Afgelopen maand heb ik me een beetje georiënteerd over wat voor een audio systeem ik zou willen in mijn e46. Ik heb een tijdje gedacht over Harman Kardon, maar dat systeem is inmiddels al behoorlijk verouderd.
Vele verschillende meningen over speakers, versterkers en subwoofers maar je moet het toch zelf horen.
Ik ben uitgekomen bij:
Linedriver
Caliber Lt6 --- wilde eigenlijk een Rockford 3sixty vond deze veel te prijzig. Heb deze op marktplaats gekocht voor €40
(apparaatje om de originele radio te behouden)

Versterkers
Rockford fosgate R300-4 --- 4x50rms 4 ohm (gebrugd 4 ohm: 150 watts x 2 chan)

Rockfor fosgate PRIME R500-1 --- 320rms op 4 ohm
(tegelijk gekocht in Amerika op http://www.sonicelectronix.com) totaal €340 incl. shipping en inklaringskosten.

Demping
Dynamat Xtreme 2x (ook op sonicelectronix.com besteld) €30
Subwoofer
Pioneer ts-sw251 --- heb zelf de gesloten kist gebouwd volgens de aanbevolen inhoud van Pioneer. Ik heb voor deze subwoofer gekozen omdat dit een shallow Mount is, een woofer die een relatief kleine behuizing nodig heeft. (12,7 liter)
Ik had al een subwoofer gekocht een Kicker comp VR12 (400 rms) maar vond deze te hard dreunen en ¾ van mijn kofferbak vol.
Ik geef de voorkeur aan een subtiele, strakke bas. De zelfgemaakte kist past precies rechts van de kofferbak (boven de accu) dus nauwelijks ruimteverlies.
(€110 incl. shipping en inklaringskosten op audio-warehouse.com)
(kist koste €35 incl. materiaal)
(Niet mijn kofferbak)
Speakers (nog niet gekocht)
- Audio system X-ION 165 E46 €200 (voordeuren)
- Audio system 165 E46 €150 (hoedenplank)
Ga deze setup binnenkort inbouwen zal wel even duren maar ik houd jullie op de hoogte
Zit nog over de volgende dingen te twijfelen:
- Alleen voorste speakers te bruggen en achterste gewoon mee laten spelen.
- De speakers op het deurpaneel te schroeven met een mdf ring, niet op originele wijze. Zou dit echt veel schelen? In de originele situatie zou ik Dynamat plakken in de speaker uitsparing voor extra demping.
Weet iemand trouwens hoe ik het beste kabels kan trekken en waar de originele bomen lopen?