Remblokken, remschijven vervangen. Wielflens schoonmaken?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Val

Re: Remblokken, remschijven vervangen. Wielflens schoonmaken?

Bericht door Val » 28 apr 2010, 10:08

Hallo Fabian,

Zoekerig en zweverig gedrag heeft de auto ook last van, maar dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoel meer een lichte vibratie in der stoel en/of stuur (vanaf 120/130). Wat ik begrepen heb kom een trilling/vibratie van het stuur uit de voorkant, en een vibratie in de stoel uit de achterkant. Vandaag worden de draagarmen vervangen (ik kreeg helaas zelf een aantal bouten niet los) en laat ik de auto opnieuw uitlijnen. Balanceren lijkt me opzich nog niet de oorzaak, aangezien de auto tot 4 weken terug (voor het verhaal van de remklauw) nergens last van had.

Ik heb vandaag overigens ook begrepen dat aanlopen van remklauwen vaak door het niet verversen van de vloeistof komt. De vloeistof is nu ververst. Het zou eventueel wel kunnen dat een achterschijf is kromgetrokken door aanlopen...

Verbaast me overigens dat je 140nm gebruikt op de bouten, vanuit de garage begreep ik 110.

Als ik de auto straks weer heb laat ik meer weten!

Mvg

Val

Bericht door Val » 01 mei 2010, 15:01

Hallo,

Ik heb nu van 3 garages te horen gekregen dat je bij het plaatsten van schijven en blokken vrijwel niks kunt fout doen qua plaatsing... wel goed schoonmaken en juiste pasta`s gebruiken zoals fabian aangaf.

Een scheve schijf is lastig op het oog te controleren, een betere indicatie is remmen op hoge snelheid. De klauw met blokken zit namelijk niet aan het zelfde onderdeel verbonden als de schijf (hier zit een lager tussen). Trillen bij het remmen is dus vrijwel altijd een scheve schijf, trillen tijdens niet remmen is vaak onbalans in de banden.

Mvg

Stamp-CTRL

Bericht door Stamp-CTRL » 02 mei 2010, 18:33

Heb afgelopen donderdag de hele remmerij van mijn 330i door BOVAG garage laten vervangen, dus schijven en blokken rondom.

Montagetijd was totaal slechts 1,5 uur. Hiervoor ga ik niet zelf lopen pielen.

Alle materialen uiteraard origineel BMW.

Was net geen E750,- kwijt.

GRTZZ
330i is the way to go

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 02 mei 2010, 18:44

Trillen bij afremmen bij 120km/h snelheden werden bij mij veroorzaakt door versleten draagarmrubbers. Vervang die dingen als je niet weet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn. Succes verzekerd :)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”