Idd in de nieuwste turbo`s zitten variabele schoepen.steviedebaets schreef:er zijn verschil in turbo, maar echt grote turbo's woren niet meer gestokenGriffendahl schreef:Het Alpina D3 blok is ook een 320d blok met één andere turbo, spruitstukken en motormanagement... Ook zo rond de 200 pk, maar volgens mij een compleet andere ervaring om te rijden dan een standaard 320d... Bij mijn 320d ligt het max koppel op 1750 rpm, terwijl het daar pas bij 4100 rpm tot een maximum komt.
En waarmee die op papier in ieder geval, sneller en zuiniger is als een 330d met 204 pk
Hmmmz... 123d twee kleine turbo's ?? Volgens mij juist een grote en een kleine, een kleine die al onderin snel opspoolt en een grote die het op hogere toeren van de kleinere overneemt.
(misschien nieuw topic voor dit... ??)
met die variable turbo's is dit niet meer nodig(met een kleinere kunnen ze evenveel tot meer druk pompen
Chiptuning ervaringen
-
AlpinaDrachten
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
-
rboogaardt
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:20
Re: Chiptuning ervaringen
hey, ik ga mijn 320D zaterdag waarschijnlijk laten chippen bij the kloosterman (250 euro), nu heb ik een sebring einddemper en zit niet zo veel geluid in, nu kan ik ook de 2e katalysator verwijderen, is hier iemand met ervaringen daarmee?
Roy
Roy
Re: Chiptuning ervaringen
De mijne is een maand terug Bij Theo Kloosterman gechipt! Pirma werk en bevalt me super!rboogaardt schreef:hey, ik ga mijn 320D zaterdag waarschijnlijk laten chippen bij the kloosterman (250 euro), nu heb ik een sebring einddemper en zit niet zo veel geluid in, nu kan ik ook de 2e katalysator verwijderen, is hier iemand met ervaringen daarmee?
Roy
Ik heb er nu 2500 km mee gereden en gaat als een speer! Qua demper kan ik je helaas weinig vertellen..
suc6 met je tunning!
-
rboogaardt
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:20
Re: Chiptuning ervaringen
ook een 320D??
merk je veel verschil in trekkracht en / of zuinigheid?
merk je veel verschil in trekkracht en / of zuinigheid?
Re: Chiptuning ervaringen
Jazeker ook een 320D, de pre facelift met 136 pk,rboogaardt schreef:ook een 320D??
merk je veel verschil in trekkracht en / of zuinigheid?
Bij mij merk je echt heel duidelijk meer trekkracht dan eerst, qua zuinigheid merk ik geen enkel verschil (rij nu ook wat meer door denk ik)
Maar normaal had ik altijd wel een beetje last van een "turbo gat" dat hij net ff niet lekker doorreed (llm al vervongen)
dat is nu helemaal weg, auto pakt ook lekkerder in hoge versnelling met lage snelheid, 50 in de 5 door een dorpje heen is geen probleem:)
suc6 met je tunning, en laat maar weten hoe het bevalt! Doe theo de groeten maar ff!
Re: Chiptuning ervaringen
Hij zit in de Triemen, (ligt tussen kollum, buitenpost)BMWe46320d schreef:Hmmm mooi waar zit die theo? grtjes
Telefoonnummer: 0653205691
-
AlpinaDrachten
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Chiptuning ervaringen
das vlakbij voor mij.
zal wel eens kijken van het weekend als ik tijd heb,
zal wel eens kijken van het weekend als ik tijd heb,
-
rboogaardt
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:20
Re: Chiptuning ervaringen
heb net mijn 320D laten chippen bij Theo Kloosterman en ik moet zeggen Klasse!!! ik heb nu 100 km gereden en merk nu al gedelijk verschil, het duurt 200 km voordat het chiptunen geoptimaliseerd is heb ik me laten vertellen, trekt nu al als een speer, en moet mijn luchtmassa meter nog vervangen.
echt een aanrader!
http://www.theokloosterman.com
echt een aanrader!
http://www.theokloosterman.com
Re: Chiptuning ervaringen
Elke 320d dus de preface en de facelift met commonrailblokken hebben een variabele turbo.AlpinaDrachten schreef:Idd in de nieuwste turbo`s zitten variabele schoepen.steviedebaets schreef:er zijn verschil in turbo, maar echt grote turbo's woren niet meer gestokenGriffendahl schreef:Het Alpina D3 blok is ook een 320d blok met één andere turbo, spruitstukken en motormanagement... Ook zo rond de 200 pk, maar volgens mij een compleet andere ervaring om te rijden dan een standaard 320d... Bij mijn 320d ligt het max koppel op 1750 rpm, terwijl het daar pas bij 4100 rpm tot een maximum komt.
En waarmee die op papier in ieder geval, sneller en zuiniger is als een 330d met 204 pk
Hmmmz... 123d twee kleine turbo's ?? Volgens mij juist een grote en een kleine, een kleine die al onderin snel opspoolt en een grote die het op hogere toeren van de kleinere overneemt.
(misschien nieuw topic voor dit... ??)
met die variable turbo's is dit niet meer nodig(met een kleinere kunnen ze evenveel tot meer druk pompen
Greetz Douwe
Re: Chiptuning ervaringen
Verschil in chiptunen:
Het verschil in de prijs van een chip is goed te verklaren, de meeste aanbieders die goedkope software aanbieden kopen deze software bij een bedrijf in duitsland. Dit bedrijf heeft standaard software per model auto/motorcode. Als je bij de chiptuner komt wordt de auto in een gunstig geval eerst uitgelezen op foutcodes, dan wordt de oude software er uitgehaald en de nieuwe software uit duitsland er in "geflashed", dit gebeurd via de odb2 poort.
Heb je een e46 van voor de odb2 stekker dus met de 20-polige stekker onder de kap dan moet de chip uit de computer gehaald worden om zo de nieuwe software er op/in te zetten, dit kunnen de meeste goedkope tuners niet.
Bij de duurdere chiptuners wordt de auto in alle gevallen eerst uitgelezen op mogelijke foutcodes om problemen te vermijden.
De auto wordt van te voren op de rollenbank gezet om te kijken wat het huidege vermogen is, en er wordt besproken hoe je de chiptuning wilt hebben, wil je veel trekkracht of juist meer pk's, of een combinatie van beide.
Vervolgens wordt er een programma geschreven door de chiptuner en op de rollenbank getest, vaak volgen er daarna enige aanpassingen om het programma te optimaliseren op jou motorblok.
Dit wordt dus vaak een chip op maat genoemd omdat de chip helemaal naar jou wensen geschreven wordt.
De chip wordt vaak "om het vliegwiel heen" geschreven, dit houd in dat het koppel geleidelijk inkomt en niet alles in 1x zoals vaak het geval bij de goedkopere chips.
Wanneer mijn e46 wordt gechipt zal dit gebeuren bij VVT in Lutjegast, ik ken deze jongen al een hele tijd, hij schrijft zijn eigen programma's, heeft een eigen rollenbank en wordt niet voor niets Turbo Johan genoemd.
Hij is een begrip in de TDI wereld en heeft ook al heel wat 320d en 330d's getuned.
Mijn chip ervaringen zijn gebaseerd op de de diesel auto's en dan met name de TDI's van het VAGconcern.
Het verschil in de prijs van een chip is goed te verklaren, de meeste aanbieders die goedkope software aanbieden kopen deze software bij een bedrijf in duitsland. Dit bedrijf heeft standaard software per model auto/motorcode. Als je bij de chiptuner komt wordt de auto in een gunstig geval eerst uitgelezen op foutcodes, dan wordt de oude software er uitgehaald en de nieuwe software uit duitsland er in "geflashed", dit gebeurd via de odb2 poort.
Heb je een e46 van voor de odb2 stekker dus met de 20-polige stekker onder de kap dan moet de chip uit de computer gehaald worden om zo de nieuwe software er op/in te zetten, dit kunnen de meeste goedkope tuners niet.
Bij de duurdere chiptuners wordt de auto in alle gevallen eerst uitgelezen op mogelijke foutcodes om problemen te vermijden.
De auto wordt van te voren op de rollenbank gezet om te kijken wat het huidege vermogen is, en er wordt besproken hoe je de chiptuning wilt hebben, wil je veel trekkracht of juist meer pk's, of een combinatie van beide.
Vervolgens wordt er een programma geschreven door de chiptuner en op de rollenbank getest, vaak volgen er daarna enige aanpassingen om het programma te optimaliseren op jou motorblok.
Dit wordt dus vaak een chip op maat genoemd omdat de chip helemaal naar jou wensen geschreven wordt.
De chip wordt vaak "om het vliegwiel heen" geschreven, dit houd in dat het koppel geleidelijk inkomt en niet alles in 1x zoals vaak het geval bij de goedkopere chips.
Wanneer mijn e46 wordt gechipt zal dit gebeuren bij VVT in Lutjegast, ik ken deze jongen al een hele tijd, hij schrijft zijn eigen programma's, heeft een eigen rollenbank en wordt niet voor niets Turbo Johan genoemd.
Hij is een begrip in de TDI wereld en heeft ook al heel wat 320d en 330d's getuned.
Mijn chip ervaringen zijn gebaseerd op de de diesel auto's en dan met name de TDI's van het VAGconcern.
Greetz Douwe
Re: Chiptuning ervaringen
Kan iemand mij vertellen waarom een gechipte motor eerst een paar honderd km moet lopen om optimaal te presteren, heb ooit een gechipte
E30 M3 gehad maar die was gelijk bij de les.
E30 M3 gehad maar die was gelijk bij de les.
-
Griffendahl
Re: Chiptuning ervaringen
E30 is ook niet te vergelijken... Die had maar een heel simpel computertje.
Huidige ECU's zijn gedeeltelijk zelflerend, dus passen zich aan aan veel meer parameters dan de ECU van een E30. Daar zal die in het begin iets tijd nodig hebben zichzelf in te regelen.
Huidige ECU's zijn gedeeltelijk zelflerend, dus passen zich aan aan veel meer parameters dan de ECU van een E30. Daar zal die in het begin iets tijd nodig hebben zichzelf in te regelen.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Chiptuning ervaringen
330dM schreef:Nope, Hartge, heeft de auto van Arnold van Wheelsonline ook gedaan. http://www.hartge.nl/ http://hartge.de/
Heeft een wat "stoffig" imago, maar schijnt verdomd goed te weten wat je met een BMW kunt doen.
Hartge's laatste serieuze wapenfeit is de H50 V10, die is hier al eerder ergens langsgekomen.
[thumbnail]http://www.autoliefhebber.com/catalog/i ... 260306.jpg[/thumbnail]
(Ze peuteren 242PK uit de jouwe trouwens....)
Henny weet idd wel waar ie het over heeft,maar als ie met het verkeerde been uit bed is gestapt. :fluit:
Wil zelf ook een anderen chip,is moeilijk om een keuze te maken,Fasttech,tunex.nl,zijn betaaalbaar.
Laatst gewijzigd door largeproject op 02 feb 2008, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
rboogaardt
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:20
Re: Chiptuning ervaringen
Theo Kloosterman gebruikt de software van Fasttech

