Met of zonder versterker?
Met of zonder versterker?
http://www.rondevries.nl/index.php?page ... groep=1821
Als ik dit setje koop, is het dan verstandig om er ook een versterker bij te kopen? Al die kabels enzo installeren zie ik niet zo zitten, maar ik hoorde dat het wel nodig is voor die 90 watt?
Als ik deze speakers alleen (voor) inbouw, merk ik dan wel kwaliteitsverschil met de standaardspeakers (E46 coupe)?
Als ik dit setje koop, is het dan verstandig om er ook een versterker bij te kopen? Al die kabels enzo installeren zie ik niet zo zitten, maar ik hoorde dat het wel nodig is voor die 90 watt?
Als ik deze speakers alleen (voor) inbouw, merk ik dan wel kwaliteitsverschil met de standaardspeakers (E46 coupe)?
-
Jeroendg
Re: Met of zonder versterker?
\/ zegt het beter.
Laatst gewijzigd door Jeroendg op 11 sep 2010, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- erikselhorst
Het manko van het geluid in een BMW is de versterker van de radio. De speakers opzich is niks mis mee (al kunnen de tweeters beter). Voordat je een set nieuwe speakers aanschaft zou ik eerst eens goed nadenken of je niet gewoon een versterker wilt aanschaffen om je speakers te voorzien van het broodnodige vermogen.
For the record:
Een gemiddelde radio/cdspeler geeft nog geen 20 watt (mosfet 27 watt) continue vermogen, terwijl de speakers vaak al rond de 40 a 50 watt continue vermogen zitten. Op deze manier worden de speakers dus nooit optimaal benut.
For the record:
Een gemiddelde radio/cdspeler geeft nog geen 20 watt (mosfet 27 watt) continue vermogen, terwijl de speakers vaak al rond de 40 a 50 watt continue vermogen zitten. Op deze manier worden de speakers dus nooit optimaal benut.
klopt als een bus,
de originele speakers zijn verbazingwekkend goed, mits je ze ook goed aanstuurt.
Helaas zijn de tweeters iets minder en kunnen dan wel eens stuk gaan bij echt hard spelen. (|
Ik had een kicker 700.5 versterker en standaard speakers in de sedan liggen en dan verbaas je je echt over het geluid uit de speakers.
Uiteindelijk de tweeters gesloopt en toen een andere composet in de voordeuren gemonteerd (h)
de originele speakers zijn verbazingwekkend goed, mits je ze ook goed aanstuurt.
Helaas zijn de tweeters iets minder en kunnen dan wel eens stuk gaan bij echt hard spelen. (|
Ik had een kicker 700.5 versterker en standaard speakers in de sedan liggen en dan verbaas je je echt over het geluid uit de speakers.
Uiteindelijk de tweeters gesloopt en toen een andere composet in de voordeuren gemonteerd (h)
Maar ik hoef niet per se hard geluid, ik wil mooi geluid. Dat ook nog goed klinkt als je 120 rijdt... en dat vind ik bij dit geluid erg matig. Dus jullie zeggen beter een versterker ipv nieuwe speakers?
Tsjaaa das een keuze, maar een versterker biedt waarschijnlijk meer dan alleen de speakers.
Enne een simpel composetje voor in de deuren kost +/- 100 euro. Adapterringen er bij en hop (15 euro)
Enne een simpel composetje voor in de deuren kost +/- 100 euro. Adapterringen er bij en hop (15 euro)
De link die ik gaf is toch een composetje? Is die niet goed dan? Pasklaar...
dat is wel een goeie set, maar hij is vrij duur, omdat het pasklaar is 
ik heb het al vaker gezegd maar ik wil op een meet wel eens standaard E46 audio horen, mijnes is volgens mij ook standaard maar klinkt niet zo beroerd x|
als het bij mij niet standaard is heeft de vorige eigenaar alleen maar speakers vervangen...
woon je toevallig in de buurt van tilburg of utrecht yoshi?
met die 20 watt RMS die zo'n standaard radio bakje levert moet je best een net geluidje krijgen hoor ! @(yoshi: daar stond op t.net een mooi stukje over)
ik heb het al vaker gezegd maar ik wil op een meet wel eens standaard E46 audio horen, mijnes is volgens mij ook standaard maar klinkt niet zo beroerd x|
als het bij mij niet standaard is heeft de vorige eigenaar alleen maar speakers vervangen...
woon je toevallig in de buurt van tilburg of utrecht yoshi?
met die 20 watt RMS die zo'n standaard radio bakje levert moet je best een net geluidje krijgen hoor ! @(yoshi: daar stond op t.net een mooi stukje over)
Yoshiii schreef:De link die ik gaf is toch een composetje? Is die niet goed dan? Pasklaar...
Setje is echt niet slecht, maar wel aardig aan de prijs. En dat prijsje is in verhouding tot de kwaliteit iets aan de hoge kant
Je moet toch al je deurpanelen los halen enzo. Kleine moeite om een paar hele kleine aanpassingen te doen en met adapterringen
een set te monteren die een stuk goedkoper zijn en vaak beter geluid produceren.
Maar ik blijf er bij als je echt knap geluid wil moet je gaan versterken. De 20W die geclaimd wordt als uitgang van de radio, daar ben ik nog sceptisch over. Grote kans dat dat niet eens behaalt wordt.
Betekent niet dat het niet speelt, maar kwaliteit krijg je niet gratis. Goed aansturen doet de goedkoopste speaker veel mooier spelen dan de duurste speaker die slecht aangestuurd wordt.
-
Jeroendg
kan iemand de specs van de STD Audio set van bmw posten?
- Kevin ///M
Wat ik wel weet is dat bij een STD bmw audio systeem veel verschil zit in geluidskwaliteit tussen wel of geen navigatie. Ik heb navigatie, en dus een aparte radio module, en ik heb sterk het idee dat daar toch echt wat meer vermogen af komt als van een normale bmw radio/cd/casette.
Het geluid klinkt bij mij in de auto redelijk vol, met aardig wat lage tonen. Het gaat ook redelijk hard voor een set zonder versterker, zonder echt hoorbaar te vervormen.
De exacte specs weet ik ook niet, ben ik zelf ook wel nieuwschierig naar. Onder andere van mijn BM24 radio module, maar kan er niets over vinden.
Greetz,
Kevin
Het geluid klinkt bij mij in de auto redelijk vol, met aardig wat lage tonen. Het gaat ook redelijk hard voor een set zonder versterker, zonder echt hoorbaar te vervormen.
De exacte specs weet ik ook niet, ben ik zelf ook wel nieuwschierig naar. Onder andere van mijn BM24 radio module, maar kan er niets over vinden.
Greetz,
Kevin
- erikselhorst
Ik meen ooit een keer ergens gelezen te hebben dat een business radio 17w RMS geeft. Erg weinig dus! Een versterker doet echt wonderen. Misschien dat je via via (marktplaats?) een los setje tweeters met filters op de kop kunt tikken voor een prikkie... Nieuwe speakers kopen kan altijd nog. Zeker is dat je geluid er niet veel beter op wordt, wanneer je er alleen andere speakers in monteert.Fabian79 schreef:Yoshiii schreef:De link die ik gaf is toch een composetje? Is die niet goed dan? Pasklaar...
De 20W die geclaimd wordt als uitgang van de radio, daar ben ik nog sceptisch over. Grote kans dat dat niet eens behaalt wordt.
Betekent niet dat het niet speelt, maar kwaliteit krijg je niet gratis. Goed aansturen doet de goedkoopste speaker veel mooier spelen dan de duurste speaker die slecht aangestuurd wordt.
Wanneer je toch voor nieuwe speakers gaat zonder versterker, zou ik goed letten op het rendement van de speaker (lees: het omzetten van watts naar db's). Hoogrendements speakers zijn daarentegen wel erg prijzig en kunnen (mijns inziens) niet op tegen het aansturen van (standaard) speakers door een externe versterker.