316i, 318i of toch 320i
316i, 318i of toch 320i
Hallo,
ik ben op de laatste tijd aan het kijken naar een bmw 3-serie vanaf het jaar 2000. Mijn budget ligt rond de 6000 euro. Op marktplaats kan ik redelijk wat auto's vinden voor dat geld. Maar wat is nou een verstandige keuze:
een 316i of 318i met 150.000 tot 180.000km of
een 320i met 180.000+ op de teller.
Ik heb gelezen dat een 6cilinder langer mee gaat. Zo ja, hoeveel langer? En is deze niet een stuk minder 'zuinig'? Ik rij ongeveer 250km per week, stukje snelweg, stukje stad.
Wel ben ik van plan, als ik deze auto koop, om hem een aantal jaar te gebruiken omdat het toch om een redelijk groot bedrag gaat in mijn ogen.
Kortom, wat zouden jullie mij adviseren als BMW E46 kenners en waarom?
Bedankt alvast
ik ben op de laatste tijd aan het kijken naar een bmw 3-serie vanaf het jaar 2000. Mijn budget ligt rond de 6000 euro. Op marktplaats kan ik redelijk wat auto's vinden voor dat geld. Maar wat is nou een verstandige keuze:
een 316i of 318i met 150.000 tot 180.000km of
een 320i met 180.000+ op de teller.
Ik heb gelezen dat een 6cilinder langer mee gaat. Zo ja, hoeveel langer? En is deze niet een stuk minder 'zuinig'? Ik rij ongeveer 250km per week, stukje snelweg, stukje stad.
Wel ben ik van plan, als ik deze auto koop, om hem een aantal jaar te gebruiken omdat het toch om een redelijk groot bedrag gaat in mijn ogen.
Kortom, wat zouden jullie mij adviseren als BMW E46 kenners en waarom?
Bedankt alvast
Re: 316i, 318i of toch 320i
Ik rijd een 316 touring automaat. Gebruikt in winter 1:10 bij warmer weer 1:11.
Grotere motor zal iets meer gebruiken. Er is natuurlijk ook verschil tussen een automaat en een handbak.
Ik denk dat je met een handgeschakelde 318, net zo, of iets beter uit kan zijn Qua verbruik. Let ook op het gewicht ivm een net hogere klasse in wegenbelasting, verzekering is ook duurder waarschijnlijk. Kun je allemaal vergelijken op unive.nl gewoon een paar autos invoeren.
Maak een excelletje met een paar varianten doorrekenen. Das ook een deel van de voorpret moet je maar denken.
succes met je zoektocht.
Grotere motor zal iets meer gebruiken. Er is natuurlijk ook verschil tussen een automaat en een handbak.
Ik denk dat je met een handgeschakelde 318, net zo, of iets beter uit kan zijn Qua verbruik. Let ook op het gewicht ivm een net hogere klasse in wegenbelasting, verzekering is ook duurder waarschijnlijk. Kun je allemaal vergelijken op unive.nl gewoon een paar autos invoeren.
Maak een excelletje met een paar varianten doorrekenen. Das ook een deel van de voorpret moet je maar denken.
succes met je zoektocht.
Re: 316i, 318i of toch 320i
Tot 2001 is de 316i een 1,9L. Vanaf 2001 is de 316i een 1,8L (vernieuwde motor).
Ik rij een 2002 316i en is snel genoeg voor mij dan iig. Je zit zo op de 180km/h... Verbruik is zo rond de 1:13...
Wil je sneller kom je op de 318i, vanaf 2001 is dit een 2,0L met 145pk.
Probeer er een te zoeken met een onderhoudshistorie. Ondanks dat de mijne dit wel heeft heb ik al een antal probleempjes gehad. En met garantie!
Let op de ramen links en rechtvoor, kunnen wel eens kraken of onderin kan wat afbreken..
Bij mij is er een bobine vervangen, is een kwaaltje als ik zo eens lees... En kachelweerstand was kapot, ook een kwaaltje.
Let op trillingen en bonken tijdens schakelen/ koppeling opkomen..
Verder lees dit forum eens goed door, heeft mij al aardig geholpen ;-)
Gr Chris
Ik rij een 2002 316i en is snel genoeg voor mij dan iig. Je zit zo op de 180km/h... Verbruik is zo rond de 1:13...
Wil je sneller kom je op de 318i, vanaf 2001 is dit een 2,0L met 145pk.
Probeer er een te zoeken met een onderhoudshistorie. Ondanks dat de mijne dit wel heeft heb ik al een antal probleempjes gehad. En met garantie!
Let op de ramen links en rechtvoor, kunnen wel eens kraken of onderin kan wat afbreken..
Bij mij is er een bobine vervangen, is een kwaaltje als ik zo eens lees... En kachelweerstand was kapot, ook een kwaaltje.
Let op trillingen en bonken tijdens schakelen/ koppeling opkomen..
Verder lees dit forum eens goed door, heeft mij al aardig geholpen ;-)
Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002
Re: 316i, 318i of toch 320i
Heb nu een 318i 2002 143pk.. rijdt opzich lekker geen race monster is een leuk auto om relax te rijden. Ik wou persoonlijk nu meer voor een automaat gaan dan een handschakel ivm met bonken en snel stuk gaan van de massa vliegwielen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: 316i, 318i of toch 320i
Mijn advies is ook om voor een 318i te kiezen. Rijd zelf in een facelift 318i sedan uit 2004 met 143 pk.
In het gebruik net wat vriendelijker in de kosten dan een 6 cilinder. Ga je voor het vlottere werk, dan is de 318i misschien een wat minder goede keus.
Het blok is zeker niet traag, maar inderdaad geen sprinter. Gewoon een lekker allround blok.
In het gebruik net wat vriendelijker in de kosten dan een 6 cilinder. Ga je voor het vlottere werk, dan is de 318i misschien een wat minder goede keus.
Het blok is zeker niet traag, maar inderdaad geen sprinter. Gewoon een lekker allround blok.
Re: 316i, 318i of toch 320i
Verbruik valt me toch wel tegen als ik het zo lees. Rij gemiddeld met mijn 330ci 1:11 en cruise control op de snelweg doet ie makkelijk 1:13.
Re: 316i, 318i of toch 320i
Ja, mijn 316i doet gemakkelijk 1:16,9 op de snelweg met de cruise control. Haal je denk ik niet met de 330i hoor...
Zonder de BC te geloven...
Gr Chris
Zonder de BC te geloven...
Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002
Re: 316i, 318i of toch 320i
als je moet kiezen tussen een 318 2.0L met 143pk of een 2.0i met 150 pk (de oude 320 dus) dan zou ik lekker voor de 318 gaan
Prestaties zijn hetzelfde ongeveer (0-100 zelfs sneller dan de 320 volgens autoweek) hoewel de 320i natuurlijk wel soepeler zal gaan. Maar verbruik is dan wel stukken hoger (zelfde geldt voor verzekering en wegenbelasting, is zwaarder)
Prestaties zijn hetzelfde ongeveer (0-100 zelfs sneller dan de 320 volgens autoweek) hoewel de 320i natuurlijk wel soepeler zal gaan. Maar verbruik is dan wel stukken hoger (zelfde geldt voor verzekering en wegenbelasting, is zwaarder)
Re: 316i, 318i of toch 320i
verbruik van een 6 cilinder zal bij rustige rijstijl ongeveer 1 op 10 zijn
wegenbelasting en verzekering is natuurlijk altijd duurder voor een 6 cilinder dan voor een 4 cilinder...
een bmw 4 cilinder is een zeer fijne wagen, die goed mee kunnen in het verkeer (dus wat mij betreft is een 316 of 318 gewoon een go!)
mijn oude 316 was echt een fijne wagen, nooit geen problemen mee gehad !, (was wel een E36)
nu heb ik een 6 cilinder en dat is toch wel zalig hoor, voor mij is dat de hogere kosten allemaal waard!, maar ja je kan je euro's maar een keer uitgeven he...
qua verbruik betreft,
het metertje op het dashboard geeft bij 120 in zijn 5 op de CC 1 op 13 aan, in de praktijk is het elke tankbeurt gewoon ongeveer 1 op 10
wegenbelasting en verzekering is natuurlijk altijd duurder voor een 6 cilinder dan voor een 4 cilinder...
een bmw 4 cilinder is een zeer fijne wagen, die goed mee kunnen in het verkeer (dus wat mij betreft is een 316 of 318 gewoon een go!)
mijn oude 316 was echt een fijne wagen, nooit geen problemen mee gehad !, (was wel een E36)
nu heb ik een 6 cilinder en dat is toch wel zalig hoor, voor mij is dat de hogere kosten allemaal waard!, maar ja je kan je euro's maar een keer uitgeven he...
qua verbruik betreft,
het metertje op het dashboard geeft bij 120 in zijn 5 op de CC 1 op 13 aan, in de praktijk is het elke tankbeurt gewoon ongeveer 1 op 10
-
Holographic91
Re: 316i, 318i of toch 320i
Kwa plezierig rijden hier ook 318i 2.0 Ook onderin de toeren nog genoeg koppel. Het verhaal zal wel altijd hetzelfde blijven. Mensen met een 3 liter 6 cilinder of krachtiger zullen het een trage bak vinden, en mensen wat in een 'normale hedendaagse auto' rijden zeggen dat die vlot is
. Voor prestaties zul je de 318i 2.0 met 320 2.2 niet hoeven te laten staan.
318i 2.0 143 pk 200nm koppel
320 2.2 170 pk 210nm koppel
Een verschil wat je helaas altijd blijft houden is het geluid van een 6 cilinder. Dat 'geroffel' krijg je nooit uit een 4 cilinder.
Maar hiervoor geldt ook weer; een 6 cilinder zal binnen de bebouwde kom meer verbruiken, en ik persoonlijk zou er vanwege het geluid ook een pittigere rijstijl op na houden, dus een hoger verbruik, maar dat ligt aan jezelf.
Persoonlijk wat betreft verbruik blijft het me altijd verbazen dat een 320 e46 toch stuk zuiniger moet zijn dan een e36 320 als ik uitga wat mensen zeggen. Mensen die in een e36 rijden zeggen dat ze met iets pittigere rijstijl niet meer dan 400km uit een tank halen (60liter) en bij een e46 320 wordt gesproken over gemiddeld 1:11 :?
318i 2.0 143 pk 200nm koppel
320 2.2 170 pk 210nm koppel
Een verschil wat je helaas altijd blijft houden is het geluid van een 6 cilinder. Dat 'geroffel' krijg je nooit uit een 4 cilinder.
Maar hiervoor geldt ook weer; een 6 cilinder zal binnen de bebouwde kom meer verbruiken, en ik persoonlijk zou er vanwege het geluid ook een pittigere rijstijl op na houden, dus een hoger verbruik, maar dat ligt aan jezelf.
Persoonlijk wat betreft verbruik blijft het me altijd verbazen dat een 320 e46 toch stuk zuiniger moet zijn dan een e36 320 als ik uitga wat mensen zeggen. Mensen die in een e36 rijden zeggen dat ze met iets pittigere rijstijl niet meer dan 400km uit een tank halen (60liter) en bij een e46 320 wordt gesproken over gemiddeld 1:11 :?
Re: 316i, 318i of toch 320i
Vaak zijn de 320i meer met opties te verkrijgen navigatie, zonnescherm, achter elektrische ramen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: 316i, 318i of toch 320i
Het geheel ligt natuurlijk ook aan je eigen rijstijl. Rij je regelmatig vlot door of doe je rustig aan met korte stukjes? Voor 12k per jaar zou ik me niet bijzonder druk maken om het brandstofverbruik, eerlijk gezegd, want dat scheelt twee tientjes per maand ofzo. Wel zit je met mrb en verzekering bij een zespitter natuurlijk een klasse duurder.
Qua kmstand: kijk naar wat er goed uitziet en goed voelt. 20k onderling verschil doet 't 'm niet zozeer, de staat van onderhoud wel. Een auto die slecht onderhouden is kan met 150k al een heel eind op zijn, terwijl eentje met goed onderhoud probleemloos 400k draait (ja, ook benzinemotoren). Onderhoudshistorie uitpluizen dus
.
Qua kmstand: kijk naar wat er goed uitziet en goed voelt. 20k onderling verschil doet 't 'm niet zozeer, de staat van onderhoud wel. Een auto die slecht onderhouden is kan met 150k al een heel eind op zijn, terwijl eentje met goed onderhoud probleemloos 400k draait (ja, ook benzinemotoren). Onderhoudshistorie uitpluizen dus
Re: 316i, 318i of toch 320i
Ik rij een 325Ci en het verbruik is bij redelijk korte afstanden gemiddeld 1:10,5. Lange afstand op de cruise control rond de 1 op 13. Een 4 cilinder loopt uiteraard altijd wat zuiniger, maar schokkend vind ik de verschillen niet in de praktijk. Een 320 zal wat makkelijker, soepeler en stiller rijden.
Wegenbelasting en verzekering liggen bij een 6 cilinder zoals gezegd wel een klasse hoger. In feite maakt het niet eens uit of je nu een 320 of een zwaardere motor neemt (de aanschafprijs even buiten beschouwing gelaten natuurlijk). Qua verbruik en vaste lasten zit er tussen de 6 cilinders weinig tot geen verschil.
Kortom: ik zou voor een nette 6 cilinder gaan! Je krijgt er veel rijplezier voor terug, stel dat het totaal 500 euro per jaar extra kost: persoonlijk heb ik het er graag voor over
Wegenbelasting en verzekering liggen bij een 6 cilinder zoals gezegd wel een klasse hoger. In feite maakt het niet eens uit of je nu een 320 of een zwaardere motor neemt (de aanschafprijs even buiten beschouwing gelaten natuurlijk). Qua verbruik en vaste lasten zit er tussen de 6 cilinders weinig tot geen verschil.
Kortom: ik zou voor een nette 6 cilinder gaan! Je krijgt er veel rijplezier voor terug, stel dat het totaal 500 euro per jaar extra kost: persoonlijk heb ik het er graag voor over
-
Dial_888
Re: 316i, 318i of toch 320i
Bij de handelaar waar ik mijn auto gekocht heb stonden ze allebei; 320i-6 en een 318i.... Uiteindelijk heb ik bewust gekozen voor de 318i omdat hij meer luxe had, goedkoper was, minder wegenbelasting en minder benzineverbruik.
'Ding' heeft slechts 118 pk maar voor NL en DL snel zat....ok, met moeite 200km/h op de teller maar met mijn rijstijl 'in optocht rijden' geen centje pijn........
Mocht je geld overhebben dan onmiskenbaar de 6-cilinder......
'Ding' heeft slechts 118 pk maar voor NL en DL snel zat....ok, met moeite 200km/h op de teller maar met mijn rijstijl 'in optocht rijden' geen centje pijn........
Mocht je geld overhebben dan onmiskenbaar de 6-cilinder......
Re: 316i, 318i of toch 320i
Zou altijd voor een 6 cilinder gaan als je maar 250km p/week rijdt, kwa geluid, souplesse stukken leuker als een 4 cilinder.
En ik doe met mijn 328ci met gemak 1 op 10 a 11.
En ik doe met mijn 328ci met gemak 1 op 10 a 11.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe



