Vreselijk inhouden bij koude motor.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Killerbean

Vreselijk inhouden bij koude motor.

Bericht door Killerbean » 09 jun 2010, 21:44

Sinds een tijdje heeft mijn e46 318i benzine weer eens een kwaal.

Bij koude motor hikt en stoot hij , alsof de LMM defect is, bij loshalen stekker, geen verschil.
Het lijkt alsof het met de choke te maken heeft, omdat als ik de straat uit ben (800meter) het alweer nagenoeg over is.
Vervolgens rijd hij gewoon weer prima.

Zojuist APK gehad, alles was in orde.

Enige tijd geleden had ik ook een boel ellende, toen zijn vervangen:
- LMM (voor een bijna nieuwe...)
- Lambda sonde, voor en na de kat.
- Krukassensor
- bdp sensor
- carterventilatieklep + slang
- Benz en oliefilter
- Software update

Heel vaag, destijds was er een soortgelijk probleem dat ALTIJD was, toen was de nieuwe LMM in combi met nieuwe software de oplossing.

Waar zit bij de wagen de choke regeling? dan kan ik hier eens mee expirimenteren voordat ik wildeweg dingen ga vervangen.

Overigens lijkt het probleem met de dag erger te worden, en heb ik afgelopen winter ook zonder enkele problemen gereden.
Laatst gewijzigd door Killerbean op 26 jun 2010, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

smiegt

Re: Vreselijk inhouden bij koude motor.

Bericht door smiegt » 10 jun 2010, 10:55

Hi Killerbean,

Bij de E46 is er geen sprake meer van een 'choke'.
De nieuwere injectie motor spuiten gewoon meer brandstof in met een koude motor , dit wordt aangestuurd door een aantal sensoren. Bijvoorbeeld de koelvloeistof temperatuur sensor zorgt voor het mengsel.

En laat hem ff uitlezen, dat scheelt vaak een hoop gedoe ;)!

Groeten,

Bram

320driver

Bericht door 320driver » 10 jun 2010, 11:55

LMM is vervangen door een bijna nieuwe? :?
Nooit op beknibbelen en gewoon een nieuwe installeren, liefst OEM bmw want met een bijna nieuwe weet je nooit helemaal of deze wel 100% goed blijft, die ellende heb je met een nieuwe niet en de lmm is erg belangrijk voor het meten van de juiste waarden.

Killerbean

Bericht door Killerbean » 26 jun 2010, 12:01

Ik ben vandaag bij de garage geweest.
Bij het uitlezen kamen een aantal foutmeldingen naar boven (van sensors die ik had losgetrokken om te 'testen')

Ook kwam er een foutmelding met de benzinetoevoer van cilinder 1. Dit had volgens de monteur vermoedelijk te maken met de brandstofpomp. Hij heeft de meldingen gewist, hierna ben ik een stuk gaan rijden, en vervolgens weer uitgelezen. Er kwamen geen foutmeldingen meer terug.

De LMM is vervangen, voor een exemplaar van 2 maanden oud. Dit scheelde me destijds namelijk 65% van de nieuwprijs, en deze LMM heb ik destijds ook volledig uitgetest en goedbevonden. Vandaar dat er staat 'bijna'nieuwe.
Daarbij had ik ook een volledig nieuwe LMM gekocht, en deze was defect. Dus nieuw wil niet altijd zeggen goed ;)

Ik wil de auto gaan inruilen voor iets anders. De auto heb ik nu een jaar, en ik heb er simpelweg geen zin meer in. Ik loop erop leeg, en hij is voor mijn gevoel altijd stuk. Daarom wil ik liever dat hij nu dus goed loopt, zodat ik m eerlijk kan inruilen.

Overigens, worden de problemen met koude motor steeds erger. Vanmorgen viel de auto een aantal keren uit, en ik kon er gewoon niet mee rijden omdat hij steeds doodviel als ik harder reed als gas-los. Ook hoor je dan allemaal ploffen/knallen in de uitlaat. Daarbij heeft de auto ook al een tijdje, als je bijvoorbeeld 40 in de 4 rijd, gas loslaat en vervolgens gas weer helemaal intrapt, dat het even duurt voor de motor hem weer oppakt.

Hopelijk komt er nog een oplossing voor het probleem.

Killerbean

Bericht door Killerbean » 01 jul 2010, 07:25

Thx voor je bericht.

Ik heb de auto uit laten lezen, en er kwam naar voren een storing op cilinder 1 met de brandstof.

Nu is de auto eigenlijk altijd stuk in het afgelopen jaar dat ik hem heb. Er is werkelijk altijd wel wat mee.
Zaterdag A.s. ga ik de auto inruilen voor een andere, een renault megane 2004 met nog geen 60k gereden.
Deze is van de eerste eigenaar en er zit gewoon een half jaar bovag garantie op.

Hopen maar dat ik dan nu van het gedoe afben, en een auto heb waar ik niet wekelijks aan hoef te sleutelen :-)

Killerbean

Bericht door Killerbean » 01 jul 2010, 09:39

Het is een beste stap inderdaad, maar met de renault zit 'alles mee' en ik krijg er een goede garantie op, dus ik wil het proberen. Heb er goed vertrouwen in.

Er werd op de kast alleen gezien dat er iets mee was, maar niet precies wat. Maar ook omdat er al zo vreselijk veel aan vervangen is, heb ik er gewoon geen zin meer in. Ik wil graag een auto die doet wat ie moet doen en zonder geleur.

we gaan het zien :-)

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 01 jul 2010, 09:50

Als ik het zo lees, vind ik het erg zonde dat je zo veel pech hebt gehad met je 318.
Jammer dat je er om deze reden de auto gaat verkopen.
Misschien is het iets wat makkelijk op te lossen is, maar dat zul je niet meer weten.

Ik hoop dat je met je volgende auto probleemloos rijdt, ook al staan renaults bekend om elektrische problemen.
Heb je nog een goede inruilprijs verkregen?

Killerbean

Bericht door Killerbean » 01 jul 2010, 10:26

Ja, maar de auto loopt al een hele poos niet goed, en het is hier een sensor vervangen, daar een sensor vervangen en dan loopt het weer een maand goed. Vervolgens gaat er weer iets anders stuk.

Ik heb voor de auto 5 betaald, en heb er 1 a 1500 ingestoken.
Ik krijg 3500 euro terug met inruil.

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 01 jul 2010, 10:31

Hmm 3500 is niet bijster veel. Daar had ik misschien nog wel een gokje voor willen wagen.
Achteraf gezien had je hem op het forum kunnen aanbieden, dan had ie wellicht een duizend euro meer opgebracht.

Al snap ik ook dat je na zo veel gedoe gewoon geen zin meer hebt in die auto.
Post t.z.t. eens wat plaatjes van je nieuwe wagen!

Killerbean

Bericht door Killerbean » 01 jul 2010, 16:14

Dat zal ik doen.

De wagen is nog niet ingeruild hoor , zaterdag pas ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”