schokdemper

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bimmer-jeroen

schokdemper

Bericht door bimmer-jeroen » 02 nov 2010, 22:51

hallo,

m`n schokdemper rechtsvoor is zo lek als een zeef,
die wou ik dus gaan vervangen, maar nu zit ik met het (probleem) dat ik een een ac snitzer verlagings set heb.
(als je voor de wielkas staat, zit bovenkant band gelijk aan onderkant wielkas.) geen idee hoeveel hij verlaagt is, was namelijk al zo bij aanschaf.

Maar.. wat ik wou vragen is, kan ik hier gewoon weer originele schokdempers onderzetten ja of nee?
want de 1 zegt, als je auto zoveel cm lager is dan normaal moet je ook schokdempers aanpassen, en de ander zegt dat is grote onzin die schokdemper kan toch wel zover inveren? dus waarom verkorte schokdempers??

dus voordat ik schokdempers ga kopen, wou ik graag weten wat nu verstandig is, en waarom heb niet wordt aangeraden orginele schokdempers te houden.

mvg Jeroen,
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

ati_v_g

Re: schokdemper

Bericht door ati_v_g » 03 nov 2010, 12:24

kans is groot als je ac snitzer schokbrekers hebt . en je nu rechts een originele er onder zet dat hij scheefstaat.
en ook als je er mee zou rijden is het bagger. je moet gewoon zorgen dat je 2 dezelfde schokbrekers vind .
mvg
///M

Deltadick

Bericht door Deltadick » 03 nov 2010, 12:37

Het verstandigst is om een zelfde demper te monteren, die er onder uit komt, A; omdat die dan de zelfde eigenschappen heeft als de demper die er al onder zat, en dus ook aan de andere kant zit, en B; als dit een aangepaste demper is i.v.m. de verlaging, dan heb je kans dat de spiraalveer los komt te liggen, als hij een keer ver uitveert, daarom worden verlagingssets die een behoorlijke verlaging geven altijd aangeboden als set van schokbrekers en veren, i.v.m. een kortere veerweg, en dus ook een kortere in-en uitgaande slag van je schokbreker.
En C; ook niet onbelangrijk, vervang je schokbreker altijd per 2, aan de voor of achterkant, want een nieuwe geeft weer andere waarde dan een schokbreker die er al een aantal duizenden k.m. op heeft zitten.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

Groeten Dick.
BMW e36 325i coupe - Lancia Delta HF Integrale - Suzuki GSXR 1100 R

Deltadick

Bericht door Deltadick » 03 nov 2010, 12:39

Even een reactie op het voorgaande bericht:

(kans is groot als je ac snitzer schokbrekers hebt . en je nu rechts een originele er onder zet dat hij scheefstaat.)

scheefstaan heeft niets met je schokbreker te maken, maar met je veer. :P
BMW e36 325i coupe - Lancia Delta HF Integrale - Suzuki GSXR 1100 R

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 03 nov 2010, 18:05

bedankt voor de snelle reacties,
ik wist dat het beter is om per 2 te vervangen, maar ut ging me gewoon om, hetgene van waarom zou ik een andere schokdemper moeten hebben als ik verlagings veren heb,
schokdempers zijn nu allebei orgineel ;)
en dat zullen ze dan ook wel weer worden.

Gr,
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”