Vermogen verlies, zwarte rook.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rfransen

Vermogen verlies, zwarte rook.

Bericht door rfransen » 26 mei 2010, 16:23

Hallo beste mensen,

Ik ben hier redelijk nieuw en heb gelijk een vraag ;D

Ik heb een BMW 330D uit 2001, al sinds ik hem heb is er eigenlijk al iets mee aan de hand.
Helaas verliest de auto vermogen, voornamelijk als ik het gas goed intrap dan komt er een grote pluim
zwarte rook uit en lopen de toeren wel netjes op maar accelereert de auto amper. Ook moet ik zeggen dat de turbo
heel erg fluit (zelf met de ramen dicht is deze (helaas) prima te horen)
Toevallig reed ik naast een 320 diesel gisteren die me er dubbel en dwars uit trok, wat niet zou mogen... ;(

Als eerste ben ik naar de lokale BMW dealer gegaan, die hebben het ook niet kunnen vinden.
Er zijn wat brandstof slangetjes vervangen, Lucht inlaat nagekeken, luchtfilter vervangen en dat was het (600 euro rekening!)
Toen zelf maar wat onderzoek gedaan en de volgende dingen vervangen/nagekeken;

1)EGR was erg vies, heb deze schoongemaakt. Geen verschil. Toen de EGR klep afgesloten (zodat hij niet meer dicht kon gaan), dit maakte het alleen nog maar erger, nog meer vermogen ging verloren. EGR klep weer werkende gemaakt.

2)Swirl flaps verwijdert. Lucht inlaat schoon gemaakt. Geen verschil.

Maar het probleem is nog steeds niet verholpen. Ik dacht zelf dat het de turbo zou zijn, maar deze hebben we gedemonteerd en visueel nagekeken. Alles leek in orde, geen speling op de spoel. (Geen garantie natuurlijk maar toch)

Ik hou van mn auto en wil hem dolgraag houden maar ik vind het uitermate vervelend dat ik het probleem niet kan oplossen.
Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven om na te kijken/vervangen, elke tip is welkom! :amen:

bofkont

Re: Vermogen verlies, zwarte rook.

Bericht door bofkont » 26 mei 2010, 18:11

Mijn eerste gok is toch echt je turbo, is de Luchtmassameter ook goed nagekeken?
Carterventilatie nagekeken?
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 27 mei 2010, 09:09

* carterventilatie
* vacuumlek
* LMM

dit topic al doorgenomen?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

runnerted

Bericht door runnerted » 27 mei 2010, 09:23

misschien de slang die vanaf je turbo komt lek?

ken dit van mijn schoonzus die met haar audi ook dit probleem had en daar bleek dus de slang van de turbo te zijn gescheurd waardoor die valse lucht aanzuigt...
8 jaar na verkoop mijn oude liefde weer terug gekocht! E46 330 IAM

R1150GS

Bericht door R1150GS » 27 mei 2010, 12:18

Terug naar die dealer. 600 euro lichter en zonder resultaat weer weg?! Heeft ie ook in die auto gereden?

Reint

Bericht door Reint » 28 mei 2010, 19:48

Ik wist niet dat een 330d uit 2001 swirl flaps had? Meende dat voor het eerst in de 204pk versie geimplementeerd is.

Bij de "oude" 184 pk motor schijnt de turbo een relatief zwak punt te zijn. Enig idee hoelang de huidige erop zit?

Zwarte rook + weinig vermogen + fluitende turbo. Lijkt me toch echt de turbo te zijn.
Afbeelding - 330dAT

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 28 mei 2010, 19:54

Uitlezen tijdens het rijden. Dan kan je de geleverde en gewenste waarden allemaal bekijken.
Zo weet je in iedere geval in welke hoek je moet zoeken.

Maar meestal als een turbo heel hard fluit en de auto rookt (te weinig verbrandingslucht) is de turboslang vaak de boosdoener.

De EGR klep heeft een 184 pk versie wel. De swirlflaps volgens mij niet :? Althans de mijne niet.

Echt uitlezen tijdens bedrijf is de beste oplossing. Scheelt je zo veel zoekwerk.

welke omgeving woon je?
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 29 mei 2010, 10:23

Precies,kun je zien hoeveel druk de tubo opbouwt.
Destijds ook gedaan bij een A3,die constant in de noodloop ging,bleek de turbo druk te hoog te zijn,die werd niet door de wastegate afgelaten omdat een vacuumslangetje lek was die naar de vacuumklep liep.

rfransen

Bericht door rfransen » 29 mei 2010, 13:57

Bedankt voor je tip! om eerlijk te zijn heb ik de slangetjes niet nagekeken. Ik ga proberen om dit van het weekend te doen.
Mocht dit het probleem zijn dan ben ik erg blij met de goedkope oplossing ;D

runnerted schreef:misschien de slang die vanaf je turbo komt lek?

ken dit van mijn schoonzus die met haar audi ook dit probleem had en daar bleek dus de slang van de turbo te zijn gescheurd waardoor die valse lucht aanzuigt...

rfransen

Bericht door rfransen » 29 mei 2010, 14:00

Ik woon zelf in Zuid-Holland, Noordwijk aan zee. Maar ben niet te beroerd om een stukje te rijden, als het helpt om het probleem op te lossen. Ik ga eerst even wat tips af die ik hier krijg en zelf uit kan voeren, maar ben wel erg benieuwd naar je mannetje. Thx alvast.

MasterCow schreef:Weet niet waar je woont, maar ik weet wel iemand in het noorden die hem voor weinig voor je uit kan lezen.

rfransen

Bericht door rfransen » 29 mei 2010, 14:07

Ja ik was zelf ook aangenaam verrast om ze te vinden, ik had hetzelfde vernomen als jou.
Ik heb toen heel wat foto's genomen van de demontage dus als iemand geïnteresseerd is in een kleine handleiding
dan wil ik die best maken, het is een vrij simpele handeling.

Mijn gevoel zei ook gelijk dat het de turbo was, het probleem is dat het nogal prijzig is om deze uit voorbaat te vervangen.
Na een visuele check leek hij in order dus ik probeer nu andere problemen uit te sluiten voor de turbo daadwerkelijk te gaan vervangen. i.e.g. bedankt voo je reactie! :amen:

Reint schreef:Ik wist niet dat een 330d uit 2001 swirl flaps had? Meende dat voor het eerst in de 204pk versie geimplementeerd is.

Bij de "oude" 184 pk motor schijnt de turbo een relatief zwak punt te zijn. Enig idee hoelang de huidige erop zit?

Zwarte rook + weinig vermogen + fluitende turbo. Lijkt me toch echt de turbo te zijn.

rfransen

Bericht door rfransen » 29 mei 2010, 14:10

De LMM zou door de BMW dealer gereinigd zijn en heb het ook gelaten voor wat het was, misschien geen gek idee om dit na te kijken. Is er een manier om te testen of deze nog goed werkt of moet hij gewoon vervangen worden?

Carterventilatie is nog niet nagekeken, ik heb even in de BMW TIS applicatie gekeken maar kon zo gauw niets vinden.

Alvast bedankt!

bofkont schreef:Mijn eerste gok is toch echt je turbo, is de Luchtmassameter ook goed nagekeken?
Carterventilatie nagekeken?

rfransen

Bericht door rfransen » 29 mei 2010, 14:15

Ja echt schandalig hé, volgens mij hebben ze inderdaad niet in de auto gereden. 3 dagen nadat ik de auto gebracht had heb ik ze opgebeld om te informeren. Ze hadden het probleem nog niet gevonden maar presenteerden me wel een rekening van over de 600 euro, ik heb ze toen gelijk verteld te stoppen. Uiteindelijk was 90% van de rekening werk uren van de werkplaats, alles wat vervangen was waren 2 brandstof slangetjes en een luchtfilter!

Dat was ééns en nooit meer naar de dealer dus....

R1150GS schreef:Terug naar die dealer. 600 euro lichter en zonder resultaat weer weg?! Heeft ie ook in die auto gereden?

Jayden55

Bericht door Jayden55 » 10 aug 2016, 09:02

Dag mensen

Ik heb een bmw 535d van bj 2008
340 pk met chip

Heb hetzelfde probleem. Auto rijdt heel normaal zoals het moet. Als ik de gas vol intrap zie ik dat de auto rookt.
Lijkt wel alsof ik 200 pk heb.

Heb de turbo's eraf laten halen en laten testen bij een bedrijf in vroomshoop. Beide turbo's waren goed.

Egr laten reinigen. Roetfilter laten reinigen.
Buis van en maar de turbo/ intercooler nalaten kijken
Waren ook goed.

Wat kan het nog meer zijn? Met uitlezen krijg ik niets te zien. Word helemaal gek zo.

Bedankt alvast voor de reacties

h3b

Bericht door h3b » 10 aug 2016, 09:20

Zijn het dan niet je injectoren. Kan me voorstellen als die niet een mooi sproei beeld geven de verbranding ook niet optimaal is. Zou deze laten testen en reinigen en dan nogmaals kijken of die dan nog rookt
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”