Madness schreef:...Tevens schijnt een M52 een lange slag motor te zijn en een 325 een korte slag, hierdoor zou je de M52 hoger in de toeren moeten houden?...
Vraag me af waar mensen dit soort info vandaan halen, of beter gezegd, op baseren. Want dit staat echt nergens geschreven, omdat het volstrekt onzin is.
De .3 litere grotere inhoud is verkregen door de slag vergroten (BxS van 328i is 84mm x 84mm) die van de 325 weet ik niet, maar is iets korter. Dit maakt van de een nog geen lange slag motor en van de andere niet.
Daarnaast draaien motors met een korte slag (denk een japanse 4-in-lijn) een motorfiets) juist hogere toeren. Een lange slag motor (denk aan een V-Twin blok) draait juist veel lagere toeren. Die heeft wel weer meer koppel.
De 328i piekt zowel in vermogen als koppel eerder dan een 325 (een blok wat graag toeren maakt) en wat je dus vooral niet moet doen met een 328i is hem hoger in toeren houden. Daar doet ie dus juist niks (meer).
Afgezien dat de M52 motor nieuwer is, staat de 325i juist bekend om zijn "wilde" karakter. Deze motor draait makkelijker meer toeren en wordt over het algemeen ook beschouwd als een ideale motor voor trackdays. Daarnaast zal het gietijzeren blok ook meer bulletproof zijn dan het gehele alu blok van de 328i.
JurT: Vertel mij eens over 328i blokken met standaard 210pk?