[320D] gas loopt terug (Autobahn)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
klexo.e46

[320D] gas loopt terug (Autobahn)

Bericht door klexo.e46 » 03 nov 2010, 10:37

Gister weer eens op de terugweg van me werk op de bekende Autobahn maar eens het gas ingetrapt en 'rustig' met een gangetje van 190 naar huis gereden, normaal rij ik wel eens harder maar met de mist etc toch maar ingehouden..

Opeens leek het alsof de cruise control uitsprong want gas/toeren etc liepen allemaal terug, echter toen ik het pedaal in trapte liepen de tellers nog steeds terug??? de auto ging daarna niet harder meer dan 130/140 (opzich ook hard genoeg).. dus ik maar even de snelweg af en toen kon ik opeens weer wel gas geven?

iemand enig idee wat dit kan zijn? de auto was goed warm gereden en heb verder geen technische problemen die ik als oorzaak zou kunnen aanmerken.

NielsE36

Re: [320D] gas loopt terug (Autobahn)

Bericht door NielsE36 » 03 nov 2010, 11:17

Vuiltje tussen de brandstof?
of (aangezien je in de mist reed) ergens vocht tussen gekregen?

Mikkie

Bericht door Mikkie » 03 nov 2010, 12:37

Turbo?

Ik weet dat familie van me een 320d heeft die na veertig minuten 190 op de Autobahn even twee minuten op adem moet komen @120km/h, alvorens doorgeknald kan worden. Dat bleek aan de turbo te liggen, die niet 100% is.

klexo.e46

Bericht door klexo.e46 » 03 nov 2010, 14:52

@NielsE36: thanks voor de reactie. Zou kunnen, zoiets is helaas niet te controleren haha

@Mikkie: zo'n probleem leek het inderdaad wel. Kan ik hier iets aan doen, of is dat alleen te verhelpen met een nieuwe turbo? De turbo maakt overigens geen fluitend geluid (of andere rare geluiden :P) en heeft verder nooit merkbaar problemen.

De turbo is overigens nog steeds 'origineel' en heeft er nu ook 200.000KM opzitten, dus denk zelf dat vervanging dan de beste optie is.. of kan ik hier nog jaren mee doorrijden voordat hij echt stuk gaat? hoge snelheden rij je (in NL) toch niet dagelijks :)

JdM

Bericht door JdM » 03 nov 2010, 15:48

Dikke kans dat er een storing is opgeslagen, ik zou hem eerst eens laten uitlezen.
Als je wastegate bijvoorbeeld kapot gaat/is dan zou je turbo teveel druk gaan opbouwen. De sensoren merken dat en zetten de computer in noodloop.
Hierdoor houdt je auto in totdat de normale waarden weer bereikt zijn, de storing wordt vervolgens opgeslagen.

Ik wil niet zeggen dat bovenstaande voor jou geldt, het is een voorbeeld van hoe de storingsfunctie in je auto werkt.
Je zou bijvoorbeeld ook best een probleem met de brandstoftoevoer kunnen hebben (zoals eerder gemeld). Ik hoop dan voor je dat het niet een stervende hogedrukpomp is, wat dat kan ook nog jouw probleem zijn namelijk (ook die waardes worden opgeslagen).

Dus: uitlezen!

bofkont

Bericht door bofkont » 03 nov 2010, 16:54

Lijkt me idd noodloop.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Mikkie

Bericht door Mikkie » 03 nov 2010, 17:41

klexo.e46 schreef:@Mikkie: zo'n probleem leek het inderdaad wel. Kan ik hier iets aan doen, of is dat alleen te verhelpen met een nieuwe turbo? De turbo maakt overigens geen fluitend geluid (of andere rare geluiden :P) en heeft verder nooit merkbaar problemen.

De turbo is overigens nog steeds 'origineel' en heeft er nu ook 200.000KM opzitten, dus denk zelf dat vervanging dan de beste optie is.. of kan ik hier nog jaren mee doorrijden voordat hij echt stuk gaat? hoge snelheden rij je (in NL) toch niet dagelijks :)
Die van hen heeft er nu 130k op zitten. Bij de garage is het nagekeken en het zou iets zijn met de schoepen in de turbo. Dit uit zich in een klein turbogat bij het optrekken (hij pakt niet altijd meteen op, houdt soms kort in) en het feit dat ie na lange tijd constant presteren een terugval heeft. Volgens de garage kon de auto met gemak 5 ton draaien met deze 'conditie' maar irritant is het wel. Zij opteren dan ook voor een nieuwe (of gereviseerde) turbo.

Zoals na mij gesuggereerd, de noodloop, zou ook absoluut kunnen. Misschien toch maar een tripje naar de lokale dealer aan wagen? Mocht iets aan het overlijden zijn (turbo of brandstofpomp) dan kun je misschien in de tijd dat alles nog werkt op zoek naar relatief goedkope tweedehands (gereviseerde?) onderdelen, aangezien je voor een nieuwe turbo of brandstofpomp de hoofdprijs moet neerleggen...

klexo.e46

Bericht door klexo.e46 » 03 nov 2010, 23:00

bedankt voor de reacties. Ik ga hem inderdaad eens uit laten lezen en kijken wat er van komt!

Zou het ook te maken kunnen hebben dat de wagen gechipped is? (al heb ik vaker hard gereden zonder enige problemen).

De brandstoftoevoer hoop ik overigens niet dat daar wat mee is, dieselpomp etc etc is allemaal al vervangen! :)

Mikkie

Bericht door Mikkie » 04 nov 2010, 17:08

Chip zou kunnen maar lijkt me wel vreemd, want 190 moet een niet-gechipte ook makkelijk kunnen doen. Je zou in dat geval problemen verwachten als je uitersten probeert te behalen. Maar goed, da's een gedachte gebaseerd op logica en niet op techniek :P

Hou ons op de hoogte!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”