Importeren, verplicht binnen een bepaalde tijd aanmelden?
Importeren, verplicht binnen een bepaalde tijd aanmelden?
Dames en heren,
op dit moment heb ik een mooi 330i-tje op het oog, die ik eventueel 20 september al (in plaats van 20 oktober, zoals ik van plan ben) kan aanschaffen, omdat die kerel net in prijs gezakt is. Ik moet dan alleen een maand extra wachten om te kunnen aanmelden / APK-keuren en dergelijke vanwege de financieën. Die auto staat dus dan niet ingeschreven maar staat gewoon op mijn stoep.
De auto heeft minder gelopen en is iets goedkoper dan de meeste 330i's die ik zie, bovendien issie goed uitgerust met naast leer / mooi sportpakketje / mooie velgjes, ook Xenon lampen en een glazen dakkie (en dat zie ik niet zoveel). Het is het dus wel waard om precies deze auto te scoren in plaats van nog een maand wachten en dan een andere te kopen.
Mag ik maarzo een auto kopen en op naam zetten, en vervolgens nog een maand wachten met het aanmelden in Nederland / BPM betalen? Als ik er niet mee rijdt uiteraard, dat ding blijft dan op me oprit staan en ik spring - zoals ik nu ook al doe - gewoon lekker nog een maandje op de fiets naar m'n werk.
Of moet je binnen bijv. 14 dagen bij het RDW aanmelden? Ik kan hier niks over vinden.
op dit moment heb ik een mooi 330i-tje op het oog, die ik eventueel 20 september al (in plaats van 20 oktober, zoals ik van plan ben) kan aanschaffen, omdat die kerel net in prijs gezakt is. Ik moet dan alleen een maand extra wachten om te kunnen aanmelden / APK-keuren en dergelijke vanwege de financieën. Die auto staat dus dan niet ingeschreven maar staat gewoon op mijn stoep.
De auto heeft minder gelopen en is iets goedkoper dan de meeste 330i's die ik zie, bovendien issie goed uitgerust met naast leer / mooi sportpakketje / mooie velgjes, ook Xenon lampen en een glazen dakkie (en dat zie ik niet zoveel). Het is het dus wel waard om precies deze auto te scoren in plaats van nog een maand wachten en dan een andere te kopen.
Mag ik maarzo een auto kopen en op naam zetten, en vervolgens nog een maand wachten met het aanmelden in Nederland / BPM betalen? Als ik er niet mee rijdt uiteraard, dat ding blijft dan op me oprit staan en ik spring - zoals ik nu ook al doe - gewoon lekker nog een maandje op de fiets naar m'n werk.
Of moet je binnen bijv. 14 dagen bij het RDW aanmelden? Ik kan hier niks over vinden.
Re: Importeren, verplicht binnen een bepaalde tijd aanmelden?
In dit geval moet je hem dan inderdaad importeren en verder op de stoep laten staan.
Zo gauw als je naar de RDW/Douane gaat dien je de BPM te betalen en wordt de auto ook pas op jouw naam gezet.
Wat je kunt doen is de auto in Duitsland van een export kenteken voorzien en vervolgens er nog een tijdje hier mee rond rijden.
De politie kan je in dat geval niets maken, de douane wel als ze je aanhouden. Zij kunnen je een waarschuwing geven als ze jou betrappen met rondrijden met exportkenteken en vervolgens dien je dus de BPM af te gaan lossen. Doe je dit niet krijg je een bekeuring. Dit is wel op eigen risico.
Ik heb zelf ong. 1 week rondgereden met exportkenteken terwijl ik op mijn nederlands kentekenbewijs wachtte en heb er verder geen problemen mee ondervonden. Maar het is niet geheel legaal
Zo gauw als je naar de RDW/Douane gaat dien je de BPM te betalen en wordt de auto ook pas op jouw naam gezet.
Wat je kunt doen is de auto in Duitsland van een export kenteken voorzien en vervolgens er nog een tijdje hier mee rond rijden.
De politie kan je in dat geval niets maken, de douane wel als ze je aanhouden. Zij kunnen je een waarschuwing geven als ze jou betrappen met rondrijden met exportkenteken en vervolgens dien je dus de BPM af te gaan lossen. Doe je dit niet krijg je een bekeuring. Dit is wel op eigen risico.
Ik heb zelf ong. 1 week rondgereden met exportkenteken terwijl ik op mijn nederlands kentekenbewijs wachtte en heb er verder geen problemen mee ondervonden. Maar het is niet geheel legaal
Et maakt mij niet uit offie stil moet staan, zolang ik maar die auto heb en niemand anders m meer voor me neus weg kan kapen 
Iig als het mag koop ik lekker die auto en wacht wel een maandje voor ik er in rijd
Iig als het mag koop ik lekker die auto en wacht wel een maandje voor ik er in rijd
Dat is opzich geen probleem. Dan gewoon de auto inderdaad een maandje voor de deur laten staan en als je zover bent naar de RDW/Douane gaan.
Alleen zal een auto zonder kenteken langs de weg wel opvallen, als het een maand is. Zet hem dan in een garage oid, dan heb je er zeker geen ellende mee.
Maat van me heeft ooit een Golf Rally gekocht in Duitsland en drie jaar over een ombouw gedaan. Daarna pas naar de RDW voor een NL kenteken, dus dat is gewoon legaal verder.
Maat van me heeft ooit een Golf Rally gekocht in Duitsland en drie jaar over een ombouw gedaan. Daarna pas naar de RDW voor een NL kenteken, dus dat is gewoon legaal verder.
Ik knal m op een besloten parkeerterrein achter mijn huis, komt helemaal goed
Thanks voor de informatie heren!
Heb die kerel net gemaild over hoe en wat, probere zoveel mogelijk info te krijgen voor ik 720km ga rijden
Zometeen blijktie niet goed te zijn....
sta je dan 
Iig thx, jullie zien m wel in de showroom als ik m heb
Heb die kerel net gemaild over hoe en wat, probere zoveel mogelijk info te krijgen voor ik 720km ga rijden
Er is overigens een maas in de wet te vinden. Ik heb zelf het Kurzkennzeichen geregeld bij mijn recente import. Da's minder lang geldig dan het exportkenteken, maar daar kun je wel meer mee sjoemelen. Je kunt namelijk bij de belastingdienst BPM-vrijstelling aanvragen gedurende 14 dagen. Hiermee mag je in een auto met buitenlands kenteken rijden, mits ie gehuurd, geleased of geleend is. Met het exportkenteken gaat die vlieger niet op, want dan is het voertuig duidelijk voor de export en daarmee zul je nat gaan. Met het Kurzkennzeichen (dat helaas maar vijf dagen geldig is) kun je nog wat bluffen door te zeggen dat je de auto geleend hebt van een Duitse verkoper voor proefgebruik van een week, maar dat hij zijn eigen kenteken nodig had voor een nieuwe auto.mantisnl schreef:In dit geval moet je hem dan inderdaad importeren en verder op de stoep laten staan.
Zo heb ik na import vijf dagen probleemloos een paar honderd km gemaakt. Verschillende politie-auto's tegengekomen (die als ze willen de douane erbij kunnen halen) maar nergens een probleem van gemaakt, niet eens staande gehouden. Hierbij heb ik overigens wel rustig gereden, geen aandacht trekken enzo. Wel heb ik de auto na de dag dat het kenteken verlopen was van de weg gehaald tot de hele invoerprocedure doorlopen was. Dit niet zozeer vanwege het kenteken, maar ook ivm de verzekering die na geldigheid van het Kurzkennzeichen verloopt.
Het risico met staandehouding met een exportkenteken is dat er verhalen de ronde doen dat het op de dag van aankoop en transport gedoogd wordt mits je direct naar huis rijdt, en dat je dan enkel de BPM-afdracht nog hoeft te doen mocht je gepakt worden. Het schijnt echter dat, wanneer je er extra mee rijdt, je een boete krijgt (thv de BPM dacht ik) en direct BPM-plichtig wordt.
Zonder kenteken mag ie ook niet langs de openbare weg staan. Zo lang het exportkenteken uit Duitsland erop zit en geldig is mag het, maar zo gauw dat de geldigheid verloren heeft moet de auto van de openbare weg af zijn, anders heb je een probleem. En hou er rekening mee dat je voertuig niet verzekerd is, en een hoop verzekeraars niet enkel op chassisnummer willen verzekeren.JdM schreef:Alleen zal een auto zonder kenteken langs de weg wel opvallen, als het een maand is. Zet hem dan in een garage oid, dan heb je er zeker geen ellende mee.
Altijd slim om een indruk te krijgen. Ik zou, als je een beetje Duits kan (of iemand kent die Duits spreekt) echter altijd proberen te bellen. Een verkoper kan nog zo'n goed dichtgetimmerd verhaal hebben, maar de indruk is erg belangrijk. Lees tussen de regels door en probeer een beeld te krijgen om te voorkomen dat je compleet onvoorbereid in het diepe springt. Je gevoel is daarbij erg belangrijk.eXistenZ schreef:Ik knal m op een besloten parkeerterrein achter mijn huis, komt helemaal goedThanks voor de informatie heren!
Heb die kerel net gemaild over hoe en wat, probere zoveel mogelijk info te krijgen voor ik 720km ga rijdenZometeen blijktie niet goed te zijn....
sta je dan
Ik heb een vriend van me laten bellen en die heeft ook wel eens dubieuze mensen aan de lijn gehad waardoor ik ben afgehaakt. Later kreeg hij wel een goed gevoel bij een verkoper, en da's ook degene die betrouwbaar bleek bij ontvangst en de indruk klopte behoorlijk goed. Dan ga je er met een prettiger gevoel naartoe
En een eerste indruk is ook nog niet alles. Zo heb ik eergister ruim 550 KM gereden voor alleen een interieur.. Welke vervolgens totaal ruk was, en ik met lege hande (en een lege tank) weer naar huis toe kon x| ) En dit terwijl ik toch erg goed geinformeerd had!eXistenZ schreef:voor ik 720km ga rijden
Maar voor een goede auto moet je wel eve de tijd nemen.. zeker als de financiën niet toereikend zijn om eventuele gebreken nog te laten repareren..

Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Ik ben toendertijd aangifte gaan doen bij de douane, de douanebeambte zag dat ik een exportkenteken er op had en meldde dat ik daar eigenlijk niet mee naar huis mocht rijden. Ik heb toen gevraagd wat de politie en douane me zouden kunnen maken als ik alsnog aangehouden werd. Het kwam er op neer dat ze alleen een waarschuwing mochten geven en als jij vervolgens binnen een week oid. de BPM gaat betalen is er niets aan de hand.Het risico met staandehouding met een exportkenteken is dat er verhalen de ronde doen dat het op de dag van aankoop en transport gedoogd wordt mits je direct naar huis rijdt, en dat je dan enkel de BPM-afdracht nog hoeft te doen mocht je gepakt worden. Het schijnt echter dat, wanneer je er extra mee rijdt, je een boete krijgt (thv de BPM dacht ik) en direct BPM-plichtig wordt
Maargoed, de officieële richtlijnen weet ik ook niet. Het is zoiezo verstandig zsm je BPM af te lossen en je NL kenteken aan te vragen, dan rijdt je tenminste zekerweten legaal rond
- robertrobert
je mag in nl rijen, valt onder europeese wetgeving, als douane je aanhoud krijg je een waarschuwing en folder, dat je zsm moet aangeven, houden ze je niet aan , kan je éff blijven rijen op duits kenteken.
Je hebt helemaal gelijk, een geweldige maas in de regelgeving.Mikkie schreef:Er is overigens een maas in de wet te vinden. Ik heb zelf het Kurzkennzeichen geregeld bij mijn recente import.
- Spoiler: Laat zien
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
Het hoeft in Nederland toch ook niet erkend te zijn? Het is een Duits kenteken en daar is het wél geldig. De auto is nog Duits ingeschreven dus of ze het er in NL nou mee eens zijn of niet, de kentekenregels van Duitsland gaan op. Het enige waarvoor de maas in de wet dient, is om de belastingwetgeving gedurende enkele dagen te 'omzeilen' omdat je als NL'er in een auto met Duits kenteken rijdt.
Laatst gewijzigd door Gast op 27 aug 2010, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
Zo gauw als de auto in Duitsland aan jouw verkocht is is hij in Duitsland toch niet meer ingeschreven :?
Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt citeren
Er zit een Duits kenteken op dat vijf dagen geldig is en je koopt er een Duitse verzekering bij. Hij staat dan weliswaar op mijn naam, maar met een Duits kenteken. En daar gaat het uiteindelijk om.Moderatoropmerking Darudevampire
En zodra je daarmee de grens over gaat heb je kans dat je in NL belasting moet gaan betalen.
Jij als Nederlander hebt immers een auto op je naam waarover geen BPM en/of belastingen zijn betaald.
Het 5 daagse kenteken is heel handig, maar je loopt het risico dat je direct wat belastingen af mag tikken als je door de douane aangehouden wordt
Als je de auto in Duitsland koopt en met een trailer naar Nederland brengt heb je daar veel minder kans op.
Nu kun je hem ook op een privé parkeerplaats zetten en zolang je hem niet invoert zit er dus geen kenteken op en bestaat de auto in Nederland niet.
Mijn pa heeft ook al 1,5 jaar een auto waar we nog mee bezig zijn en mijn auto staat nog in Duitsland, maar komt binnenkort deze kant op en dan moet er ook nog het eea gebeuren voor ik naar de RDW ga.
Als je eenmaal bij de RDW bent moet je gelijk een nummertje trekken bij de douane (zitten erbij heb ik begrepen) zodat je - als je auto ingevoerd is- direct de belastingen kan voldoen of kan regelen.
Jij als Nederlander hebt immers een auto op je naam waarover geen BPM en/of belastingen zijn betaald.
Het 5 daagse kenteken is heel handig, maar je loopt het risico dat je direct wat belastingen af mag tikken als je door de douane aangehouden wordt
Als je de auto in Duitsland koopt en met een trailer naar Nederland brengt heb je daar veel minder kans op.
Nu kun je hem ook op een privé parkeerplaats zetten en zolang je hem niet invoert zit er dus geen kenteken op en bestaat de auto in Nederland niet.
Mijn pa heeft ook al 1,5 jaar een auto waar we nog mee bezig zijn en mijn auto staat nog in Duitsland, maar komt binnenkort deze kant op en dan moet er ook nog het eea gebeuren voor ik naar de RDW ga.
Als je eenmaal bij de RDW bent moet je gelijk een nummertje trekken bij de douane (zitten erbij heb ik begrepen) zodat je - als je auto ingevoerd is- direct de belastingen kan voldoen of kan regelen.
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.
De AutoFans.nl Trackday kalender!