318IS houdt in/stottert

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
dcat

318IS houdt in/stottert

Bericht door dcat » 05 nov 2010, 23:25

hallo,
ik heb last met de motor qua inhouden, treed heel zelden op, maar als het op treed dan houd de motor erg in en moet je volgas geven om door te kunnen rijden, als je het gaspedaal dan weer op de stand laat komen om bv. 50 km te gaan rijden, dan merk je dat de motor erg inhoud en dreigt af te slaan, maar dat gebeurt niet, motor loopt ook niet meer mooi stationair maar galoppeert, na paar honderd meter rijden is het euvel verdwenen, en reageert motor gewoon op gaspedaal.

lijkt als of luchtmassameter dienst weigert op dat moment.

iemand idee of is er iets wat je door kan meten?

mvg,
hans

dcat

Re: 318IS houdt in/stottert

Bericht door dcat » 08 nov 2010, 21:07

hallo,
ben even lekker bezig geweest met sleutelen en meten, het probleem zit hem waarschijnlijk in de lambdasonde(had afwijkende waarde), deze heb ik nu afgekoppeld, en tot nu toe geen probleem meer, de bedrading was ook kaal op de plek waar de bedrading word vastgelegd onder aan de zijkant van de tunnel, daar zit de bekabeling vast met een schuif clip.

bedrading gerepareerd en morgen weer monteren.

hou jullie op de hoogte. ;)

mvg,
hans

dcat

Bericht door dcat » 12 nov 2010, 23:24

hallo dames en heren,

probleem is opgelost, de lambdasensor vervangen en probleem is verleden tijd!!
dus voor de mensen die een gelijk soort probleem hebben, dit is de beschrijving van het probleem;

de motor loopt onregelmatig stationair, als je gas geeft dan stottert de motor behoorlijk, lijkt als of de motor verzuipt, als je langzaam naar volgas gaat dan ga je door het stotteren heen en loopt/reageert motor weer goed.

onder het rijden als je bv 60 km/u rijd dan valt plotseling het vermogen weg en als je dan iets gas geeft dan reageert de motor ook niet, je denkt dan dat de motor gaat afslaan, maar dat gebeurt niet gaat onregelmatig stationair lopen, maar als je dus rijd en je geeft dan bijna volgas of volgas dan reageert de motor wel in 1 keer, ga je dan weer 60 km/u rijden gebeurt weer het zelfde.

dit probleem komt omdat bij een klein beetje gas of half gas de lambda de benzineregeling op zich neemt(closed loop) bij volgas word lambdaregeling buiten gesloten(open loop) waardoor de motor wel ''gewoon'' reageert, om zekerheid te verschaffen moet je de lambdasensor afkoppelen(bij versnellingsbak rechts) en even 2 dagen rijden, dan heb je zekerheid, want een lambdasensor is niet goedkoop!!

mochten er nog mensen zijn die een nieuwe lambda nodig hebben, kan ik eventueel voor een nieuwe zorgen.

mvg,
hans
Laatst gewijzigd door dcat op 13 nov 2010, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

j0eyv

Bericht door j0eyv » 13 nov 2010, 08:54

Beschrijf het hier even. Da's wel zo handig ivm zoekfunctie enzo ;)
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”