Raammechanisme

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Arco

Raammechanisme

Bericht door Arco » 04 okt 2010, 08:12

Beste Bmw-forumlieden,

Ik heb een BMW e36 sedan met voor en achter elektrische ramen. Het probleem is dat het raam aan de bestuurders kant compleet ontspoort is. Waarschijnlijk is het raammechanisme kapot. BMW probleem, toch? Het raam sloot moeilijk, en nu is het zelfs scheef gezakt. Ik heb het raam wat recht kunnen doen, daarbij hoorde ik iets afbreken. Ik moest het recht duwen, want ik had de auto nodig voor een lange rit. Ik durf het raam niet meer open te doen. Ik ben naar een garage geweest en die wilde het hele raammechanisme vervangen voor 220 euro. Is dat normaal? Kan ik er ook zelf naar kijken? Hoe krijg ik de bekleding van de deur los en uiteraard ook weer op een fatsoenlijke manier vast? Wat voor onderdeel moet ik vervangen en wat moet dat kosten?

Vr. gr.

NielsE36

Re: Raammechanisme

Bericht door NielsE36 » 04 okt 2010, 10:15

Ik raad je aan eerst alles los te halen, en zelf te kijken. Ik heb dit ook een keer gehad.
Onder aan je ruit zit een stalen gootje. Hier schuift een wit plastic blokje doorheen, die weer aan een arm van het raammechanisme vast zit. Deze blokjes gaan nog wel eens kapot. Stuk goedkoper dan een nieuw raammechanisme.
Je haalt de portierbekleding los door 2 schroeven in de handgreep los te halen, dan het kapje van de spiegelverstelling, en vervolgens zit de bekleding vast met allemaal plastic pluggen. Voorzichtig loshalen, ze knappen snel. Misschien een goed idee om vooraf vast wat te bestellen.

enrico10

Bericht door enrico10 » 04 okt 2010, 20:58

inderdaad Niels heeft helemaal gelijk.
erg makkelijk zelf te vervangen als het inderdaad dat onderdeel is.
dit gaat je 1,95 kosten en 2 uurtjes werk.
toevallig net zelf gedaan een maand terug
E36 318I Sedan

roderickm

Bericht door roderickm » 05 okt 2010, 20:38

in geval je toch op meer problemen stuit, ik heb laatst schade gereden aan mijn touring, daarbij is de volledige deur vervangen en heb dus een schade portier liggen, waarvan de ruit en het raammechanisme nog intact waren.
deze mag je overnemen in dat geval.

mvg roderick

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”