328ci waarop letten
- Gérald320icabrio
328ci waarop letten
Morgen ga ik bij 2 verschillende BMW 328ci allebei bouwjaar 1999. Nu wil ik een beetje meer informatie over waar ik op moet letten. Ik weet dat het subframe een probleem is en roest in de deurvangers. Ik heb als voorgaande auto's een 523i e39 een 325i en een 320i e36 gehad, volgens mij zijn dat in grote lijnen dezelfde motoren, maar moet ik ergens heel goed op letten? Zijn er zwakke punten aan het blok (die je met het blote oog of rijdend kan merken?) Het zijn allebei automaten (is in mijn ogen een must) en qua opties ook ongeveer hetzelfde. Kleuren vind ik niet het allerbelangrijkste, dus daar maak ik me niet zo druk over. Het belangrijkste is dat de motor, bak en carrosserie in goede staat zijn.
Dus als iemand tips en trucs heeft dan hoor ik het graag, kan met onderhandelen misschien wel handig zijn.
En dan nog even een vraagje over sludge onder de olievuldop. Is het altijd zo dat het duidt op een lekke koppakking, want heb ergens gehoord of gelezen dat het ook voor kan komen bij veel stadse kilometers?
Dus als iemand tips en trucs heeft dan hoor ik het graag, kan met onderhandelen misschien wel handig zijn.
En dan nog even een vraagje over sludge onder de olievuldop. Is het altijd zo dat het duidt op een lekke koppakking, want heb ergens gehoord of gelezen dat het ook voor kan komen bij veel stadse kilometers?
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.
Re: 328ci waarop letten
Kan idd komen door veel kleine ritjes met een motor die niet helemaal op temp. is.
Heb je een link van de auto('s)?
Heb je een link van de auto('s)?
www. M3 register .nl
- Gérald320icabrio
Ok dus de sludge is niet gelijk een lekke koppakking.
Heb helaas geen linkjes naar de auto's. De een is van een broer van een maat van me en staat niet op internet. Ook geen foto's helaas. Maar het gaat om een topaz blauwe coupe en een zwarte... Dus dan weten jullie iig om welke kleuren het gaat. En ik heb een hele lichte (lees grote, zware) voorkeur. Dat is nog van vroeger, Gran Turismo 3 PS2. Reed altijd mijn races met een 328ci in topaz blauw. Dus eigenlijk een beetje jeugdsentiment. Maar goed ik ga voor de beste auto (voor zover je dat kunt zien en voelen.)
Hoop iig dat ik voor volgende week woensdag een coupe heb. De e39 wordt a.s. zaterdag opgehaald, de scooter van mijn vriendin staat bij de scooterprutzer. Dus vanaf zaterdag BMW-loos en moet alles per (race)fiets... is wel een goed excuus om veel te trainen haha. Of de bank moet een beetje mee werken en mijn gespaarde/gewonnen centen gelijk aan mij geven, maar daar rekenen we maar niet op. Dus waarschijnlijk een aantal dagen zonder BMW... Erger kan bijna niet volgens mij, is voor mij hetzelfde als in een gevangenis zitten. (|
Dus vermaak ik me het komende tijd met het forum...
Heb helaas geen linkjes naar de auto's. De een is van een broer van een maat van me en staat niet op internet. Ook geen foto's helaas. Maar het gaat om een topaz blauwe coupe en een zwarte... Dus dan weten jullie iig om welke kleuren het gaat. En ik heb een hele lichte (lees grote, zware) voorkeur. Dat is nog van vroeger, Gran Turismo 3 PS2. Reed altijd mijn races met een 328ci in topaz blauw. Dus eigenlijk een beetje jeugdsentiment. Maar goed ik ga voor de beste auto (voor zover je dat kunt zien en voelen.)
Hoop iig dat ik voor volgende week woensdag een coupe heb. De e39 wordt a.s. zaterdag opgehaald, de scooter van mijn vriendin staat bij de scooterprutzer. Dus vanaf zaterdag BMW-loos en moet alles per (race)fiets... is wel een goed excuus om veel te trainen haha. Of de bank moet een beetje mee werken en mijn gespaarde/gewonnen centen gelijk aan mij geven, maar daar rekenen we maar niet op. Dus waarschijnlijk een aantal dagen zonder BMW... Erger kan bijna niet volgens mij, is voor mij hetzelfde als in een gevangenis zitten. (|
Dus vermaak ik me het komende tijd met het forum...
- Gérald320icabrio
Helemaal niemand die verder nog dingen heeft waar ik op moet letten? Zou namelijk graag met zo veel mogelijk kennis naar de auto's gaan kijken.
Dus als iemand me kan helpen... HEEL GRAAG
Dus als iemand me kan helpen... HEEL GRAAG
Heb zelf ook een E46 328ci redelijk probleemloos en een heerlijke vlotte cruiser
De M52 TU is bij goed onderhoud en normaal gebruik praktisch onverwoesbaar heb ze wel gezien met 4 a 5 ton km.
Hier een lijstje met mogelijke gebreken.
De M52 TU is bij goed onderhoud en normaal gebruik praktisch onverwoesbaar heb ze wel gezien met 4 a 5 ton km.
Hier een lijstje met mogelijke gebreken.
- Spoiler: Laat zien
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Als je gewoon voor zeker wilt gaan, laat dan een aankoop keuring doen.
Bijvoorbeeld van dekra, http://www.dekra.nl/Particulier/318.html
Heb je in ieder geval wat meer zekerheid.
Zelf ben ik bezig met een M3 en mocht ik tot aankoop overgaan dan laat ik ook deze keuring doen.
Succes
Bijvoorbeeld van dekra, http://www.dekra.nl/Particulier/318.html
Heb je in ieder geval wat meer zekerheid.
Zelf ben ik bezig met een M3 en mocht ik tot aankoop overgaan dan laat ik ook deze keuring doen.
Succes
-
Jussi
Face-lift = FL
Pre-facelift = PFL.
Eerst alles wat zowel de Diesel en de Benzinemodellen PFL betreft.
Punten van aandacht en "kwaaltjes".
Speling op de kogels van de voorste draagarmen en ophangingsrubbers.
Speling op torsiestangverbindingen voor.
Rubbers achterste draagarmen komen los en slijten uit.
Achterste spiraalveren breken.
Achterasdragers die uitscheuren.Vooral 330D modellen en eerste bouwjaren.
Roest aan de achterste stalen remleidingen zowel links en rechtsachter voor het achterwiel.
Ruitmekanieken van de voorste ramen kraken en gaan stuk.
Kraken van rubbers van de voorste zijruiten in combinatie met krakende ruitmekanieken.
ZKE module die stuk gaat.Deuren gaan dan niet meer open met de CV en met de sleutel op afstandsbediening.
Chaufageweerstand 'pinegel' doet raar waardoor de ventilator onregelmatig draait en soms uw batterij volledig leegtrekt.
Olieniveausensor die een storing geeft op de Kombi.Geel lampje brand ondanks dat het olieniveau juist is.Sensor gewoon vervangen.
Dieselmotoren 136 Pk
LMM gaat stuk.
Uitlaatkatalysatorflexibel die scheurt.Is op te lossen door er een nieuwe (aftermarkt) flexibel tussen te lassen.
Dieselpomp op de motor kan na +200.000Km stuk gaan.
Verder zijn de Diesels goed maar moeten onderhouden worden.Waterpomp en thermostaathuis en Poly V riemen liefst preventief vervangen op 100.000 Km.
Benzinemotoren:
Hier een ander verhaal.
4 cyl:
Waterlekken aan thermostaathuis,expantievat,radiator,plastiek aansluitstukken van watertuben aan de motor.Deze verduren of breken af.
Thermostaten die inwendig afbreken,motor loopt dan warm en expansievaatje scheurt open.
Carterontluchtingstuben verduren.
LMM gaat soms stuk.Hier helpt soms nog eens om ze te reinigen met remmenreiniger.
Olielekken aan cilinderkop en voorste motordeksel.Cilinderkop moet eraf voor de herstelling.
Olieverbruik als er geen goede olie is gebruikt geweest.
6 cyl:
Lambdasondes gaan stuk.
Olieverbruik door slappe zuigerveren.
Elektrische ventilator motor die niet meer werkt waardoor de auto warmloopt.
FL modellen
Ook alles wat ophanging betreft van de PFL modellen
Diesels:
320 150Pk
De hele troep,injecteurs die gaan lekken waardoor de auto slecht start.Niet echt goedkoop een nieuwe injecteur.
In-line brandstofpomp onder de auto die vastloopt.
Dieselpomp op de motor die druk verliest
Swirl-flaps die afbreken
Turbo's die stuk gaan.
Carterventilatie die verstopt geraakt waardoor de turbo olie aanzuigt en dan redelijk vlug stuk is .Carterventilatie moet vv worden door een vernieuwde uitvoering.
Uitlaatflexibels die scheuren.
Op sommige modellen breekt het steuntje van de uitlaat af op de achterbrug.ZEKER niet terug er aan lassen.Er bestaat een OEM herstelkit voor.
Slecht kontakt aan de stekkers van de achterlichten.Voornamelijk massa aansluiting.
Benzinemodellen:
4 cyl:Idem PFL
6 cyl:
Olieverbruik blijkt hier minder voor te komen
Nog wat specifiek per model.
FL 318d:
Uitlaatflexibels die scheuren.
Coupe/Cabrio PFL en FL modellen.
Deuren die niet meer open gaan door defekte deursloten
Bedrading kofferklep breekt inwendig waardoor CV soms niet meer werkt.
Touring:
Ruit kofferklep gaat niet meer/of gaat spontaan open.Achteruit is slecht.Kan afgesloten worden maar dan gaat de achterruit niet meer alleen open.
Dit zijn in grote happen de aandachtspunten voor als je en E46 wil kopen.
- Gérald320icabrio
Dat is goede informatie. Bedankt daarvoor. Ik ga zo naar de 2 auto's kijken, misschien dat ik jullie vanavond kan vertellen dat ik een nieuwe bolide gekocht heb.
- Gérald320icabrio
328ci trompet geluid uit het blok
Bedankt voor de info iig