Importeren, verplicht binnen een bepaalde tijd aanmelden?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Importeren, verplicht binnen een bepaalde tijd aanmelden?

Bericht door bjornc » 27 aug 2010, 18:42

daNpy schreef:En zodra je daarmee de grens over gaat heb je kans dat je in NL belasting moet gaan betalen.
Jij als Nederlander hebt immers een auto op je naam waarover geen BPM en/of belastingen zijn betaald.
Het 5 daagse kenteken is heel handig, maar je loopt het risico dat je direct wat belastingen af mag tikken als je door de douane aangehouden wordt :)
Bij deze bied ik mijn diensten aan als BPM chauffeur :P
Wel ophalen en afzetten aan huis ;)

Siemi

Bericht door Siemi » 28 aug 2010, 09:53

bjornc schreef:Bij deze bied ik mijn diensten aan als BPM chauffeur :P
Wel ophalen en afzetten aan huis ;)
Maar ook jij mag niet met een kurzzeitkennzeichen in Nederland rijden. Dan mag je de auto ter plekke laten staan en krijg je een boete van 400 euro....als je gepakt wordt.

Om de ongelovigen te overtuigen, even de juridische achtergronden:
war entspricht das (rote bzw.) Kurzzeitkennzeichen internationalen Vorschriften, jedoch braucht der rote Fahrzeugschein, der auch bei dem neuen Kurzzeitkennzeichen ausgegeben wird, nicht im Ausland akzeptiert zu werden, da er nicht den internationalen Straßenverkehrsübereinkommen von 1926, 1949 und 1968 entspricht.

Abkommen über die gegenseitige Anerkennung der jeweiligen nationalen Überführungs- und Probekennzeichen und der entsprechenden Fahrzeugpapiere bestehen seit 1979 mit Österreich und seit 1.1.1994 mit Italien. Eine diesbezügliche Vereinbarung mit Dänemark wurde 1990 gekündigt.
Kortom, het bijbehorende papiertje voldoet niet aan de normen die aan een kentekenbewijs worden gesteld. Er zijn alleen erkenningsafspraken met Oostenrijk en Italie.
In einigen weiteren Nachbarländern wird das rote Kennzeichen / Kurzzeitkennzeichen erfahrungsgemäß toleriert, bzw. nicht beanstandet. Es muss jedoch darauf hingewiesen werden, dass keinerlei Rechtsanspruch und keine Gewähr für die Beibehaltung dieser Praxis besteht. In Belgien und Luxemburg gab es in der Vergangenheit Fälle, in denen die Einreise mit dem Kurzzeitkennzeichen verweigert wurde.
Het wordt dus in Nederland wel gedoogd, maar daar kun je geen rechten aan ontlenen. Dat is ook meteen de reden waarom het meestal wel goed gaat. Heb je echter de pech een bekeuring te krijgen (er wordt best veel gecontroleerd aan de grens), dan mag je de auto laten staan, vervolgens transport regelen en een boete van 400 euro betalen.

Het staat dus wel helemaal los van de BPM!!!!
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 28 aug 2010, 15:02

daNpy schreef:En zodra je daarmee de grens over gaat heb je kans dat je in NL belasting moet gaan betalen.
Jij als Nederlander hebt immers een auto op je naam waarover geen BPM en/of belastingen zijn betaald.
Het 5 daagse kenteken is heel handig, maar je loopt het risico dat je direct wat belastingen af mag tikken als je door de douane aangehouden wordt :)
En juist ivm die BPM kun je bij de belastingdienst vrijstelling aanvragen om twee weken te mogen rondrijden.

Hoe dan ook, familie van me heeft het al twee keer gedaan en ik heb zelf nu ook met het Kurzkennzeichen in NL een paar honderd km gemaakt zonder problemen, dus het zal wel. Ik denk dat ik me aardig staande kan houden tegenover een bromsnor en als ik dikke vette pech heb, loop ik ooit een keer een boete op. :P

Siemi

Bericht door Siemi » 28 aug 2010, 15:25

Mikkie schreef:En juist ivm die BPM kun je bij de belastingdienst vrijstelling aanvragen om twee weken te mogen rondrijden.
Let wel op de voorwaarden voor die vrijstelling:
personenauto met een buitenlands kenteken die u leent, huurt of leaset

Dus een auto die je zelf gekocht hebt valt daar niet onder en kun je dus geen vrijstelling voor krijgen. Is ook niet nodig, want als door de douane (dus niet de politie!) wordt staandegehouden, dan krijg je een brief. In die brief staat dat je niet met een buitenlandse auto mag rijden (duh) en dat je het ontstane probleem kunt corrigeren door de auto weer uit te voeren OF hem binnen 2 weken in te voeren.

Als je daarna nog een keer wordt staandegehouden in een auto (ook een andere auto) waar geen BPM voor is afgedragen omdat die op een buitenlands kenteken staat, krijg je meteen 100% van de BPM als boete opgelegd.

Het klinkt allemaal als een leuk spelletje, het is altijd nog goed gegaan, ik praat me er bij bromsnor wel onderuit, maar houdt er rekening mee dat het een serieuze zaak is. Er staan toch wel vaak auto's bij de domeinen met een kurzzeitkennzeichen of een exportkenteken. Het kan dus erg mis gaan..... Houd dat in gedachten en zorg dat je een eventuele boete kunt veroorloven. Dan boeit het allemaal niet.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 28 aug 2010, 17:02

Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
Maar hoe weet oom agent/douanier dat ik de auto niet heb geleend van de verkoper voor een proefrit van een week? Hij had de platen zelf nodig voor een nieuwe auto, maar wilde best even meedenken?

Van de tweede keer wist ik inderdaad, ja. Maar daarom kun je altijd in elk geval het risico van de eerste keer nemen. Pas daarna wordt het tijd voor meer serieuze maatregelen. En als je geluk hebt tref je onwetende snor en kun je je er inderdaad onderuit lullen. Zo niet, dan heb je altijd nog de coulance van de eerste keer.

Siemi

Bericht door Siemi » 28 aug 2010, 23:20

Mikkie schreef:Maar hoe weet oom agent/douanier dat ik de auto niet heb geleend van de verkoper voor een proefrit van een week?
Draai dat even om. Hoe kun jij aantonen dat je hem geleend hebt?
Mikkie schreef:En als je geluk hebt tref je onwetende snor en kun je je er inderdaad onderuit lullen.
Ook politieagenten krijgen info van hun baas. Een tijdje terug heeft in ieder geval de regio Amstelland een memo rond laten gaan met het hoe en waarom.

Zullen we nu weer ontopic gaan?

RayAmsterdam

Bericht door RayAmsterdam » 31 aug 2010, 18:03

Het is wel degelijk toegestaan om met het Kurzzeitkenzeichen in Nederland te rijden. Van de site van het Strassenverkerhsamt (Duitse RDW):
...Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 31 aug 2010, 18:27

Vanuit de duitse wetgeving mag het ook wel, maar zo lang in je NL woonachtig bent dien je BPM betaald te hebben voor de auto waar je in rijdt.

funracer

Bericht door funracer » 31 aug 2010, 18:33

ok meschien is dit een hele domme idee maar tog gooi ik het in de groep.

kurtzkenteken geld alleen voor DE
eendagskenteken geld aleen voor NL

als je nu alles op 1 dag plant bijvoorbeeld je hebt de auto al 1x gezien en voor de 2nd x kom je hem hallen
op een vrijdag bijvoorbeeld zorg dat je het kurtzkenteken aanvraagt voor die vrijdag
en vraag ook je eendagskenteken aan voor die zelfde vrijdag

je koopt de auto zet het kurtzkenteken erop rijd totaan de grens.
zet je eendagskenteken erop en rijd zo NL binnen (legaal??)

alleen moet je die zelfde dag ook egt naar het rdw

is dit toepasbaar ???

Mikkie

Bericht door Mikkie » 31 aug 2010, 18:38

Dat zou een optie zijn, funracer.

En Griffendahl, in dat geval kun je dus wél gebruik maken van de mogelijkheid tot BPM-vrijstelling van de belastingdienst. Het kenteken zou in NL gewoon geldig zijn als Duits kenteken, dus kun je BPM-vrijstelling aanvragen.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 31 aug 2010, 18:46

Mjah allemaal mogelijk, ik heb het nu allemaal al diverse keren gedaan... En dan gaan we gewoon met een flinke trailer Duitsland in en halen we dat ding op. Op dezelfde manier gaat de auto dan naar de RDW en er wordt pas mee gereden zodra het kenteken er is. Werkt ook perfect ;)

Mikkie

Bericht door Mikkie » 31 aug 2010, 19:39

Absoluut, mits je een trailer tot je beschikking hebt en iemand met een flinke auto + trekkracht en bijbehorend rijbewijs :P

Siemi

Bericht door Siemi » 31 aug 2010, 22:18

RayAmsterdam schreef:Het is wel degelijk toegestaan om met het Kurzzeitkenzeichen in Nederland te rijden. Van de site van het Strassenverkerhsamt (Duitse RDW)
Je vergeet het eerste stukje te quoten:
Kurzzeitkennzeichen im Ausland
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden.

zesinlijn

Bericht door zesinlijn » 02 sep 2010, 08:03

Ik ga een BMW-tje (530i E 60) "lenen" uit DL. Ik heb vrijstelling aangevraagd met de reden dat ik hem leen cq. een testrit mag maken van een weekje en daarna misschien ga invoeren. De belastingdienst adviseert mij om de electronische aangifte van vrijstelling in de auto te laten zodat bij controle dit bewijs aangetoond kan worden .

M.a.w.: de douane heeft dus geen online controle of je vrijstelling hebt..anders zou men niet adviseren dit bewijs in je auto te laten.

Stel nou dat de douane vraagt van wie heb je auto geleent en heb je er een bewijs van?

Dat mag de douane dus niet vragen want op de site van de belastingdienst wordt daar niet om gevraagd. De lijdraad van de belastingdienst is numero uno en niet de interpretatie"kundigheid" van een douaneambtenaar.

De auto wordt voorzien van een "Ausfuhrkennzeichen voor 5 dagen"...Zou men bij controle een Ausfuhrkennzeichen niet logischerwijs koppelen aan "het invoeren van een auto"? Of zou ik de redenering kunnen aanvoeren van "alleen met een Ausfuhrkennzeichen" kan ik met het voertuig rondrijden als nederlander zijnde in Duitsland want met een Kurzkennzeichen darf ein Hollander dass nicht!
Dus ik moet wel met een Ausfuhrkennzeichen rondrijden in DL en NL want anders ben ik conform duitse verkeerswet illegaal bezig.

Hoe bezien jullie dit gegeven??
Alles is welkom!

Ter info:
van de www.belastingdienst.nl:

Voorwaarden voor vrijstelling
De vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik geldt alleen onder de volgende voorwaarden:

Het gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) die een buitenlands kenteken heeft en in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend.
Het motorrijtuig wordt maximaal 2 weken in Nederland gebruikt.
Het motorrijtuig wordt gebruikt door een ingezetene van Nederland (ingeschreven in een gemeentelijke basisadministratie), door een inwonend gezinslid van die persoon of het motorrijtuig staat ter beschikking van een organisatie of bedrijf dat in Nederland is gevestigd.
De vrijstelling wordt verleend aan degene die het motorrijtuig tot zijn beschikking heeft (de gebruiker). Of, als het een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam.
Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden. Informatie hierover kunt u inwinnen bij de politie. De politie is telefonisch bereikbaar via 0900-8844 (vanuit het buitenland: +31 34 35 78 844).
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik alleen elektronisch doen.
De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik intrekken of wijzigen, maar alleen vóór de opgegeven begindatum.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik zelf invullen, maar een familielid of een verhuur- of leasebedrijf mag dit ook voor u doen. De melding hoeft niet ondertekend te worden.
Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.
U hebt alleen een vrijstelling van bpm en mrb voor de gemelde situatie (het motorrijtuig, de gebruiker en de vrijstellingsperiode). Als u tijdens de vrijstellingsperiode niet meer aan de voorwaarden voldoet, vervalt de vrijstelling en moet u direct Aangifte doen bij 1 van de
bpm-aangiftepunten van de Douane. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt.
Tip!

Na de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik kunt u de gegevens van het formulier afdrukken. Bewaar de afdruk in de auto of bij de motor tijdens de vrijstellingsperiode.

Siemi

Bericht door Siemi » 02 sep 2010, 13:08

zesinlijn schreef:Ik ga een BMW-tje (530i E 60) "lenen" uit DL.
Wees nou hier gewoon eerlijk en zeg dat je een 530i hebt gekocht en dat je wilt weten hoe je hem hier heen mag rijden? Dat maakt het een stuk makkelijker om een degelijk antwoord te geven dan om een list en bedrog antwoord te geven.
zesinlijn schreef:Stel nou dat de douane vraagt van wie heb je auto geleent en heb je er een bewijs van?
Dat vragen ze niet. Je krijgt een document uitgereikt waarin staat dat je de auto binnen 2 weken moet uitvoeren of binnen 2 weken BPM aangifte moet doen. Wordt je na die 2 weken nogmaals gesnapt in een auto die niet op Nederlands kenteken staat, hang je en krijg je een BPM aanslag met 100% boete opgelegd.
zesinlijn schreef:De auto wordt voorzien van een "Ausfuhrkennzeichen voor 5 dagen"
Een Ausfuhrkennzeichen van 5 dagen bestaat niet. Dat is een kurzzeitkennzeichen. Lees daarvoor dit topic eens goed door. Een exportkenteken begint bij 9 dagen.
zesinlijn schreef:Zou men bij controle een Ausfuhrkennzeichen niet logischerwijs koppelen aan "het invoeren van een auto"?
Wat denk je zelf? Klinkt het logisch dat een Duitse handelaar zijn auto UITVOERT voor een proefrit? Dit soort onzinexcuses hebben ze al zo vaak gehoord..... Je mag trouwens als Nederlander best IN Duitsland met een kurzzeitkennzeichen rondrijden, maar niet in NL.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”