Meer PK zonder de chiptuning
Re: Meer PK zonder de chiptuning
Hmm als de karakteristieken van het blok behouden blijven snap ik idd niet wat hij er op tegen heeft... Zal het nog wel eens aan m vragen, vanavond zal ik de relevante delen van mijn chatlog hiero wel ff neerknallen want het kan best zijn dattie totaal wat anders bedoelt dan ik hier doorgeef, ik ben uiteindelijk de nieweling op autogebied, en hij heeft zijn eigen Raw Striker gebouwd en LandRover in onderhoud dus weet er 3000x zoveel van af als mij (en weet waar ie over praat itt zoals jullie vermoeden
)

Meh, kan zo de chatlogs niet vinden. Ik post nog wel wattie er precies van zei ooit.
Iig,stel dat ik toch een turbo wilde na verloop van een aantal jaar en als ik dus aan de stock 230PK gewend ben, wat doet dat dan met:
- Het extra onderhoud?
- Het extra brandstofverbruik bij normaal rijden?
Ik lees wel dat het extra onderhoud kost enzo maar mensen doen er noggal luchtig over ofzo... kan ook zijn dat ik vooral verhalen lees van doorgewinterde garagegoeroes die hun hand niet omdraaien voor het verwisselen van hun motor.
Iig,stel dat ik toch een turbo wilde na verloop van een aantal jaar en als ik dus aan de stock 230PK gewend ben, wat doet dat dan met:
- Het extra onderhoud?
- Het extra brandstofverbruik bij normaal rijden?
Ik lees wel dat het extra onderhoud kost enzo maar mensen doen er noggal luchtig over ofzo... kan ook zijn dat ik vooral verhalen lees van doorgewinterde garagegoeroes die hun hand niet omdraaien voor het verwisselen van hun motor.
Het extra onderhoud hangt vooral van de kilometerstand af. Er zijn een aantal onderdelen die je bij een wat hogere kilometerstand extra kan gaan vervangen, uit voorzorg.
Het brandstofverbruik bij normaal gebruik blijft ongeveer het zelfde als wat het nu is.
Ik rij met een ESS twinscrew stage 2+ met 380pk en 465Nm koppel.
Ik kan 1 op 12 halen, bij normaal verkeer 75% 80-100 km/u en de rest stadsverkeer.
Al kom ik daar zelden op moet ik zeggen.
Het brandstofverbruik bij normaal gebruik blijft ongeveer het zelfde als wat het nu is.
Ik rij met een ESS twinscrew stage 2+ met 380pk en 465Nm koppel.
Ik kan 1 op 12 halen, bij normaal verkeer 75% 80-100 km/u en de rest stadsverkeer.
Al kom ik daar zelden op moet ik zeggen.
Die kerel ik die ik eerder aanhaalde had het vooral over turbo's die dus via de uitlaatgassen aangedreven worden, we hebben nooit echt een compressor besproken die recht op de krukas wordt aangesloten (via de distributieriem bedoel ik dan) Daar zallie weinig op tegen hebben idd.
Ik vraag me alleen af, in plaats van voor 8000 euro een 330i te importeren, en vervolgens nog eens 8000 euro aan upgrades te regelen, kan ik niet beter gelijk gewoon een M3 kopen :S Tis leuk enzo om te klussen maar de meerwaarde tov een M3 is wel ver te zoeken denk ik.
Bovendien is alles zwaarder uitgevoerd bij een M3, zodra ik een compressor op een 330i schroef trek ik de hele zooi wellicht krom bij de aandrijflijn achteraan.
Ik vraag me alleen af, in plaats van voor 8000 euro een 330i te importeren, en vervolgens nog eens 8000 euro aan upgrades te regelen, kan ik niet beter gelijk gewoon een M3 kopen :S Tis leuk enzo om te klussen maar de meerwaarde tov een M3 is wel ver te zoeken denk ik.
Bovendien is alles zwaarder uitgevoerd bij een M3, zodra ik een compressor op een 330i schroef trek ik de hele zooi wellicht krom bij de aandrijflijn achteraan.
Een M3 kopen is sowieso beter als je alleen naar de kosten kijkt; een supercharger ombouw is een betere uitkomst als je al je auto hebt maar je wilt er (na een tijdje) meer vermogen uit halen. Daarom zeg ik nog, koop nou lekker gewoon een auto binnen je budget en geniet daar eerst van, en denk later eens na over een turbo ofzo. 230pk is zat als je dat niet gewend bent. Bovendien heeft een M3 weer haar eigen problemen (onderhoud 2x zo duur, meeste 2e hands zijn afgetrapt, meer dan 200d km zit er niet echt in etc)
Het enige aan een niet-M3 dat verstevigd moet worden is de bodemplaat waar het subframe (= differentieel drager) aan hangt, de rest is stevig zat. Bij een M3 is dat overigens ook een goed idee als je die zou superchargen. Dat is gewoon een zwak BMW punt.
Ik heb zelf een enkele keer 1 op 11 gereden, maar dat was 95% 120km/u. Ik rijd normaal 1 op 10 met zo'n 80% snelweg. Echt berekend over de laatste 75 tankbeurten, dus niet via de OBC.
Maar bottom line is, ja je zal wat meer zuipen, maar dat doet een M3 ook. En als ik dan lees dat sommige mensen met een 318i ook niet beter dan 1 op 12 rijden, vraag ik me af of je je daar echt zorgen om moet maken ;-)
Onderhoud: gewoon alles iets beter bijhouden. Elke 15k km je olie + filter & luchtfilter vervangen, voor de rest weinig anders dan anders.
Het enige aan een niet-M3 dat verstevigd moet worden is de bodemplaat waar het subframe (= differentieel drager) aan hangt, de rest is stevig zat. Bij een M3 is dat overigens ook een goed idee als je die zou superchargen. Dat is gewoon een zwak BMW punt.
Ik heb zelf een enkele keer 1 op 11 gereden, maar dat was 95% 120km/u. Ik rijd normaal 1 op 10 met zo'n 80% snelweg. Echt berekend over de laatste 75 tankbeurten, dus niet via de OBC.
Maar bottom line is, ja je zal wat meer zuipen, maar dat doet een M3 ook. En als ik dan lees dat sommige mensen met een 318i ook niet beter dan 1 op 12 rijden, vraag ik me af of je je daar echt zorgen om moet maken ;-)
Onderhoud: gewoon alles iets beter bijhouden. Elke 15k km je olie + filter & luchtfilter vervangen, voor de rest weinig anders dan anders.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1987 Suzuki VS1400
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Duidelijk, ik wil jullie iig tot zo ver allemaal al bedanken om al mijn gezeur aan te horen en overal antwoord op te geven 
Sowieso wil ik over een aantal maanden een auto, en niet nog 3 jaar sparen voor een M3 dus kom ik toch al uit bij een supercharger, deze komt toch (als ie al komt) over een jaar of meer, dan ben ik ruim gewend aan de auto

Sowieso wil ik over een aantal maanden een auto, en niet nog 3 jaar sparen voor een M3 dus kom ik toch al uit bij een supercharger, deze komt toch (als ie al komt) over een jaar of meer, dan ben ik ruim gewend aan de auto

Geen probleem, als je meer wilt weten kun je't altijd vragen. En even wennen aan de auto lijkt me sowieso een goed idee :-)
Iets wat ik vergeten was te zeggen trouwens, is dat je door het inbouwen van een supercharger je auto bijzonder moeilijk verkoopbaar maakt. Je gaat namelijk nooit die (toch wel forse) investering terugzien in de verkoopprijs, dus moet je óf genoegen nemen met een fors verlies, óf hem weer uit laten bouwen en los van de auto doorverkopen.
...óf je kunt er gewoon in blijven rijden tot hij op is... zoals ik ;-)
Iets wat ik vergeten was te zeggen trouwens, is dat je door het inbouwen van een supercharger je auto bijzonder moeilijk verkoopbaar maakt. Je gaat namelijk nooit die (toch wel forse) investering terugzien in de verkoopprijs, dus moet je óf genoegen nemen met een fors verlies, óf hem weer uit laten bouwen en los van de auto doorverkopen.
...óf je kunt er gewoon in blijven rijden tot hij op is... zoals ik ;-)
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1987 Suzuki VS1400
1984 Kawasaki 305CSR RIP
1999 BMW E46 328Ci TS2
1987 Suzuki VS1400
1984 Kawasaki 305CSR RIP
ikzelf ben bezig met een supercharger samen te stellen op[ een 328i ,
komt zowiezo al meer bij kijken dan je denkt.
Lmm en gasklap.
Naast de supercharger die opzichzelf al 5000incl intercooler is,
heb je nog andere injectoren nodig hoe hoger het vermogen je wil hoe duurder deze zijn.
Dan moet je je compresie nog verlagen en dan kan je allerlei gekken dingen tegenkomen
komt zowiezo al meer bij kijken dan je denkt.
Lmm en gasklap.
Naast de supercharger die opzichzelf al 5000incl intercooler is,
heb je nog andere injectoren nodig hoe hoger het vermogen je wil hoe duurder deze zijn.
Dan moet je je compresie nog verlagen en dan kan je allerlei gekken dingen tegenkomen