Launch control
Launch control
Wie van jullie M3 rijders hebben wel eens Launch control gebruikt? Ik heb het met mijn M3 nog nooit geprobeerd en ben het ook niet van plan want heb slechte verhalen daarover gehoord. Maar ben wel nieuwsgierig hoe dat is. Ben je echt een stuk sneller bij een sprint of is het onzin?
M, the Most Powerful Letter in the World!
Re: Launch control
Zelf heb ik het ook nog niet geprobeerd en zal het ook niet doen.
Het is niet echt geweldig voor je
3.
Je bent inderdaad stuk sneller met optrekken, maar of het zin heeft :?
Zonder launch control vindt ik de
3 al retesnel.
Veel en veel sneller als het overige verkeer.
Het is niet echt geweldig voor je

Je bent inderdaad stuk sneller met optrekken, maar of het zin heeft :?
Zonder launch control vindt ik de

Veel en veel sneller als het overige verkeer.

Re: Launch control
Moet je gewoon een keertje proberen, een keertje kan geen kwaad maar moet geen gewoonte worden anders trek je je hele auto uit elkaar (en ben je snel toe aan nieuwe achterbandjes) Bij mijn vorige M3 heb ik het 1 keer geprobeerd maar is niet veel spectaculairder dan "gewoon" snel optrekken bij een stoplicht of dergelijke. Als je het probeert, doe het dan niet in de bebouwde kom. 

Re: Launch control
Probleem is bij mij M3 als ik vanuit stilstand voluit optrekt en doorschakeld naar zijn 2de versnelling direct de DSC ingrijpt, en dan verlies ik een hoop tijd hebben jullie hier ook last van? Als ik wilt optrekken zonder DSC en het pendaal helemaal intrapt dan maakt die binnen een paar honderste sec. toeren en vlieg die spinnend weg. zelfde als dat je eerst vol gas geeft en daarna de koppeling laat schieten. Het lijkt wel hetzelfde als dat je Launch control gebruikt. Heb het al 2x geprobeerd en elke keer doet hij dit weer. Is dit ook het geval bij jullie M3's?
M, the Most Powerful Letter in the World!
Re: Launch control
Klinkt vrij lomp moet ik zeggen. Ik heb geen SMG, maar ik zie het nut ook niet echt om op die manier weg te rijden.
Er komen op die manier krachten vrij op de hele aandrijving en overbrenging die je echt liever niet hebt wat mij betreft.
Ik rij eigenlijk nooit fors weg in de 1. Stoplicht sprintjes vind ik meer 18jarige GTI taferelen, maar dat is persoonlijk.
Het begint pas mooi te worden vanaf de 2e versnelling vind ik. Van 1 naar 2 schakelen lukt ook haast niet zonder dat het vrij lomp aanvoelt is mijn ervaring.
Maar launch controll moet je absoluut niet te vaak gebruiken. Alles krijgt echt flink op zijn donder en dan is nog het minst belangrijk de achterbanden. Versnellingsbak, koppeling en diff vinden dit echt zeker niet prettig.
Eerlijk gezegd snap ik van de M devisie niet dat ze het er uberhaupt op hebben gezet.
Er komen op die manier krachten vrij op de hele aandrijving en overbrenging die je echt liever niet hebt wat mij betreft.
Ik rij eigenlijk nooit fors weg in de 1. Stoplicht sprintjes vind ik meer 18jarige GTI taferelen, maar dat is persoonlijk.
Het begint pas mooi te worden vanaf de 2e versnelling vind ik. Van 1 naar 2 schakelen lukt ook haast niet zonder dat het vrij lomp aanvoelt is mijn ervaring.
Maar launch controll moet je absoluut niet te vaak gebruiken. Alles krijgt echt flink op zijn donder en dan is nog het minst belangrijk de achterbanden. Versnellingsbak, koppeling en diff vinden dit echt zeker niet prettig.
Eerlijk gezegd snap ik van de M devisie niet dat ze het er uberhaupt op hebben gezet.
Re: Launch control
@ Martijn,
Ben ik wel met je eens. Maar als je in het bezit bent van een M3 SMG dan moet je het toch echt een keertje proberen om het te ervaren vind ik. Dan kun je er ook over meepraten. De Bmw devisie heeft de launch control er tenslotte ook niet voor niets op gezet. Anderzijds is het nou ook weer niet zo heel erg spectaculair zoals ik al eerder zei, dus lekker bij 1 keertje laten.
Ben ik wel met je eens. Maar als je in het bezit bent van een M3 SMG dan moet je het toch echt een keertje proberen om het te ervaren vind ik. Dan kun je er ook over meepraten. De Bmw devisie heeft de launch control er tenslotte ook niet voor niets op gezet. Anderzijds is het nou ook weer niet zo heel erg spectaculair zoals ik al eerder zei, dus lekker bij 1 keertje laten.

Re: Launch control
Dat er veel krachten los komen bij het optrekken in de 1ste versnelling is ongetwijfeld.
Niet dat ik het vaak doet, maar je moet wel weten wat je auto doet en kan. En denk niet dat het kwaad kan als je het maar niet 10x per dag doet, als een (M) dat niet aan kan welke andere BMW kan het dan wel? zo denk ik tenminste. Denk dat jij is een keer met tussengas van 1 naar 2 moet schakelen dat zou een stuk beter aanvoelen denk ik.
Niet dat ik het vaak doet, maar je moet wel weten wat je auto doet en kan. En denk niet dat het kwaad kan als je het maar niet 10x per dag doet, als een (M) dat niet aan kan welke andere BMW kan het dan wel? zo denk ik tenminste. Denk dat jij is een keer met tussengas van 1 naar 2 moet schakelen dat zou een stuk beter aanvoelen denk ik.
M, the Most Powerful Letter in the World!
Re: Launch control
Mooi om te zien, al dieverschillende reacties.
Maar kom op, waarom rijden we een M3 ? Om er mee te pronken in de winkelstraat? Om op de verjaardag van je schoonfamilie te vertellen dat je BMW M rijdt? Waarschijnlijk niet...
We rijden M omdat het een hele beleving is. En als je de auto altijd goed warm rijdt, en je niet bespaart op ( voorgeschreven ) onderhoud, zie ik geen probleem. Ook al horen we liever niet dat de vorige eigenaren er wel een flink mee gereden hebben, je komt er toch niet onderuit. Welk publiek koopt er een M? Mensen die ook van auto`s en snelheid houden. Diegene die hem van een oud vrouwtje hebben gekocht met weinig km`s en geen (ab)use, lijken mij op minder dan een halve hand te tellen.
Dus als er fabriek-af een Launch Control op zit, waarom gebruiken we die dan niet? Natuurlijk zal een auto bij dergelijk gebruik meer te verduren krijgen dan een normale woon-werk auto. Maar dat accepteren wij toch? Anders hadden we net zo goed een 1.8 diesel kunnen rijden. Nu wil ik niet suggereren dat je continue je Lauch Control moet gebruiken, maar de nieuwsgierigen hoeven zich na 1 keer proberen toch niet schuldig te voelen?
Maar kom op, waarom rijden we een M3 ? Om er mee te pronken in de winkelstraat? Om op de verjaardag van je schoonfamilie te vertellen dat je BMW M rijdt? Waarschijnlijk niet...
We rijden M omdat het een hele beleving is. En als je de auto altijd goed warm rijdt, en je niet bespaart op ( voorgeschreven ) onderhoud, zie ik geen probleem. Ook al horen we liever niet dat de vorige eigenaren er wel een flink mee gereden hebben, je komt er toch niet onderuit. Welk publiek koopt er een M? Mensen die ook van auto`s en snelheid houden. Diegene die hem van een oud vrouwtje hebben gekocht met weinig km`s en geen (ab)use, lijken mij op minder dan een halve hand te tellen.
Dus als er fabriek-af een Launch Control op zit, waarom gebruiken we die dan niet? Natuurlijk zal een auto bij dergelijk gebruik meer te verduren krijgen dan een normale woon-werk auto. Maar dat accepteren wij toch? Anders hadden we net zo goed een 1.8 diesel kunnen rijden. Nu wil ik niet suggereren dat je continue je Lauch Control moet gebruiken, maar de nieuwsgierigen hoeven zich na 1 keer proberen toch niet schuldig te voelen?
Re: Launch control
Nee dat ben ik helemaal met je eens. Maar 1x proberen of regelmatig stoplicht sprintjes met launch control doen is een heel verschil. Ik heb de M ook niet alleen om rustig mee te toeren. Hij mag best gebruikt worden waar ie voor gemaakt is !!
Maar het is een gegeven dat als je launch control veel vuldig gebruikt er flinke onderhoudskosten extra zullen komen alleen hierdoor. Daarbij vind ik het ook gewoon niet boeiend die 1e paar meter snel weg te zijn. Het is juist pas mooi vanaf de 2e versnelling vind ik.
Maar het is een gegeven dat als je launch control veel vuldig gebruikt er flinke onderhoudskosten extra zullen komen alleen hierdoor. Daarbij vind ik het ook gewoon niet boeiend die 1e paar meter snel weg te zijn. Het is juist pas mooi vanaf de 2e versnelling vind ik.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 13 sep 2010, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Re: Launch control
@ Markless,
Je hebt helemaal gelijk! En ook over het warm rijden, dit doe ik echt altijd. Ik ken wel eens mensen die op een koude motor vol wegtrekken met auto's dat doet me gewoon pijn om te zien.
Je hebt helemaal gelijk! En ook over het warm rijden, dit doe ik echt altijd. Ik ken wel eens mensen die op een koude motor vol wegtrekken met auto's dat doet me gewoon pijn om te zien.
M, the Most Powerful Letter in the World!
Re: Launch control
Ik heb het al een keer of 2 gebruikt. Gewoon om te zien hoe het is.
1 x met 3 vrienden in de auto. Die wilden dat allemaal wel een keer meemaken. De acceleratie is echt fenomenaal.
Maar er komt iets meer bij kijken dan alleen pook naar voren duwen, gas intrappen en pook loslaten.
Natuurlijk moet DSC uitstaan, anders werkt het niet. En S6 moet geselecteerd zijn.
Wat ook van belang is, is hoe snel je het gas pedaal intrapt.
Trap je hem snel in en je laat dan de pook los, krijg je eerder een burnout.
Trap je hem langzaam/beheerst naar beneden en je laat dan de pook los, dan trekt ie wel mooi weg.
Burn out kan ook zonder launch control. Gewoon vol je gas intrappen tot de bodem. Best leuk alleen ben je dan niet echt snel weg.
Wil je een snelle acceleratie zonder launch control, zul je toch echt het gas moeten doseren. Uit stilstand een beetje intrappen om weg te rollen, maar wel grip houden. Daarna sneller vol intrappen. Bij overschakelen naar z'n twee heb je dan over het algemeen nog een heel klein beetje wielspin (behalve als het nat is, dan heb je nog in zi'n 3 wielspin).
1 x met 3 vrienden in de auto. Die wilden dat allemaal wel een keer meemaken. De acceleratie is echt fenomenaal.
Maar er komt iets meer bij kijken dan alleen pook naar voren duwen, gas intrappen en pook loslaten.
Natuurlijk moet DSC uitstaan, anders werkt het niet. En S6 moet geselecteerd zijn.
Wat ook van belang is, is hoe snel je het gas pedaal intrapt.
Trap je hem snel in en je laat dan de pook los, krijg je eerder een burnout.
Trap je hem langzaam/beheerst naar beneden en je laat dan de pook los, dan trekt ie wel mooi weg.
Burn out kan ook zonder launch control. Gewoon vol je gas intrappen tot de bodem. Best leuk alleen ben je dan niet echt snel weg.
Wil je een snelle acceleratie zonder launch control, zul je toch echt het gas moeten doseren. Uit stilstand een beetje intrappen om weg te rollen, maar wel grip houden. Daarna sneller vol intrappen. Bij overschakelen naar z'n twee heb je dan over het algemeen nog een heel klein beetje wielspin (behalve als het nat is, dan heb je nog in zi'n 3 wielspin).
Re: Launch control
Oke dat klinkt idd beter met half gas alleen wist niet dat de launch het dan ook deed.
M, the Most Powerful Letter in the World!
Re: Launch control
Mooie auto hoor!! Het lijkt wel alsof die even ingrijpt en daarna loslaat. Maar op een droog asvalt zou die er met vol grip ervandoor gaan lijkt me? Als ik mijn DSC uitzet en in 1x volgas trapt dan gebeurd dit. Kijk goed naar het filmpje en luister naar het geluid/toeren van de auto. Toeren schieten omhoog en dan pas gaat die weg.
http://www.youtube.com/watch?v=7R2LAIIH ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=7R2LAIIH ... re=related
M, the Most Powerful Letter in the World!