verbruik 330cd > 1 op 20 !!!!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmw330cd

verbruik 330cd > 1 op 20 !!!!

Bericht door bmw330cd » 02 aug 2010, 08:14

Onlangs heb ik problemen gehad met mijn 330cd, de auto viel toen uit omdat een injectordraad soms contact maakte met massa.
Dit probleem is nu opgelost maar de bc geeft nu wel een raar verbruik aan , namelijk 1 op 20 .(5,0 l/100km)

Dit vindt ik erg vreemd , volgens mij kan een 330 diesel nooit zo zuinig zijn.
Voor de storing stond ie een poos op 6,5l/100km, (1 op 15)

Ik rijd de laatste tijd wel veel snelwegen maar ik heb zo het vermoeden dat er door die kortsluiting iets mis is met de bc , hoe kom ik daar achter ?

En aan de hand van wat berekend de bc het verbruik ? heeft de tankmeter daar ook mee te maken of staat dat er los van ?
(die zakt nl ook niet zo snel als een poos geleden)

Ik tank altijd bij dezelfde pomp (tamoil)

Ik vindt het gewoon vreemd dat het verbruik opeens een stuk afneemt , er komen dan allerlei vragen op of de storing wel weg is , en of misschien 1 cilinder niet 100% meewerkt ,auto loopt overigens goed en de trekkracht is niet afgenomen (voor zoverre je dat kunt bepalen )
You don't always need a plan, just go

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: verbruik 330cd > 1 op 20 !!!!

Bericht door bjornc » 02 aug 2010, 08:18

BC moet je echt niet geloven voor wat betreft je verbruik.
De enige manier is zelf omrekenen.
Je kan dan wel controleren of je BC een beetje in de buurt komt van het werkelijke verbruik.
Maar mijn ervaring leert dat ie er altijd naast zit. Soms te zuinig, soms te duur.

Reint

Bericht door Reint » 02 aug 2010, 15:58

De Bc geeft het gemiddeld verbruik aan vanaf de laatste keer dat je hem reset. Dat is dus vaak het gemiddelde van duizenden kilometers, mits je hem zelf reset.

Het kan best zijn dat door het oplossen van de storing je Bc gereset is en hierdoor jou verbruik van enkel de laatstgereden kilometer aangeeft. Als dit veel snelweg kilometers zijn dan is een waarde van 5l per 100 km niet heel vreemd (uiteraard kan dit natuurlijk nog wel afwijken van je echte verbruik).

Het actuele verbruik wordt alleen aangegeven door de meter onder je toerenteller.

Waarschijnlijk gaat je verbruik op de Bc naar verloop van tijd (koude starts etc) weer naar het oude niveau.
Afbeelding - 330dAT

Mario TT

Bericht door Mario TT » 02 aug 2010, 16:48

Heb je een keer een zuinige auto, is het weer niet goed! ;)

Je moet het zelf even na rekenen. In tegenstelling van wat Bjorn zegt, bij mijn vorige 320d klopte het verbruik op 0,2l/100km in mijn voordeel. Dat is denk ik verwaarloosbaar, maar er zijn ook verhalen van BC`s die echt flink afwijken. Je kan dit laten corrigeren geloof ik maar daarin ben ik niet zo thuis.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”