Accu/dynamo probleem
- SanderZuyderduyn
Accu/dynamo probleem
Hallo,
Sinds anderhalf jaar rij ik een E36 BMW 323I coupe. Uit 1997 dus met vanos.
Me auto is voorzien van een cliffotd alarm systeem. Inc. startonderbreker.
Nou is het de afgelopen tijd zo, dat als ik 2 a 3 dagen niet in me auto rij dat dan de accu te zwak is om de motor te starten.
(Als ik rij, dan rij ik 9 km per dag) (Financieele crisis heeft me bankrekening bereikt :? .)
Nou probeer ik uit te zoeken wat het probleem is.
- Accu (Mischien dat me accu oud is, en niet meer al te best werkt) (Weet iemand wat een nieuwe accu kost)
- Dynamo (Mischien dat me dynamo niet helemaal meer goed werkt) (Weer iemand hoeveel volt en ampere een dynamo hoort te geven? bij stationair toerental?) (Ook iemand bekend met de prijs van een nieuwe dynamo, nieuw of 2e hands?)
Graag hoor ik van jullie.
MVG Sander
Sinds anderhalf jaar rij ik een E36 BMW 323I coupe. Uit 1997 dus met vanos.
Me auto is voorzien van een cliffotd alarm systeem. Inc. startonderbreker.
Nou is het de afgelopen tijd zo, dat als ik 2 a 3 dagen niet in me auto rij dat dan de accu te zwak is om de motor te starten.
(Als ik rij, dan rij ik 9 km per dag) (Financieele crisis heeft me bankrekening bereikt :? .)
Nou probeer ik uit te zoeken wat het probleem is.
- Accu (Mischien dat me accu oud is, en niet meer al te best werkt) (Weet iemand wat een nieuwe accu kost)
- Dynamo (Mischien dat me dynamo niet helemaal meer goed werkt) (Weer iemand hoeveel volt en ampere een dynamo hoort te geven? bij stationair toerental?) (Ook iemand bekend met de prijs van een nieuwe dynamo, nieuw of 2e hands?)
Graag hoor ik van jullie.
MVG Sander
Laatst gewijzigd door SanderZuyderduyn op 25 sep 2010, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het laatst remt, remt het hardst.
Re: Accu/dynamo probleem
Ik had iets van 8 tientjes betaald voor een 70ampere accu. Je dynamo moet tussen de 13 en 14 volt genereren , de amperes verschillen per dynamo..en ik weet niet wat jij ervoor 1 hebt maar rond de 65ampere (geloof ik
) 

- SanderZuyderduyn
Oke, bedankt voor de reactie.
Ik zal vanavond even gaan meten hoeveel spanning de dynamo geeft.
MVG Sander
Ik zal vanavond even gaan meten hoeveel spanning de dynamo geeft.
MVG Sander
Laatst gewijzigd door SanderZuyderduyn op 25 sep 2010, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- SanderZuyderduyn
Hallo,
2 dagen gelden inmiddels heb ik me accu helemaal opgeladen met een drupperlaar.
Vandaag heb ik de volgende waardes gemeten:
- Accu 12.76
- Accu met motor aan 14.06
- Accu met motor aan verlichting aan: 14.00
- Accu met motor aan airo aan: 14.04
- Accu met motor aan stoelverwarming aan: 14.04
Dit toont dus aan dat de dynamo niet kapot is.
Ik zou zodra ik merk dat de startmotor minder snel draait de accu nog een keer nameten, en ondertussen met gereden kilometers en tijd bij houden.
Is het trouwens zo dat je accu kan bijvullen met accuzuur? of met water ofzoiets? Ik heb volgens mij een onderhoudsvrije accu.
MVG Sander
- Accu 12.76
Ik zou zodra ik merk dat de startmotor minder snel draait de accu nog een keer nameten, en ondertussen met gereden kilometers en tijd bij houden.
Is het trouwens zo dat je accu kan bijvullen met accuzuur? of met water ofzoiets? Ik heb volgens mij een onderhoudsvrije accu.
MVG Sander
als hij op de accu met lopende motor netjes iets boven de 14V zit dan laadt de dynamo wel degelijk bij. Als de accu dit dan niet op blijkt te slaan ligt het probleem dus aan de accu en niet meer aan de dynamo. Wat je nog wel zou kunnen testen is of de spanning ook net boven de 14V blijft als je gas geeft, als hij dan richting de 16V schiet is je spanningsregelaar defect. spanning boven de 14,7V beschadigen de accu.
Wat betreft het bijvullen van de accu met gedemineraliseerd water. Tegenwoordig zijn (bijna?) alle accu's gel gevuld en hoeven dus niet meer bijgevult te worden, of je een gelaccu hebt is makkelijk te herkennen. meestal staat het er wel op en hebben gelaccu's een magic eye o.i.d. en issie nog 'ouderwets' met water gevuld dan zitten er 6 doppen op waar je water bij kunt vullen
Wat betreft het bijvullen van de accu met gedemineraliseerd water. Tegenwoordig zijn (bijna?) alle accu's gel gevuld en hoeven dus niet meer bijgevult te worden, of je een gelaccu hebt is makkelijk te herkennen. meestal staat het er wel op en hebben gelaccu's een magic eye o.i.d. en issie nog 'ouderwets' met water gevuld dan zitten er 6 doppen op waar je water bij kunt vullen
-- Houdoe wanne --
hmm klinkt idd best logisch... dan is uiteraard de laadstroom te laag door een hogere overgangsweerstand my bad 

-- Houdoe wanne --
- SanderZuyderduyn
Hallo,
Zoo. vandaag weer even aan het meten gegaan,
Met de motor uit gaf hij dit keer 12.06 volt aan, Dit is dus wel goed.
En zodra ik ga ga geven naar de 5000 toeren (Warme motor) dan gaat hij maximaal tot de 14.00 volt.
Dit is dus ook oke
Ik heb het gevoel dat me accu deze week veel minder tot niet leeg loopt. Maar wel heb ik het gevoel dat me motor minder snel aanslaat als ik hem start. :?
MVG
Zoo. vandaag weer even aan het meten gegaan,
Met de motor uit gaf hij dit keer 12.06 volt aan, Dit is dus wel goed.

En zodra ik ga ga geven naar de 5000 toeren (Warme motor) dan gaat hij maximaal tot de 14.00 volt.
Dit is dus ook oke

Ik heb het gevoel dat me accu deze week veel minder tot niet leeg loopt. Maar wel heb ik het gevoel dat me motor minder snel aanslaat als ik hem start. :?
MVG
je schrijft Accu 12.76 (dit is in rust na lading is perfect)
Met de motor uit gaf hij dit keer 12.06 volt aan, Dit is dus wel goed, (nee niet echt, is op het randje, je hebt misschien een gebruiker aan die in 3 dgn de accu belast, is je dashboard kastje wel goed dicht dit soort lampjes kunnen de accu leegtrekken in een paar dagen.)
laad je accu weer eens op buiten de auto, meet de spanning,plaats terug en zet er een multimeter op kijk of hij snel afteld.
als dat zo is heb je een "verbruiker"
Laadtoestand accu % ontladen s.m. elektrolyt Rustspanning in volt
100% = 12,72 =0 %ontladen
80 % =12,51 =20% ontladen
60 % =12,30 =40% ontl.
40 % =12,09 =60% ontladen
20 % =11,88 =80% ontl.
0 % =11,64 =100% ontladen= leeg
success
Stress
Met de motor uit gaf hij dit keer 12.06 volt aan, Dit is dus wel goed, (nee niet echt, is op het randje, je hebt misschien een gebruiker aan die in 3 dgn de accu belast, is je dashboard kastje wel goed dicht dit soort lampjes kunnen de accu leegtrekken in een paar dagen.)
laad je accu weer eens op buiten de auto, meet de spanning,plaats terug en zet er een multimeter op kijk of hij snel afteld.
als dat zo is heb je een "verbruiker"
Laadtoestand accu % ontladen s.m. elektrolyt Rustspanning in volt
100% = 12,72 =0 %ontladen
80 % =12,51 =20% ontladen
60 % =12,30 =40% ontl.
40 % =12,09 =60% ontladen
20 % =11,88 =80% ontl.
0 % =11,64 =100% ontladen= leeg
success
Stress
SanderZuyderduyn schreef:Hallo,
- Accu 12.76
MVG Sander
- SanderZuyderduyn
Oke, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal hem van het weekend weer eens opladen met een druppelaar, en dan gaan meten.
MVG
MVG
Tot hoeveel volt zakt de spanning terug tijdens het starten ? Dit mag niet onder de 9.6 V komen anders is je accu helemaal overleden. lijkt er wel op dat je ergens een verbruiker hebt zitten..