tips: welke diesel, waar op te letten?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Anna

tips: welke diesel, waar op te letten?

Bericht door Anna » 01 mei 2010, 06:41

Ik overweeg een E39 diesel aan te schaffen. Ik weet echter niet welke en ik vraag me ook af hoe het zit met onderhoud (waar op te letten?). Gezien mijn budget wordt het een auto met in ieder geval 2 ton op de teller. Ik moet er nog een dik jaar heel veel mee rijden en dat jaar wil ik zo probleemloos mogelijk door komen (afgezien van regulier onderhoud, zoals banden, beurt, etc).

Even wat info: Ik heb nu een Alfa 156jtd. Geweldige auto, zeker met sportonderstel, maar het onderhoud begint de spuigaten uit te lopen (ik rij ongeveer 50K per jaar en dat merk je wel). Nu 270K gereden en dan wordt het tijd voor de koppeling, aandrijfassen, wiellagers, dynamo, etc. Gebed zonder end...

Op zoek naar een waardige vervanger dus. Mijn stiekeme droom (mag ik niet zeggen bij de Alfa156club) is een 535d. Helaas is die nét iets te duur :roll: dus dan maar een 5e-hands oid. En dan scheelt het dat ik de E39 (facelift) een erg mooi model vind.

Maarja...welke kan ik het beste aanschaffen?

EDWIN G.

Re: tips: welke diesel, waar op te letten?

Bericht door EDWIN G. » 01 mei 2010, 07:04

Hoi Anna,

Ik heb sinds december '09 een 530 TDS met 2 ton op de teller.

De dingen waar ik op gelet gelet heb zijn de standaard dingen : loop motor stationair, schakelen van de bak, schadeverleden, boekjes, algehele staat van auto (geen vieze bak) , etc.etc.....

Daarnaast is het belangrijk dat alle (ALLE !!) electronica werkt.
In mijn geval waren dat de stoelen, het stuur ( de knoppen erop dan :) ), de boord computer, auto lichten en ruitenwissers, pdc, telefoon, en wat al niet meer. Ik ging (en ga ) er vanuit dat als dat stuk is, je je dood gaat ergeren en dat het dan een hoop duiten gaat kosten....

Ook (als je voor een touring gaat) is het belangrijk dat de niveau regeling werkt. Neem iemand mee tijdens de proefrit en laat die achterin zitten dan hoor / merk je het snel genoeg.

Bij mij was ondanks alles de radiator rap stuk (schijnt een redelijk zwak punt te zijn) wat me 370,00 kostte. maar verder ben ik nergens tegenaan gelopen en de (diesel)blokken kunnen (mits goed onderhouden en behandelt makkelijk 4 ton mee.

Succes met je zoektocht je zult er geen spijt van krijgen !
(ps : zelf ervaring met een 156 2.0 twinspark, en die was stuk, ging stuk of stond voor reparatie bij de dealer |( )
Laatst gewijzigd door EDWIN G. op 31 dec 2010, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Anna

Bericht door Anna » 09 mei 2010, 08:34

Hoi Edwin,

Dank voor je tips! Die niveauregeling..daar zou ik bijvoorbeeld nooit aan gedacht hebben. Hoe zit het met het brandstofverbruik? Ik las dat een xxxTDS meer zou verbruiken dan een xxxd. Maar wat is meer? En als dat het enige echte nadeel is...

Ben erg blij dat het op zich meevalt met de problemen (al heb je altijd uitzonderingen, je kunt ook een pechauto treffen). Als ik een goed onderhouden exemplaar kan vinden, moet ik er dus nog een hele tijd plezier aan kunnen beleven! ;D

Heb ik nog wel een vraag over de wegligging. Een 5-serie is niet de lichtste auto. Is het mogelijk om, met een standaard onderstel, een bocht lekker rap en strak te nemen? Is het de moeite om te investeren in een sportonderstel? En welke wordt dan aangeraden, after-market?

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 09 mei 2010, 10:31

Mijn brandstof verbruik ligt met wat stevig snelwegwerk (130-140 op de cruisecontrol) op de 7,2 L/100km, binnenwegen (met niet al te gek wegtrekken bij stoplichten) op de 8,4 L/100km. Kortom valt erg mee ! 8)

Wat de wegligging betreft: heel erg goed, het gewicht in aanmerking genomen .

Ik ben geen bochtenridder ( :P ) maar een Alfa 159 die zijn best doet op een klaverblad houd ik met 2 vingers in de neus bij :> . Moest wel eerst wennen aan het gewicht , maar de auto kan het, alleen je moet ff durven..... en dan is het goed dat je goede stoelen in de auto hebt want anders hang je letterlijk tegen het zijraam.
Let wel het is geen M3 qua wegligging, maar wel véél beter dan zijn concurrenten (Alfa 166, Mercedes E, etc) , én je kan de strijd altijd aangaan (én winnen !) met verlaagde golfjes en andere petjes auto's (als je je wilt verlagen tot dat niveau), is wel lachen die blik op hun gezicht !

Ik heb gewoon 16" wielen en geen sport onderstel (dit ter info)....

Anna

Bericht door Anna » 10 mei 2010, 08:32

Aha, dat valt me reuze mee, het verbruik. Iets steviger dan de jtd, maar de auto is dan ook een stuk zwaarder. En sneller, alst goed is ;D

Ik ben wel een bochtenridder :P En de 156 is daar ook een mooie auto voor. :amen: Sterker nog; je moet wel met iets goeds komen, wil je zoiets er in de bocht uit rijden. Een 3-serie met sportonderstel of een Golf GTI bijvoorbeeld (weet ik uit ervaring :) ) Uiteraard hangt het ook af van de bestuurder. Een beetje lef heb je wel nodig, zoals je zelf ook al aangeeft. Zeker als je een auto hebt met een zware neus...

Iig goed om te weten dat een 5-serie prima de bocht door komt, al zal het niet hetzelfde zijn als met een 156. Daarentegen verwacht ik veel meer rijcomfort, minder rammeltjes, een betere afwerking en een stabielere wegligging bij wind en slecht wegdek. Plus ik vind het een mooie auto. Er rijdt wel echt iets.

(en ja; ik verlaag me heus tot dat petjesniveau... ;))

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 10 mei 2010, 17:54

Zoals gezegd heb ik ervaring met een 156 20 twinSpark.

Het grote verschil tussen een E39 en 156 is de manier waarop de auto aanvoelt.

Ik had altijd het idee dat de AR licht was en daarom ook zo lichtvoetig reed (duh !). Maar vergeet niet dat het een voorwielaandrijver is. Ook alles wat je binnen aanraakte voelde dun en fragiel aan.

De E39 voelt 100x meer aan als een blok beton (rijd maar eens over een slechte weg...) maar is uiterst neutraal in bochten door zijn achterwielaandrijving.
Het zware blok voorin, zoals je zegt, compenseer je met gemak door iets gas te geven waardoor de achterkant zich 'zet' en je uiterst relaxt de bocht omzeild.

Ook rammeltjes behoren tot het verleden. Ook alles wat je aanraakt, indrukt of omdraait voelt erg solide aan in vergelijking met de AR.

De Alfa was (en is) absoluut géén slechte auto, maar is wel een paar klassen minder dan de BMW (welke dan ook).
en dat voel en beleef je gewoon.... :)

Anna

Bericht door Anna » 11 mei 2010, 08:16

EDWIN G. schreef: De Alfa was (en is) absoluut géén slechte auto, maar is wel een paar klassen minder dan de BMW (welke dan ook).
en dat voel en beleef je gewoon.... :)
Helemaal mee eens. En je hebt gelijk hoor; het is het qua afwerking allemaal nét niet. Maarja..zoals alles met die Italianen: vorm gaat voor functie ;)

Iig ben ik nu ook wel klaar met dat gerammel en gepiep. Tijd voor een wat steviger auto. En, afgaande op wat jij schrijft, ook nog 1 waar ik meer dan voldoende rijplezier uit kan halen. Nog even sparen en dan kan ik echt op zoek.

Dank voor je tips en aanvullende info!! ;D

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 11 mei 2010, 18:04

Nog een kleine tip : neem een zo volledige mogelijk uitgeruste BMW. Kost relatief weinig meer (als het al zo is....) en het genot is vele malen groter ! :)

Aanrader : Comfort stoelen (alles electrisch (ook hoofdsteunen én de rugleuning is ook bovenin apart te verstellen),
Ingebouwde telefoon (ideaal met duo simkaart)
Automaat (hoort bij de diesel !)
Multifunctioneel stuur (heel relaxt alles bedienen vanaf het stuur)

Kortom veel plezier en succes met zoeken , je zal er geen spijt van krijgen !
(Laat ff weten wat het is geworden !)

Anna

Bericht door Anna » 12 mei 2010, 09:38

EDWIN G. schreef: Automaat (hoort bij de diesel !)
Oei...een automaat... Om eerlijk te zijn heb ik daar niets mee, ben nogal van het schakelen. Heb ook nog nooit in een automaat gereden... :o (ja, raar, I know, met 50K per jaar en al die files).

Maar ik ben vooral bang dat een automaat die kilometers niet aan kan. Dus wat is de staat van een automaat na - pak m beet - 2ton/2,5ton? Moet ik daarbij nog ergens op letten? Las ergens iets over het tijdig vervangen van de bakolie.

Dus op zich sta ik er wel voor open (plus: ik geloof dat ik wel moet, ik zie weinig handgeschakelde 5-series in mijn prijsklasse), maar is het wel een goed idee?

Johnny

Bericht door Johnny » 12 mei 2010, 09:49

Ik heb een 5252TDS gehad (E34, maar E39 heeft vergelijkbaar blok met een paar verbeterpunten), onverwoestbare motoren, behalve de cilinderkop. Heb de mijne bij 417.000km verkocht, en had bij 380.000 een andere turbo gemonteerd (die ook al 330,000 gelopen had).

Nu rij ik een 330d M57 en ik zweer inmiddels bij commonrail: zuiniger, meer koppel, meer vermogen en zeker sneller. Gewicht maakt geen verschil. Enig nadeel is dat je wat duurder uit bent als je bijv de verstuivers moet vervangen (heet bij de commonrail anders btw) ...
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 12 mei 2010, 18:16

tja, de automaatbak.... Je hebt voorstanders en tegenstanders !

Ik heb al eerder een automaat gehad (MB 190 2.6 6 cilinder) en ik blijf erbij: wil je relaxt (en veilig) rijden neem dan een automaat.

MAAR : er moet wel een zwaar motorblok aanhangen (met veel koppel) anders is het een ramp ! Een zware diesel met veel koppel is er voor gemaakt om aan een automaat te hangen .....

Het blijft een genot om vanuit stiltand het gas (vol) in te trappen (=duwen) en dan zonder poeha en poespas de klinkers (bijwijze van spreken dan) uit de straat te rijden. Het zal best een of twee seconden schelen op de 0-100 acceleratie maar het gemak en genot is in mijn ogen ongeevenaard.

Rustig cruisen en dan plots wat in willen halen? Volgas en zonder nadenken staat je bak in de goede versnelling om het maximale op trekken te garanderen !

Wat betreft het olie verversen, daarover verschillen de meningen (ook van de dealers). De een zegt om de 2 ton verversen, de ander zegt pas verversen als de bak trager gaat schakelen.... Tja wat is wijsheid ?
Let bij aankoop er in ieder geval op dat de bak zijdezacht schakeld (zowel wel op als neer) en dat de kickdown (ook al zo'n genot) meteen in actie gaat als je erom vraagt .... Dan heb je een goede, een van deze dingen niet of fout ? Laten staan , (bakken zijn duur !!!!!!)

Let wel bij handbakken kunnen de synchromeshes (waarschijnlijk fout geschreven) mishandeld zijn, de koppeling kan aan zijn eind zijn. De gehele bak kan mishandeld zijn (als ik sommige mensen zie en hoor schakelen, krijg ik kippevel van ;( )
en een automaat zal zeker niet zichzelf mishandelen en misschakelen (tenminste zó redeneer ik dan maar 8) )

Maar doe vooral wat jezelf lekker/mooi vind , het is jouw BMW en niet die van een ander ;)

Anna

Bericht door Anna » 13 mei 2010, 06:53

Thanx Johnny en Edwin!

Hoopgevende berichten. Kan dus gerust uitgaan van een iets hogere kilometerstand (is ook beter voor mijn budget ;)), mits de al genoemde punten in orde zijn.

Gisteren een tijdje gelijk opgereden met een 525TDS Touring. Mooie auto hoor. Ja, uiteraard is mijn jtd sneller (scheelt ook 500 kg + modernere techniek), maar daar staat veel moois (en betrouwbaars!) tegenover. En de uitstraling is absoluut anders. Beter. Ik begin me er zo langzamerhand echt op te verheugen!

Ik hou jullie op de hoogte. Ik moet nog even sparen, dus een update zal wel even duren ;)

(en helaas, een 530d, laat staan 330d, is nog niet betaalbaar genoeg..)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 13 mei 2010, 09:41

ff inhaken op de automaten en diesels.

De automaten krijgen ook op hun donder hoor met die hoge koppels.
Spreek uit ervaring dat de automaten regelmatig de geest geven bij de 6 cilinder diesels.
Voor zover ik weet gaat het bij de 330/530d's regelmatig stuk door het hoge koppel. Bij de andere diesels gaat het wel goed.

De optie chippen is helemaal niet verstandig omdat de automaatbak daar heel slecht tegen kan.

Ik heb dus bewust voor een 330d met handbak gekozen omdat ik die ellende niet wil hebben.
Bij een proefrit voel je met schakelen toch zelf wel of de bak nog synchroniseert en goed werkt. Kwestie van je ogen oren en gevoel er op los laten.

Ik zeg niet dat een automaat slecht is, maar deze hebben dus ook kwaaltjes en beperkingen. ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 13 mei 2010, 09:49

Maar ik zeg ook helemaal niet dat automaten zaligmakend zijn ! :P
(Alleen ben ik nogal verslingerd aan diesels met autobakken) :love:

Zowel hand- als automaatbakken hebben hun voors en tegens.

Blijft staan dat je bij beiden goed moet opletten bij 2e hands koop om hoge (en onnodige) kosten te vermijden.

Anna

Bericht door Anna » 14 mei 2010, 17:53

Pfff...nu ben ik in de war ;)

Automaat, ik weet niet zo goed waar ik op moet letten, want niet gewend. Handbak uiteraard wel, maar het aanbod is klein.

Enfin...met alle tips die ik hier gekregen heb, kom ik een heel end. En mag aannemen dat ik het heus wel merk als de automaat niet goed meer 'schakelt'.

Ga zo langzamerhand eens serieus rondkijken. En ik hoop natuurlijk stiekem op een jackpot. Want dan wordt het alsnog die 535d :P (ok...of een 8C...kan het toch niet laten...)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”