Hallo Allemaal,
2 weken geleden zijn van mijn 320D uit '99 beide draagarmen aan de voorzijde vervangen inclusief silentblocks en fusees.
Na het uitlijnen ( moest 4 keer eer het stuur weer mooi in het midden stond) ligt de auto weer als een blok op de weg en is het bochtenwerk weer super strak.
Echter merk ik nu dat de auto "vreemd" stuurt, het lijkt wel alsof het gevoel met de weg een stuk minder is. Ook merk ik een soort van vertraging tussen het sturen en de reactie van de wielen. Gisteren bij het uitparkeren leek het wel alsof het stuur vastsloeg in de uiterste stuuruitslag en verder lijkt het soms alsof de auto helemaal niet op de weg staat, zo licht stuurt hij dan. Dit is erg irritant! Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
Alvast bedankt voor jullie input!
Vriendelijke groet Patrick.
E46 stuurt vreemd na vervangen draagarmen
Re: E46 stuurt vreemd na vervangen draagarmen
Ik denk eerder dat het aan jou spoorstangen liggen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Hoi Vegito,
Bedankt voor je reactie!
Zijn de spoorstangen niet gebruikt bij het uitlijnen? neem toch aan dat de persoon de 4 keer heeft moeten uitlijnen om naast de wielen ook het stuur recht te krijgen gekeken heeft naar de spoorstangen?
Vr.Gr. Patrick
Bedankt voor je reactie!
Zijn de spoorstangen niet gebruikt bij het uitlijnen? neem toch aan dat de persoon de 4 keer heeft moeten uitlijnen om naast de wielen ook het stuur recht te krijgen gekeken heeft naar de spoorstangen?
Vr.Gr. Patrick
Spoorstangen worden vaak over het hoofd gezien ik omdat je ook zeg bij het uiterst stuuruitslag je stuur wilt gaan haken denk ik dat het hier de probleem in zit. Als je met je stuur snel heen en weer beweer hoor je een knik knik geluid buiten dat zijn je spoorstangen. Het probleem met het haken van de stuur is op het moment dat ie de stuur uitslag bereikt heeft maar je stuur nog iets verder kan en dan blijft ie haken met kracht krijg je hem weer uit. En ja spoorstangen gebruik je voor uitlijnen en het slijt deel zit binnen in het rubber hoes waar je spoorstang vastgemaakt wordt met je stuurhuis.
Verkocht BMW 320D e90
Hoi,
Ik kom net terug van een garage met mijn 318i E46 uit 1998 (model 1999). Ik had ook het gevoel dat er iets mis was met mijn stuur.
Klopt ook. Er zit speling in stuurhuis. De auto voelt niet echt strak op de weg namelijk. Stuurt niet direct meer zoals ik gewend was. A.g.v. de speling kan ie ook een beetje naar links of rechts sporen op een vlakke, niet hellende weg.
Eerst dacht ik ook aan spoorstang, met name de rubbers waarmee deze op het wiel vast zit of de verbinding tussen spoorstang en stuurhuis. Die bleek o.k. te zijn.
Wat je kan doen is het volgende:
1: Krik je auto op zodat de voorwielen vrij staan van de grond.
2: pak je voorwiel vast met een hand aan de voorkant: ik bedoel dan de kant van de voorbumper. Andere hand aan de achterkant.
3: Ga heen en weer en check of er speling in zit.
4: Pak nu het wiel boven en onder beet en doe hetzelfde.
Bij mij was er bij 3 speling voelbaar en bij 4 niet. Dit duidt op a: spoorstangrubbers op het wiel of b) spoorstang aansluiting op het stuurhuis of c) speling in het stuurhuis zelf.
Als je op Youtube zoekt op " tie rod e46" dan vind je diverse filmpjes met uitleg.
Ik ga nu op zoek naar een gereviseerd stuurhuis.
Wooter
Ik kom net terug van een garage met mijn 318i E46 uit 1998 (model 1999). Ik had ook het gevoel dat er iets mis was met mijn stuur.
Klopt ook. Er zit speling in stuurhuis. De auto voelt niet echt strak op de weg namelijk. Stuurt niet direct meer zoals ik gewend was. A.g.v. de speling kan ie ook een beetje naar links of rechts sporen op een vlakke, niet hellende weg.
Eerst dacht ik ook aan spoorstang, met name de rubbers waarmee deze op het wiel vast zit of de verbinding tussen spoorstang en stuurhuis. Die bleek o.k. te zijn.
Wat je kan doen is het volgende:
1: Krik je auto op zodat de voorwielen vrij staan van de grond.
2: pak je voorwiel vast met een hand aan de voorkant: ik bedoel dan de kant van de voorbumper. Andere hand aan de achterkant.
3: Ga heen en weer en check of er speling in zit.
4: Pak nu het wiel boven en onder beet en doe hetzelfde.
Bij mij was er bij 3 speling voelbaar en bij 4 niet. Dit duidt op a: spoorstangrubbers op het wiel of b) spoorstang aansluiting op het stuurhuis of c) speling in het stuurhuis zelf.
Als je op Youtube zoekt op " tie rod e46" dan vind je diverse filmpjes met uitleg.
Ik ga nu op zoek naar een gereviseerd stuurhuis.
Wooter
Hmmm, mijn auto is net terug uit de garage. Alle rubbers ophanging zijn gechecked. Had wel aangegeven dat er een rammel (rakketak) soms! hoorbaar is over heuveltjes. Nu was het rubber vh het stuur vet (rechterzijde) kant vh huis.. Zal er een en ander mee te maken kunnen hebben??
Auto spoort goed, geen trillingen.
Gr Chris
Auto spoort goed, geen trillingen.
Gr Chris
BMW 316i EXE sedan 2002