E36 V8 Swap..

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

E36 V8 Swap..

Bericht door Kaantjee » 27 jul 2010, 20:23

Na mijn swap van e36 318i 1.8 8v na 2.5 24v van een e34 wil ik een stapje verder zetten.

Ik wil een donor 320i e36 kopen voor de motor in een 316i te lepelen.

En in plaats van de 2 liter motor wat er uit gaat wil ik een 540i 4,5 liter V8 in lepelen van een e34..
Ik weet dat het kan en ik weet dat het ook gedaan is.

Dus hierbij mijn vraag: Wat doe ik met de motorsteunen? Kan ik de 5 serie motor steunen gebruiken? Of moet ik eentje van een 32x en 540 met elkaar mixxen zodat ie op mijn subframe past en op de blok.
Wat doe ik met de kabelboom? Dit is na mijn mening Plug&Play toch? Schroefstekkers er in schroeven en starten?
Cardan as & Versnellingsbak.. ik dacht aan eentje van een 535i (handbak?) en de cardan as blijft nog ff een raadsel..

Tips & Tricks?

Thanks. :zwaai:
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

Gebruikersavatar
johnsdale
Berichten: 1641
Lid geworden op: 18 aug 2009, 19:54

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door johnsdale » 27 jul 2010, 21:52

1 tip van mij, geen half werk geven, eerst het 1e project afmaken en dan aan het andere beginnen ;)

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Verheeske » 27 jul 2010, 22:08

ik denk dat er voor zo'n swap weinig tips zijn hier op het forum. pluis het internet even door er zijn inderdaad genoeg van zulke swaps gedaan. (ook V12 blokken erin als je echt xtreem wilt :> )

als je de motor met kabelboom en ECU compleet hebt is dat verder gewoon kwestie van aansluiting. cardanas enzo zul je ff moeten meten wat voor lengte dat je nodig zult hebben. voor de motorsteunen... waarschijnlijk wordt dat een beetje customizen? blok voor/boven je subframe houden en kijken waar de motorsteunen uitkomen
-- Houdoe wanne --

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Kaantjee » 29 jul 2010, 15:11

@ Johnsdale:
Dit was een toekomst schets van +/- 1 a 1,5 jaar.. Me witte bmw blijft me daily en daarnaast wil ik de V8 opbouwen..

Over de V12 heb ik nagedacht, 2 seconden om precies te zijn, vind het niks aan.. Zijn niks waard... Te groot, zwaar en lomp.

Als V8 had ik een LS1 of LS6 in gedachten, genoeg info over gevonden en is best wel simpel :D
400PK om mee te beginnen, best betrouwbaar, verbruik is 1 op 11 met een 6bak.. what else? :P
Complete kit zonder motor vind je al voor +/- 5-6000 dollar, motor vind je tussen de 3 a 6000 dollar en dan moetje zo wel klaar zijn..

Oeehh :love:
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

Gebruikersavatar
Dave535i
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jul 2010, 20:39
Locatie: Herten, Limburg
Contacteer:

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Dave535i » 29 jul 2010, 22:51

Ten eerste veel suc6 met het project helaas kan ik je er niet aan verder helpen qua tips dit gaat mij zelfs iets te boven. wel 2 remarks en dit zijn geen aanvallen maar gewoon mijn meningen...

A) waarom een motor van een 540 erin leggen als die hetzelfde vermogen heeft als een 3,0 M3 motorblok. qua aanschaf zal het niet veel verschillen en qua brandstof denk ik persoonlijk dat je goedkoper uit bent uiteindelijk tevens is het blok ook lichter

B) Waarom een V8 LS1 of LS6 in een BMW plaatsen ? daar snap ik t nut dus echt niet van... Je koopt een BMW toch voor een groot gedeelte omdat ze fantastische motoren maken. Ik weet dat het kan maar persoonlijk vind ik jammer als mensen dit doen als je die pk's wilt halen pak dan een m3 motorblok en gooi er een turbo / supercharger op ... Is denk ik ook nog eens goedkoper...

Maargoed nogmaals dit is hoe ik erover denk smaken verschillen, en dat is maar goed ook ;)
BMW E39 535i AUT - 2001
BMW's uit mijn verleden:
BMW E36 323ti compact - 1998, BMW e46 320d - 2000, BMW e36 318ti compact - 1998, BMW e30 318i - 1990

JordyBCS
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:48
Locatie: Purmerend

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door JordyBCS » 30 jul 2010, 07:23

een :///m: -motor is duur. erg duur. waarbij een V8 dan best meevalt.

Gebruikersavatar
Dave535i
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jul 2010, 20:39
Locatie: Herten, Limburg
Contacteer:

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Dave535i » 30 jul 2010, 08:53

Heb ff snel gekeken maar volgens mij heb je er een voor zo'n 2500 a 3500 euro (e36) is misschien ietsje duurder want een hele 540 kost ook rond zelfde prijs. maar het uiteindelijke rendement is wel beter ...
BMW E39 535i AUT - 2001
BMW's uit mijn verleden:
BMW E36 323ti compact - 1998, BMW e46 320d - 2000, BMW e36 318ti compact - 1998, BMW e30 318i - 1990

JordyBCS
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:48
Locatie: Purmerend

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door JordyBCS » 30 jul 2010, 09:24

uiteindelijke rendement? als je die 8 nou gaat voorzien van andere nokken.. en een turbo oid... ik gok zo dat je daar meer uit kan halen ;)
Laatst gewijzigd door Gast op 30 jul 2010, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Gebruikersavatar
Dave535i
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jul 2010, 20:39
Locatie: Herten, Limburg
Contacteer:

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Dave535i » 30 jul 2010, 09:42

Lol daar heb je helemaal gelijk in, maar qua rendement bedoel ik het verbruik zo'n 4 liter is echt een zuipertje hoor, al licht dit natuurlijk aan je rechter voet. m3 = Lichtere motor, ongeveer zelfde vermogen (in standaard), zuiniger (zuipt nog hoor ;)) en ik denk dat er voor een e36 m3 meer van kits en spul te vinden is als voor een 540 (maargoed daar kan ik me ook in vergissen) om het vermogen op te hogen

Goed het is ieder zijn eigen keuze om natuurlijk voor een bepaalde keuze te kiezen. Ik zeg alleen welke keuze ik zou maken, en om aan te geven of er misschien aan gedacht is op mijn wijze... hoe dan ook het wordt een bruut monster :D
Laatst gewijzigd door Gast op 30 jul 2010, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
BMW E39 535i AUT - 2001
BMW's uit mijn verleden:
BMW E36 323ti compact - 1998, BMW e46 320d - 2000, BMW e36 318ti compact - 1998, BMW e30 318i - 1990

JurT

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door JurT » 30 jul 2010, 10:30

Ten eerste zijn het totaal verschillende blokken een 4.4 v8 of een 3.0 m3 motor. Een 3.0 zal doorgaans sneller door de versnellingen gaan dan die v8. M3 is makkelijker te tunen en ook sneller te maken n/a dan de 4.4 v8. De m3 heeft namelijk als voordeel dat je er een carbon airbox op kan zetten wat de auto behoorlijk agressiever maakt, plus het blok is lichter. De v8 van de 540i is niet echt een blok wat gebasseerd is op tuning, meer op stevig doorrijden. De s50 is meer een race blok van de 2. Ik heb al in beide auto's gereden (heb zelf een m3) en al hebben ze dezelfde specificaties, de :///m: motoren zijn gewoon van een totaal andere orde. Dit is dus echt niet met elkaar te verglijken. Ik denk dat de meeste m3 eigenaren dit met me eens zijn. En geloof me, de vaste stamkroeg van mijn m3 is ook de shell. Die S50 motoren kunnen erg hard zuipen.

De v8 heeft weel de geweldige v8 roffel. Er zijn genoeg m3 swaps te vinden, maar een v8 swap is toch wat exclusiever. Vind ik wel leuker.

Dan heb je het blok erin en dan moet je het eens gaan onderhouden. Dave323ti, een redelijk goed m3 blok heb je al voor 3500 euro. De aanschafprijs is niet zo zeer het struikelblok van een m3 motor, maar wel het onderhoud van de m motoren. Geloof me dit is een stuk duurder dan de normale bmw blokken. Dit is ook vaak een reden waarom mensen een m3/m5 wegdoen. Ze kunnen het wel betalen, maar zodra er onderhoud gepleegd moet worden, schrikken ze van de cijfertjes. Overal waar de :///m: van motorsport op staat betaal je driedubbel voor zeg ik altijd.

Jordybcs, hoezo gok je dat je uit een v8 meer kan halen? N/a is een m3 veel beter te tunen en met een turbo tunen, ligt het ook vooral aan het soort turbo wat je hebt.

Maar een corvette motor is echt vloeken in de kerk. Alhoewel het mooie blokken zijn vind ik dat je een amerikaan in een amerikaan moet laten. Dan kan je beter voor de s62 motor van de m5 4.9 gaan. Een maat van me heeft deze in zijn e30 m3 en dat loopt bizar hard.

JordyBCS
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:48
Locatie: Purmerend

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door JordyBCS » 30 jul 2010, 13:04

ik denk dat simpelweg vanwege de motorinhoud en het feit dat de 1 een snel blok is en de ander redelijk standaard....
ik ben geen expert dus lach me niet uit als ik nu gekke dingen zeg :roll:

maar het lijkt mij dat een S50 blok al "getuned" is en dus aardig richting de max capaciteit van het blok gaat, waarbij de V8 nog helemaal standaard is en er meer ruimte overblijft voor upgrades...
(bv een m3 motor, ik gok dat die al erg scherpe (snelle) nokkenassen heeft, waarbij de 8 cilinder "normale" nokkenassen hebt die je nog kan upgraden en meer van dat soort dingen....)

JordyBCS
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:48
Locatie: Purmerend

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door JordyBCS » 30 jul 2010, 13:05

Dave323ti schreef: hoe dan ook het wordt een bruut monster :D
Daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik :amen:

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Kaantjee » 30 jul 2010, 15:09

Ik ben zowiezoo al van de 540i motor afgestapt, na wat research moeten er zo veel dingen aangepast worden waar ik dus totaal geen zin in heb, voor een LS1/6 5.7 V8 blok conversie heb je voor een paar rooien al een kit.
Een blok vinden is ook simpel, Ebay zit er vol mee..

En ik WEET dat het vloeken is in de kerk, maar ja.. So be it.
Ik heb wel een exclusiever BMWtje dan een M3.. PLUS het feit dat de V8 betrouwbaarder is en ook een gemiddeld verbruik kan behalen van 1 op 11 (als je een rustige rechter voet hebt incl. een 6 bak)..
En zowiezo intresseert mij het verbruik niet zo, heb nog altijd mijn 318i 2.5.. imo is die zuinig genoeg, en ALS er een benzine crisis is dan heb ik nog ook altijd mijn Fiat Uno 1.1 :P

Lijkt me echt vet, een 320i (ivm. teller en achteras & remmerij) coupe of cabrio met ook een 316i logo achterop (net als mijn 318) en dan een gast in zijn M3 die mij uitlacht.. :D Maar geen partij is :P

Plus het feit dat een LS1/6 niet zo veel weegt tov. de huidige 6 pitter, omdat het helemaal van Alu is ;D
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

Gebruikersavatar
Dave535i
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 jul 2010, 20:39
Locatie: Herten, Limburg
Contacteer:

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Dave535i » 30 jul 2010, 18:55

Nogmaals veel suc6 :amen: , maar ik ben het niet eens met het feit dat een v8 betrouwbaarder is dan een M3. en dat je een exclusieve BMW hebt is in theorie ook niet waar want het is feitelijk geen BMW meer...
BMW E39 535i AUT - 2001
BMW's uit mijn verleden:
BMW E36 323ti compact - 1998, BMW e46 320d - 2000, BMW e36 318ti compact - 1998, BMW e30 318i - 1990

Kaantjee
Berichten: 279
Lid geworden op: 19 okt 2009, 18:43

Re: E36 V8 Swap..

Bericht door Kaantjee » 30 jul 2010, 20:17

Tuurlijk wel, alleen dan met een Corvette motor.. :)

Ik ben druk op zoek naar een gare Cabrio, zonder motor, met motor, met schade, zonder interieur.. zonder dak.. etc.. maak nie uit welke staat.. :W
BMW E36 318i M43 1.8 8v 4-Bak Automaat --> 318i 24v 5-bak Automaat swap Project --> Done.
Next step: E36 318i 2.5 24v --> E36 318i 5.4 24v v12 :)

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”