De nieuwere airbags zijn 2 fase airbags, die van voor 9/2000 zijn 1 fase airbags.
De vraag is dus of je airbag af gaat, en zo ja welke fase er dan getriggerd wordt. Ik ken de pinbezetting en interne werking van de airbag niet exact, dus ik durf er geen uitspraken over te doen iig. Ik weet wel dat ze niet exact gelijk aangestuurd worden en ik zou er zelf geen risico's mee willen nemen.
Dus of tot de grond toe uitzoeken of het kwaad kan, of gewoon lekker niet doen
Wat ik verder nog op het forum vond is het volgende:
Safar schreef:
Even de feiten in ieder geval:
- 2-traps airbag heeft een andere aansluiting/kabelboom dan 1-traps (2 aansluitingen vs 1). De kabels worden gewoon met het stuur meegeleverd en zijn dus plug-and-play aan de airbag kant. Aangezien de slipring in beide gevallen identiek is, is het hier ook plug-and-play (met je oude stuur zijn er gewoon een aantal pinnen niet bezet).
- Een 2-traps airbag kan gewoon werken met een 1-traps airbag auto. Dit betekent echter dat als de airbag afgaat, hij altijd in de 'sterke' trap zal springen (ook bij een 'zachte' botsing) omdat hij enkel dat signaal door kan krijgen. Dit is geen probleem omdat hij dan gewoon als een 1-traps airbag functioneert, en die had je al.
- Als het airbag lampje uitgaat na contact maken betekent het dat het systeem werkt. Als het lampje nooit aankomt is het lampje zelf waarschijnlijk defect (wees dus voorzichtig hierbij). Als het lampje aanblijft, betekent dat gewoon dat je airbag niet zal functioneren bij een botsing. Eigen risico dus maar ik zou niet mijn eigen veiligheid in willen ruilen voor een ander stuurwiel.
- Koppel je accu los voordat je de airbag omwisselt, dan hoef je het lampje niet te resetten.