Getril, verbruik etc.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marc 320d

Getril, verbruik etc.

Bericht door Marc 320d » 08 aug 2010, 10:03

Ik heb mijn 320d nu bijna 2.5 jaar. Het eerste jaar werkte de turbo niet naar behoren, vanaf stilstand trok de auto niet weg en je moest de toeren een beetje doorjagen om de volgende versnelling goed op te pakken. Tegelijkertijd reed de auto voor geen meter wanneer deze onderhoud had gehad (waarschijnlijk reset van de computer). De eerste week was dan een ramp met een motor die nergens goed oppakt. Tevens altijd een getril, gebrom waar max. koppel zit (tegen de 2k toeren aan). Koppeling slipte daar ook wat. Het verbruik was in dit jaar prima 35k gereden tegen 6.3 l/100km

Dus vorig jaar onderhoud aan de auto, nieuw vliegwiel en koppeling erin. Het getril / gebrom is wat minder, maar zeker niet weg. Het slippen van de koppeling is wel verdwenen. Echt koppel onderin was er nog niet. Zelf heb ik toen de turboverstelling gemaakt door het vervangen van de vacuum slangen. Auto trekt weer prima sindsdien. Het verbruik is echter de lucht in geschoten en wat en hoe ik ook rijdt, ik zit nu op ruim 6.7 l/100km.

Wat nu dus nog mijn problemen zijn is het hoge verbruik (1 : 15 haal ik niet eens) en het blijvende getril / gebrom. Dit is het ergst bij deellast zeg rond de 2k a 2k5 toeren. Het lijkt echt in de aandrijving te zitten, want bij gas los is er niets meer van waar te nemen.

Iemand nog ideeën ?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: Getril, verbruik etc.

Bericht door bjornc » 08 aug 2010, 10:42

Verbruik kan zoveel factoren hebben...
Hoe is je rijstijl.
Wat is de afgelegde afstand per rit? (of de motor wel goed warm word)
Wat is het soort weg dat je rijd. (Stadsverkeer, provinciaal, snelweg)

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 08 aug 2010, 10:49

Voor een 320d vind ik 1:15 nog best zuinig hoor. Als je alleen snelwegen zou rijden zou iets zuiniger kunnen.
Mijn schoonvader haalt met zijn 320d 1:14,5. Daarbij heeft hij bijna alleen maar snelwegritten.
Het is zo als bjornc zegt afhankelijk van veel factoren.
Het lijkt echt in de aandrijving te zitten, want bij gas los is er niets meer van waar te nemen.
Dit klopt volgens mijn niet helemaal. Als je gas los hebt, is de aandrijflijn nog actief. De aandrijflijn komt pas tot stilstand als je deze ontkoppelt van de motor. Het sluit een probleem in de aandrijflijn niet uit, maar het zou net zo goed elders kunnen zitten.

Cliff

Bericht door Cliff » 08 aug 2010, 11:08

Dat klopt....al staan er dan wil minder krachten op i.t.t. volle belasting ;)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 08 aug 2010, 11:15

Nou ja, gaat me er ook een beetje om dat mijn rijstijl niet gewijzigd is en ik nu 6.7l nodig heb in plaats van de 6.3l daarvoor.

Met aandrijving bedoel ik alles wat voor de aandrijving zorgt. Ik bedoelde meer dat ik het dus niet zoek in de ophanging oid, omdat ik daar verder niets aan merk en het volledig afhankelijk is van motorbelasting, niet van auto belasting (bochten etc.) Ik moet zeggen dat ik niet vaker in BMW diesels heb gereden, maar ik merk aan geen andere diesel hetzelfde rauwe gedrag.

Zelf zat ik te denken in de motor zelf en dan niet zozeer mechanisch, dat lijkt in orde, maar toch dat de inspuiting te wensen over laat oid.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 08 aug 2010, 11:36

Marc 320d schreef:Nou ja, gaat me er ook een beetje om dat mijn rijstijl niet gewijzigd is en ik nu 6.7l nodig heb in plaats van de 6.3l daarvoor.
Wanneer is je luchtfilter voor 't laatst vervangen?
Maakt ook gigantisch verschil voor je verbruik.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 08 aug 2010, 12:21

Misschien dat het steunlager van de cardanas niet meer fris is.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 08 aug 2010, 15:47

Dat is voornamelijk snelheids gerelateerd, maar ook deels motorbelasting...

Is wel een zwak punt van de 320d (alle 4 cilinders), beetje lastig constateren zonder brug alleen.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 09 aug 2010, 21:11

Als ik de auto wel op een brug / smeerput gooi, hoe kan je deze dan controleren? Ik bedoel dus: waar moet je specifiek op letten?

Luchtfilter is 35k geleden vervangen. In zelfde periode vorig jaar toen ook de koppeling / vliegwiel vervangen zijn en de vacuumsturing van de turbo is gefixed. Afgelopen maand bij vervangen van de dieselretourslangetjes (2x woordwaarde) heb ik het uitgezogen en omgedraaid. Het zwart werd grijs en zit nu aan de kant waar lucht niet direct op komt. Merk daar geen verschil in.

Zijn er nog goede opties om hele motoraansturings kant te controleren. Uitlezen bij garage gaf geen rare dingen, maar mijn ervaring is dat dit zeker niet betekend dat alles naar behoren werkt (lambda sensor oid?)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 aug 2010, 21:16

Marc 320d schreef:Als ik de auto wel op een brug / smeerput gooi, hoe kan je deze dan controleren? Ik bedoel dus: waar moet je specifiek op letten?
Hitteschild van de uitlaat verwijderen of in ieder geval even loshalen en aan de kant schuiven, en dan kan je met een schroevendraaier die rubbers controleren, bij mij kon ik er met een schroevendraaier doorheen prikken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”