeel nr 13 (zie afbeelding hierboven) er niet meer in zat, wellicht verloren dus. Heb dus een nieuwe besteld. Een goede kennis gaat dit onderdeel vervangen. De lamp zal er wel uit moeten vrees ik. Maar goed, we zien wel.

Bedankt voor alle tips.

Coupe 318is

Bericht door Coupe 318is » 17 nov 2010, 12:21

Probeer de lampunit is los te maken en een stukje naar je toe te trekken, zodat de hele koplamp iets verder dan de grillhouder steekt dan schuin naar beneden erin steken en dan een soort hefboom maken zodat je het balletje van de verstelmotor ergens in hoort klikken en dan vertstellen maar :P .

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”