Versterker instellen
Versterker instellen
Even een vraag voor de audio freaks onder ons.. wie kan aan mij even uitleggen hoe ik het beste mijn versterker kan instellen? Want ik heb een versterker dat 4 x 80 watt RMS levert, maar het klinkt slechter dan de OEM systeem wat 4 x 20 of 25 watt was.. en dat lijkt me niet echt de bedoeling..
heb ff de boekje erbij gepakt, maar daar werd ik ook niet bepaald slimmer van.. ik moet de volgende instellingen wijzigen:
input level: 6V - 0.2V
LP/HP Frequency: 50 Hz - 4 KHz
High Pass: 15 Hz - 500 HZ
en een moeilijke namelijk Low Pass knop die op 150Hz kan staan en als je die knop omzet kom je bij een draaikop waarvan ik de frequentie getallen niet begrijp welke waar hoort.. heb de digitale handleiding gevonden maar bij de pagina die ik nodig heb is een fout in het bestand dus kan het ff tijdelijk niet laten zien wat ik bedoel met die knop..
En ik weet ook wel dat je moet luisteren of het goed klinkt, maar ik heb ff een soort beginwaarde nodig.. want alles wat ik doe klinkt bagger.. Ik wil gewoon helder muziek kunnen horen met een lekkere bass en niet te hoge treble..
alvast heel erg vriendelijk bedankt!
heb ff de boekje erbij gepakt, maar daar werd ik ook niet bepaald slimmer van.. ik moet de volgende instellingen wijzigen:
input level: 6V - 0.2V
LP/HP Frequency: 50 Hz - 4 KHz
High Pass: 15 Hz - 500 HZ
en een moeilijke namelijk Low Pass knop die op 150Hz kan staan en als je die knop omzet kom je bij een draaikop waarvan ik de frequentie getallen niet begrijp welke waar hoort.. heb de digitale handleiding gevonden maar bij de pagina die ik nodig heb is een fout in het bestand dus kan het ff tijdelijk niet laten zien wat ik bedoel met die knop..
En ik weet ook wel dat je moet luisteren of het goed klinkt, maar ik heb ff een soort beginwaarde nodig.. want alles wat ik doe klinkt bagger.. Ik wil gewoon helder muziek kunnen horen met een lekkere bass en niet te hoge treble..
alvast heel erg vriendelijk bedankt!

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Versterker instellen
Allereerst beginnen met de radio levels op 0 te stellen. (neutraal)
Dan de versterker afstellen, en eventueel de radio daarna nog een tikkie bijstellen qua klankkleur.
Ik stel mijn versterker altijd op gehoor af, dus ik gegevens zou het eigenlijk niet weten.
Mijn versterker hoeft ook alleen maar een subje aan te sturen, dus da's niet echt lastig.
Dan de versterker afstellen, en eventueel de radio daarna nog een tikkie bijstellen qua klankkleur.
Ik stel mijn versterker altijd op gehoor af, dus ik gegevens zou het eigenlijk niet weten.
Mijn versterker hoeft ook alleen maar een subje aan te sturen, dus da's niet echt lastig.
kom ff bij me langs dan.
Doe ik het even samen met je, kan ik het je meteen ff uitleggen.
Doe ik het even samen met je, kan ik het je meteen ff uitleggen.
Fabian de redder in nood
tis ook lastig om je versterker perfect aftestellen vanwege de verschillende mp3 bitrates
bij de ene is de bas harder als bij de ander
tis ook lastig om je versterker perfect aftestellen vanwege de verschillende mp3 bitrates
bij de ene is de bas harder als bij de ander
- Marvin 328iT
Meestal heb je LOWPASS/HIGHPASS/OFF(off=full range)
LOWPASS gebruik je voor je subwoofer(kanaal)...hij laat dan low=lage tonen door
Die lage tonen kan je dan ook nog tot een bepaalde frequentie laten lopen bijv. 150Hz
HIGHPASS gebruik je voor je 'normale' speakerkanaal (als je ook een subwoofer hebt)...hiermee laat je de hoge(re) tonen door en die kan je ook weer met een knop instellen bijv. vanaf 150Hz
OFF(of full range) gebruik je als je de speakers van dat kanaal het hele frequentiebereik wilt laten weergeven...dus als je geen gebruik maakt van een aparte subwoofer.
Komt er dan als volgt uit te zien met een 4 kanaals versterker:
KANAAL 1 & 2= composet/coax speakers voorin...schakelaar op OFF
KANAAL 3 & 4= composet/coax speakers achterin...schakelaar op OFF
of
KANAAL 1 & 2= composet/coax speakers voorin...schakelaar op HIGHPASS èn 150Hz
KANAAL 3 & 4(gebrugd)= Subwoofer...schakelaar op LOWPASS, èn 150Hz
De laatste opstelling had ik zelf ook, en had hierbij m'n achterspeakers gewoon op het radiovermogen meespelen.
Voor het afstellen moet je je GAIN helemaal uit zetten, dan je volumeknop op zo'n 80%...hierna de GAIN zo ver verstellen totdat het geluid gaat vervormen, hierna draai je je GAIN net ff een stukje terug...en klaar!
Bij BMW is het een beetje rottig omdat je geen level ziet als je de volumeknop harder zet.
Wat voor versterker en andere spullen had je er nu eigenlijk in zitten?, want dan kan ik ff meekijken op een afbeelding van internet.
gr.
Marvin
LOWPASS gebruik je voor je subwoofer(kanaal)...hij laat dan low=lage tonen door
Die lage tonen kan je dan ook nog tot een bepaalde frequentie laten lopen bijv. 150Hz
HIGHPASS gebruik je voor je 'normale' speakerkanaal (als je ook een subwoofer hebt)...hiermee laat je de hoge(re) tonen door en die kan je ook weer met een knop instellen bijv. vanaf 150Hz
OFF(of full range) gebruik je als je de speakers van dat kanaal het hele frequentiebereik wilt laten weergeven...dus als je geen gebruik maakt van een aparte subwoofer.
Komt er dan als volgt uit te zien met een 4 kanaals versterker:
KANAAL 1 & 2= composet/coax speakers voorin...schakelaar op OFF
KANAAL 3 & 4= composet/coax speakers achterin...schakelaar op OFF
of
KANAAL 1 & 2= composet/coax speakers voorin...schakelaar op HIGHPASS èn 150Hz
KANAAL 3 & 4(gebrugd)= Subwoofer...schakelaar op LOWPASS, èn 150Hz
De laatste opstelling had ik zelf ook, en had hierbij m'n achterspeakers gewoon op het radiovermogen meespelen.
Voor het afstellen moet je je GAIN helemaal uit zetten, dan je volumeknop op zo'n 80%...hierna de GAIN zo ver verstellen totdat het geluid gaat vervormen, hierna draai je je GAIN net ff een stukje terug...en klaar!
Bij BMW is het een beetje rottig omdat je geen level ziet als je de volumeknop harder zet.
Wat voor versterker en andere spullen had je er nu eigenlijk in zitten?, want dan kan ik ff meekijken op een afbeelding van internet.
gr.
Marvin
Dat is dus niet waar.Marvin 328iT schreef: Voor het afstellen moet je je GAIN helemaal uit zetten, dan je volumeknop op zo'n 80%...hierna de GAIN zo ver verstellen totdat het geluid gaat vervormen, hierna draai je je GAIN net ff een stukje terug...en klaar!
gr.
Marvin
Je gebruikt nu de gain als instellinging om hard te spelen.
De gain is er eigenlijk voor om het voltage van het inkomende signaal in te stellen. Het is absoluut geen volumeknop, al denkt de halve wereld dat wel. 9 van de 10 versterkers staan veel te hard ingesteld en zijn dus overstuurd.
Nu gaat dit eigenlijk altijd wel goed, maar het is dus niet zomaar een soort volumeknop.
Bij een input signaal van 6 volt moet de gain dus op minimaal staan
Bij een input signaal van 0,2 volt moet de gain helemaal open staan.
Je stelt dus alleen hiermee de hoogte van je ingangssignaal in. De versterker heeft dus eigenlijk een vaste instelling qua uitgezonden vermogen.
Ietsje oversturen kan wel, maar kom zo vaak mensen tegen die bij een aftermarket radio de gain zo idioot hoog hebben staan.
voorbeeld:
max radio volume 50 (0-50)
bij radio op 20 klappen de speakers zowat uit de deuren en de gain staat vol open.
Resultaat is vervorming van geluid door oversturen van versterker.
Beter is dan de gain instellen volgens ingangssignaal en er achter komen dat het systeem op 45 loeihard speelt.
Is dit dan net te zacht kan je ietsje gaan oversturen, maar liever niet. Dit gaat allemaal ten koste van geluidskwaliteit.
Bovendien is het superirritant als de radio bij de zachtste stand eigenlijk al te hard speelt. (|
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ik zet de radio altijd op het niveau dat ik meestal luister, en draai dan de gain op zodat de sub op een acceptabel niveau meedoet.
Werkt voor mij.
Werkt voor mij.
Ook een optie
Het gaat er niet om dat je het zo moet doen, maar zoals beschreven is dat de officiele manier.
Ik moet toegeven dat de officiele instelling mijn start is en dat ik daarbij voor de finetuning ook altijd ietsje
aan ga passen. Maar als richtlijn is het absoluut een aanrader.
Het gaat er niet om dat je het zo moet doen, maar zoals beschreven is dat de officiele manier.
Ik moet toegeven dat de officiele instelling mijn start is en dat ik daarbij voor de finetuning ook altijd ietsje
aan ga passen. Maar als richtlijn is het absoluut een aanrader.
- Marvin 328iT
Zo heb ik het al jaren gedaan...en altijd was het goed...je overstuurt trouwens helemaal niks, want als je hoort dat het gaat vervormen bij het instellen draai je de GAIN nog ff een klein stukje terug.
Je hebt hierbij dus dat je radio op 80% van zijn volume(knop) nog niet eens overstuurd...je kunt hierbij dus nooit de boel oversturen/slopen!!!
Heb het ook nog nagezocht, en gevonden op deze site:
http://www.12vhifi.nl/versterkers.html
Staat trouwens nog veel meer info over car-hifi
gr.
Marvin
Je hebt hierbij dus dat je radio op 80% van zijn volume(knop) nog niet eens overstuurd...je kunt hierbij dus nooit de boel oversturen/slopen!!!
Heb het ook nog nagezocht, en gevonden op deze site:
http://www.12vhifi.nl/versterkers.html
Staat trouwens nog veel meer info over car-hifi
gr.
Marvin
Zeg ook niet dat je het niet mag doen en dat het niet goed zal gaan, maar tis niet juist wat je verteld.
Ik weet niet of je engels kan lezen (de handleiding van je versterker) maar daar staat heel wat anders.
Vervormen van je speakers is trouwens ook iets heel anders dan oversturen van je versterker.
De versterker heeft helemaal geen volumeknop het is een gain, je zei het zelf al.
Wat je zelf doet moet jij weten en ik geef toe dat het werkt, maar juist is het dus niet.
De vesterker heeft gewoon een af-fabriek ingestelde versterkingsfactor die je niet aan kan passen.
Het enige wat je zoals ik al zei aan past is de instelling van het voltage van het ingangssignaal.
Hoe hoger het ingangssignaal he minder ver je de gain knop opent. Dan staat de versterkingsfactor dus goed en speelt de versterker het mooist.
Bij zomaar open draaien kom je 9 van de 10 keer veel te hoog uit en ben je dus de versterker harder aan het lten spelen als waar deze voor gemaakt is en ben je dus gewoon aan het vervormen. Dat betekent dus niet dat je speakers kraken.
Knallende speakers betekent dat je speakers het niet meer aan kunnen, dit is dus heel wat anders.
Je denkt misschien dat ik zomaar wat slap zit te lallen, maar zoek het maar eens goed op
@patron, gaat helemaal goed komen jongen
Ik weet niet of je engels kan lezen (de handleiding van je versterker) maar daar staat heel wat anders.
Vervormen van je speakers is trouwens ook iets heel anders dan oversturen van je versterker.
De versterker heeft helemaal geen volumeknop het is een gain, je zei het zelf al.
Wat je zelf doet moet jij weten en ik geef toe dat het werkt, maar juist is het dus niet.
De vesterker heeft gewoon een af-fabriek ingestelde versterkingsfactor die je niet aan kan passen.
Het enige wat je zoals ik al zei aan past is de instelling van het voltage van het ingangssignaal.
Hoe hoger het ingangssignaal he minder ver je de gain knop opent. Dan staat de versterkingsfactor dus goed en speelt de versterker het mooist.
Bij zomaar open draaien kom je 9 van de 10 keer veel te hoog uit en ben je dus de versterker harder aan het lten spelen als waar deze voor gemaakt is en ben je dus gewoon aan het vervormen. Dat betekent dus niet dat je speakers kraken.
Knallende speakers betekent dat je speakers het niet meer aan kunnen, dit is dus heel wat anders.
Je denkt misschien dat ik zomaar wat slap zit te lallen, maar zoek het maar eens goed op
@patron, gaat helemaal goed komen jongen
- Marvin 328iT
Ik kan zeker wel engels lezen...maar bij mijn huidige versterker hoeft dat niet eens, want er zit een Nederlanse handleiding bijIk weet niet of je engels kan lezen (de handleiding van je versterker) maar daar staat heel wat anders.
Ik zit trouwens ook niet zomaar wt te draaien
Kijk nou nog eens wat je bij je eigen uitleg zegt, en vergelijk het nou eens met wat ik heb geschreven.(en probeer eens niet gelijk te willen bewijzen dat jij het bij het goede eind hebt
En wat zeg ik:voorbeeld:
max radio volume 50 (0-50)
bij radio op 20 klappen de speakers zowat uit de deuren en de gain staat vol open.
Resultaat is vervorming van geluid door oversturen van versterker.
Beter is dan de gain instellen volgens ingangssignaal en er achter komen dat het systeem op 45 loeihard speelt.
Is dit dan net te zacht kan je ietsje gaan oversturen, maar liever niet. Dit gaat allemaal ten koste van geluidskwaliteit
oftewel....(met jouw voorbeeld 0-50)Voor het afstellen moet je je GAIN helemaal uit zetten, dan je volumeknop op zo'n 80%...hierna de GAIN zo ver verstellen totdat het geluid gaat vervormen, hierna draai je je GAIN net ff een stukje terug...en klaar!
Als de radio op 80% staat(in jouw geval level 40 van de 50) dan draai je de GAIN net zover open totdat hij gaat vervormen....
Heb je dat punt bereikt, dan schroef je de GAIN net ff terug zodat hij gewoon weer een zuiver geluid geeft(bij level 40 dus hè).
Je zal dan zien dat je GAIN haast niet open staat, en dus minder kans geeft op vervormen/oversturen
Want...als je de GAIN gelijk ver open zet, dan heb je bij bijv. level 10 op je radio al dat hij gaat vervormen/oversturen...en andersom hoef je bij level 40 je GAIN dus niet ver open te zetten.
Heb gelijk ook maar ff een quote van 12vhifi.nl erbij gezet:
En ik denk helemaal niet dat je slap zit te lallen, maar jij gaat gelijk verkondigen dat het moet zoals jij het doet....maar eigenlijk komt het gewoon op het zelfde neer...alleen zeg ik het in Jip en Janneke taal, en hoef ik niet eerst te gaan meten hoeveel volt ingangssignaal ik heb, de versterker daarop in te stellen, en er dan achter komen dat er nog iets bijgesteld moet wordenafregeling van de versterker
Op een versterker zitten een aantal instelpunten, zoals de gain en de highpass en lowpass filters. De gainafregeling is de aanpassing van de ingangsgevoeligheid van de ingang van de versterker aan het uitgangsnivo van de headunit.
Vuistregel: stel de gain zo laag mogelijk af.
Procedure:
- alle gains op minimaal
- headunit op 80% van het maximale volume
- gain opdraaien totdat er hoorbare vervorming optreedt.
- gain terugdraaien totdat vervorming verdwijnt.
Het gevolg van deze afregeling is dat de ingangstrap van de versterker bijna nooit overstuurd kan worden door de radio. Terwijl het maximale uitgangsvermogen van de versterker wel wordt gehaald. Bijkomend voordeel van een lage gain is de lagere gevoeligheid voor storingen veroorzaakt door aardlussen.
gr.
Marvin
Laten we het vriendelijk houden, maar jouw 12vhifi verhaal zegt dus precies wat ik zeg.
Alleen vertalen ze dit voor de leken naar een begrijpbaar verhaal, waarbij je dus ongeveer de instelling krijgt die gewenst is.
Met hun vuistregel ben ik het wel eens mits je bepaalde waardes niet weet. Als deze bekent zijn, dan gebruik je die gegevens toch voor een optimale werking. :?
Elke normale radio bevat een beschrijving, waarbij keurig het voltage van het uitgangssignaal staat. Dus nameten is gewoon niet nodig om te doen, het is immers bekent
Bij een bmw radio is het ook bekend, omdat je met hi-low convertors gaat werken. Deze specs zijn ook bekend.
Ik probeer dus alleen duidelijk te maken dat de manier waarop het bedoelt is niet helemaal is zoals in de praktijk gebeurt. (kijk maar naar de info van 12v hifi.
Daarbij probeer ik dus de mensen te beschermen die er weinig verstand van hebben en de gain knop als volumeknop beschouwen.
Ieder dus zijn ding en ik weet zeker dat mijn gain dus ook niet 100% goed staat.
Maar laten we het er op houden dat wij genoeg kennis van zaken hebben om dit te kunnen doen zonder beschadigingen te creëren.
Vat het dus nop als opbouwende kritiek en niet als afzeikend. Tis meer bedoelt dus als bescherming van andermans apparatuur. De mensen die bekender zijn in de audiowereld weten uiteraard waar ze mee bezig zijn.
En hebben zo allemaal hun trucs en tips.
Stukje uit mijn manual
Alleen vertalen ze dit voor de leken naar een begrijpbaar verhaal, waarbij je dus ongeveer de instelling krijgt die gewenst is.
Dit is jouw verhaal gekopieerd van 12vhifi en daar zeggen ze dus precies hetzelfde als ik.Op een versterker zitten een aantal instelpunten, zoals de gain en de highpass en lowpass filters. De gainafregeling is de aanpassing van de ingangsgevoeligheid van de ingang van de versterker aan het uitgangsnivo van de headunit.
Vuistregel: stel de gain zo laag mogelijk af.
Met hun vuistregel ben ik het wel eens mits je bepaalde waardes niet weet. Als deze bekent zijn, dan gebruik je die gegevens toch voor een optimale werking. :?
Elke normale radio bevat een beschrijving, waarbij keurig het voltage van het uitgangssignaal staat. Dus nameten is gewoon niet nodig om te doen, het is immers bekent
Ik probeer dus alleen duidelijk te maken dat de manier waarop het bedoelt is niet helemaal is zoals in de praktijk gebeurt. (kijk maar naar de info van 12v hifi.
Daarbij probeer ik dus de mensen te beschermen die er weinig verstand van hebben en de gain knop als volumeknop beschouwen.
Ieder dus zijn ding en ik weet zeker dat mijn gain dus ook niet 100% goed staat.
Maar laten we het er op houden dat wij genoeg kennis van zaken hebben om dit te kunnen doen zonder beschadigingen te creëren.
Vat het dus nop als opbouwende kritiek en niet als afzeikend. Tis meer bedoelt dus als bescherming van andermans apparatuur. De mensen die bekender zijn in de audiowereld weten uiteraard waar ze mee bezig zijn.
Stukje uit mijn manual
4. Input Gain Control: The input gain control is not a volume control. It matches the output of the source
unit to the input level of the amplifier.
- Marvin 328iT
Ik ben ook niet boos ofzo
Wilde alleen uitleggen dat we zo'n beetje het zelfde eindresultaat hadden, en dat ik iig niet aan het prutsen was....dat prutsen deed 13jaar gelden bij m'n 1e versterker
gr.
Marvin
Wilde alleen uitleggen dat we zo'n beetje het zelfde eindresultaat hadden, en dat ik iig niet aan het prutsen was....dat prutsen deed 13jaar gelden bij m'n 1e versterker
gr.
Marvin
Ik ga patron wel even op weg helpen, wonen immers vlak bij elkaar dus.... gaat goed komen