M3 onderstel op een E46 330ci

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
maarten22

M3 onderstel op een E46 330ci

Bericht door maarten22 » 31 okt 2010, 21:54

Nu mijn 330ci 2 ton gelopen heeft, zijn de schokdempers aardig op. Kan nu voor weinig een complete veerpootbrug met veren en schokdempers van een M3 overnemen. Weet al dat dit past, echter lees ik ook dat de auto iets omhoog zal komen vanwege het lagere gewicht. Heeft iemand hier ervaring mee? Zal het plaatsen van andere veren de auto weer op normale hoogte krijgen?

maarten22

Re: M3 onderstel op een E46 330ci

Bericht door maarten22 » 01 nov 2010, 18:55

Niemand?

3Bimmers

Bericht door 3Bimmers » 05 nov 2010, 16:28

Maarten,

Is een 330ci echt lichter dan een M3??? Het is dezelfde motor (ruwweg dan), en ik kan me niet voorstellen dat een M3 nou zoveel zwaarder is dan een niet-M auto. Eerder lichter...

Als je M3 spul op een 316 zet, ja, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar bij een 330?

Uiteindelijk zijn het de VEREN die de hoogte bepalen, niet de schokdempers. Dus in theorie zou je je huidige veren op de M3 schokdempers kunnen zetten.

Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen doen.

maarten22

Bericht door maarten22 » 05 nov 2010, 17:11

Omdat nieuwe originele Sachs schokdempers 400+ euro per set zijn en ik nu een complete set kan kopen van een M3 voor 200 euro. M3 weegt bijna 100 kilo meer dan een 330ci. Meerdere mensen hebben het al eerder gedaan en de auto komt ongeveer een halve inch omhoog. Omdat ik mijn auto absoluut niet hoger wil hebben, en liever wat lager wil hebben heb ik besloten door te sparen voor een set Koni FSD's met Eibach veren.

3Bimmers

Bericht door 3Bimmers » 05 nov 2010, 22:29

Ik heb net een setje H&R veren voor m'n 330i cabrio gekocht voor 126 euro plus 12 euro verzendkosten. Ofwel anderhalve tank benzine. Niet ècht sparen dus. Waarom pak je dan niet die M3 schokdempers en een setje Eibach (of H&R) veren, in plaats van dat je dan meteen maar naar de koni dempers grijpt?

Ik heb op m'n E28 wel gele koni's zitten. Verstelbaar, in theorie. De voordempers zijn wel simpel te verstellen (gewoon met een combinatietank bovenop, vanuit het motorcompartiment), maar de achterdempers moeten er toch eerst af voordat je ze kan verstellen. Niet echt handig dus. Geen idee hoe dat op de E46 zit?

maarten22

Bericht door maarten22 » 05 nov 2010, 22:59

Heb geen zin om te gaan experimenteren en aangezien er bijna niemand rondrijd met een M3 onderstel op een 330 laat ik dat zitten. Daarnaast wil ik gewoon goede spullen op mijn auto hebben zitten. Wil qua comfort absoluut niet inleveren dus het word OEM, of een goed alternatief. De KONI FSD's komen erg goed uit de test. Comfortabeler dan OEM maar absoluut niet minder sportief. De FSD's kosten 450 euro dus dat valt ook nog wel mee. Wil gelijk mijn remmen en wat andere dingen vervangen dus dat zal binnenkort gedaan worden.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 06 nov 2010, 09:37

De prijs van de FSD's is ex montagekosten, daarnaast dien je dan de prijs van de eventueel te monteren Eibach-veren nog op te tellen.

Ik rij er zelf al jaren mee en de dempers waren toen nog een heel stukkie duurder. Heb eerst alleen de dempers laten plaatsen in combinatie met de originele E46 veren. Dit was een redelijke vooruitgang ten opzichte van de originele dempers maar niet echt het ei van Columbus in mijn ogen. Drempels deed de auto beter en het duiken bij remmen werd een heel stuk minder.

Daarna heb ik de Eibach-prokit laten plaatsen en dit gaf al meer het gewenste resultaat. Echter reed ik toen nog op 16inch en de FSD's zijn in beginsel ontworpen om met grote inch-maten te rijden.

Tot slot heb ik me dus maar een 18inch breedset kado gedaan en nu komen de dempers pas echt tot hun recht.

Conclusie:

wil je overstappen op de FSD's combineer de set dan met verlagingsveren (max. 30-35mm lager anders heb je geen FSD-effect meer en wordt de demper continu stug) en plaats minimaal 18 inch onder je bimmer pas dan zul je elke keer een glimlach op je gezicht krijgen als je met je bimmer rijd. ;)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

maarten22

Bericht door maarten22 » 06 nov 2010, 10:42

Kijk daar heb ik wat aan :amen: Zat inderdaad nog te twijfelen over de Eibach veren.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 06 nov 2010, 14:00

De Eibachs zou ik zeker tegelijkertijd doen.

Ik heb toendertijd nog contact gehad met KONI waarom zij in het buitenland wel de complete demper- en verenset aanbieden en in Nederland niet. Dit had met de goedkeuringseisen in Nederland te maken blijkbaar. Je kunt het jezelf niet voorstellen maar het zei zo. Maar het gevolg was wel dat je de complete demper/verenset in Nederland niet kon kopen.

Daarna nog met een KONI-man overlegd welke de dempers op de testbank test en deze vertelde mij dat de combinatie FSD en Eibach prima uitpakte tijdens de test. Beter zelfs dan de FSD-dempers met KONI-veren.

S&G carstyling in Numansdorp heeft voor KONI Nederland toen wat praktijktests gedaan met verlaagde auto's en dit bleek wonder boven wonder goed uit te pakken. In eerste instantie zijn de dempers namelijk helemaal niet bedoeld om te combineren met verlagingsveren. Ze zijn ontworpen voor luxe auto's met grote velgen waarbij het comfort hoog in het vaandel moest staan maar de handelbaarheid en sportiviteit ook extra benadrukt moest worden.

Het VAG-concern heeft de FSD-demperset zelfs nog in de optielijst staan of gehad staan en dat zegt eigenlijk al heel wat over het vertrouwen wat ze in de FSD's hebben.

Tegenwoordig zegt KONI Nederland ook officieel dat de FSD-dempers gecombineerd mogen worden met verlagingsveren maar wel met een max. van 35mm.

Uit betrouwbare bron wist ik dat toen al maar het tuningsbedrijf die toendertijd mijn dempers plaatste mocht toen officieel nog geen verlagingsveren monteren. Vandaar dat het bij mij in stappen is gebeurd. :zwaai:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

maarten22

Bericht door maarten22 » 06 nov 2010, 15:31

Ok bedankt voor de info! Word dus een set FSD's met eibach veren ;) Aangezien mijn auto net terug is van de garage voor onderhoud en ik eerst een Harman Kardon set in wil bouwen is het geld even op. Zal langzaam aan alles bij elkaar kopen en dan in Januari remmen en schokdempers plaatsen. Hopelijk houden mijn remmen het tot die tijd vol (|

3Bimmers

Bericht door 3Bimmers » 08 nov 2010, 22:20

Hahaha, boeiende prioriteiten heb je! Eerst de speakers, dan de remmen :D

Wat moet er aan je remmen gebeuren eigenlijk? In Duitsland zijn de remschijven echt een flink stuk goedkoper dan hier ben ik achter gekomen...

maarten22

Bericht door maarten22 » 08 nov 2010, 22:58

Remmen kunnen nog wel mee maar zijn binnenkort wel aan vervanging toe. Als ze op waren had ik ze al lang vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”