Vlotter Koelvloeistof 4 cm onder minimum, geen geel lampje

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Henk316ti

Vlotter Koelvloeistof 4 cm onder minimum, geen geel lampje

Bericht door Henk316ti » 07 mar 2010, 13:11

Beste mede BMW-liefhebbers,

Omdat mijn auto komende week aan inspectie I toe is, uit nieuwsgierigheid zelf alvast even de vloeistoffen gepeild. Daar ben ik niet erg vrolijk van geworden. Toen ik het dopje van de koelvloeistof er namelijk af lichtte, zag ik dat de het bovenste bolletje van de vlotterstaat 4 centimeter onder de rand van de vulopening zat. Vergelijkend met de pictogram naast de vulopening en de handleiding van mijn 316ti, realiseer ik mij dat dit 4 centimeter onder het minimum is. Omdat ik er altijd vanuit gegaan ben dat het gele dashboard lampje voor de koelvloeistof gaat branden wanneer er te weinig van is, heb ik in de afgelopen 4 jaar nooit eerder gekeken. Ik weet ook zeker dat deze in 4 jaar niet bijgevuld is omdat de laatste inspectie beurt (buiten oilinspection van 2 jaar terug) 4 jaar geleden is. Dit houdt in dat ik gedurende langere tijd al met te weinig koelvloeistof rijdt.

Wie zou mij wat kunnen vertellen over :
- hoe ernstig het is dat het koelvloeistofpeil gedurende langere tijd onder het minimum zit? Kan ik er vanuit gaan dat de motor al schade heeft geleden bijvoorbeeld?
- hoe is het mogelijk dat het gele lampje van de koelvloeistof nooit heeft gebrand? Kan het zijn dat er misschien een extra veiligheidsmarge op zit en gaat deze bijvoorbeeld pas branden wanneer de vlotter pakweg 6 centimeter te laag uitkomt?

Harstikke bedankt voor het meedenken/jullie reactie.

Hartelijke groet,
Henk Aldenkamp

Verdere informatie: de 316ti compact heeft 80.000km gereden en is 6 jaar oud.

Henk316ti

Re: Vlotter Koelvloeistof 4 cm onder minimum, geen geel lampje

Bericht door Henk316ti » 07 mar 2010, 14:39

Hallo,

Wat ik hierboven nog vergeet te vermelden is dat de temperatuur van de motor altijd netjes precies in het midden staat (afgezien van de eerste paar kilometer wanneer hij van blauw vertrekt) en nooit boven het midden uit is gekomen (richting het rode gebied.) Verder werkt zowel de airco als de kachel normaal (ik geloof dat te weinig koelvloeistof dit ook kan verstoren.)

Vriendelijke groeten,
Henk

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 07 mar 2010, 16:01

Ik denk niet dat je schade hebt ondervonden, die krijg je pas bij een droog lopende pomp, of een oververhitte motor.
Of een combinatie hiervan.
Ik denk dus dat je nog geluk hebt gehad.
En tja, die controlelampjes.... ik vertrouw altijd nog liever op mijn ogen en op peilstokken.

Henk316ti

Bericht door Henk316ti » 07 mar 2010, 18:14

Bjornc, dankjewel voor je reactie! Ik hoop echt dat het meevalt, maar ben nog niet zo gerust. Ik vraag mij af hoeveel koelvloeistof een 4 centimeter te lage vlotter dan inhoudt (oftewel: hoeveel van de 5 liter inhoud is er te weinig aanwezig?
Iemand anders nog antwoord op de vraag hoe ernstig dit is en wanneer het lampje op het dashboard zou moeten gaan branden?

Enig licht op deze zaak wordt zeer gewaardeerd!

Vriendelijke groeten,
Henk
Laatst gewijzigd door Gast op 07 mar 2010, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 07 mar 2010, 18:41

Ik heb bij mijn 318 exact hetzelfde gehad... 2 jaar niet gecontroleerd en toen ik dit wel deed ook geschrokken...
Bij mij stond de vlotter ook helemaal onderin, moest ca 0,5 L bijvullen om eea weer op peil te krijgen.
Ik heb naderhand voor alle zekerheid nog het expansievat vervangen aangezien deze vaak lijken te lekken. Sindsdien ook geen verandering meer gezien in het niveau. Ook bij mij ging dus geen lampje branden terwijl dit wel werkt, ik heb dit namelijk gelijk getest bij het vv van het expansivat.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Henk316ti

Bericht door Henk316ti » 07 mar 2010, 19:30

Bedankt voor het delen van jouw soortgelijke ervaring KJ_BMW! Dus bij jouw ontbrak er 0,5 van de 5,0 liter koelvloeistof en ging het gele lampje "te-weinig-koelvloeistof" ook niet branden. Terwijl het lampje wel werkte toen je het testte bij het vervangen van het expansievat. Dat is toch raar? Waarom gaat het lampje niet al branden bij het bereiken van de minimumstand volgens de vlotter?

Wie heeft uitsluitsel? En hoe ernstig is het om gedurende lange tijd met een 4 cm te lage stand (vlotterstand koelvloeistof) door te rijden. Dus wel met normale werking van kachel/airco en temperatuurwijzer altijd netjes precies in het midden.
Laatst gewijzigd door Gast op 07 mar 2010, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 07 mar 2010, 19:47

Het is absoluut niet ernstig. Het is zoals je zelf zegt een expansie/ voorraad vaat je. Als er dus met koude motor gewoon ook nog maar een beetje vloeistof in staat zal je absoluut geen schade ondervinden.
Verbruik van 0,5 liter op 10.000 km is ook niet raar. Koelvl.stof verdampt namelijk ook gewoon.

Dus je hebt absoluut geen schade opgelopen. Maak je daar nou helemaal niet druk om.
Schade kan je pas ondervinden als je vaatje echt helemaal leeg is geweest. Dan kan je luchtbellen in je systeem krijgen en dus warmte spanningen. Ook is er kans op schade als je een warmloper hebt gehad.
Dit is bij jou allebei niet aan de orde. Dus maak je echt niet druk.

Door het lage niveau heb je dus geen schade. Andere dingen kan ik natuurlijk niks over zeggen.

Wanneer het lampje precies gaat branden heb ik echt geen idee van. Ik heb het nog nooit zien branden ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Henk316ti

Bericht door Henk316ti » 07 mar 2010, 21:15

Fabian, bedankt voor je uitgebreide commentaar! Klinkt overtuigend. Ik ben al een stuk geruster. In mijn geval zal de laatste bijvulling van koelvloeistof 45.000 kilmometer cq 4 jaar geleden zijn geweest; wanneer de 4cm lagere vlotter neerkomt op 0,5 liter tekort, dan zou het verbruik/verdamping bij mijn 316ti neerkomen op ca 1 deciliter per 10.000 km. Leermoment voor mij is wel dat ik om de 5.000 km naast de hoeveelheid motorolie ook even de stand van de koelvloeistof ga checken. Maar wanneer dat lampje nu wel gaat branden voor de koelvloeistof, daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Ik zal het komende week bij de dealer vragen bij de komende inspectiebeurt en het antwoord posten. Tenslotte is de minimum/maximum aanduiding op het vat niet voor niets en zou het lampje op het dashboard naar mijn mening eerder moeten branden.
Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Darudevampire

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 07 mar 2010, 21:17

Ben ik cker met je eens, beter iets te vroeg dan te laat ;)

Ben benieuwd naar het antwoord
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Joey_NM

Bericht door Joey_NM » 09 mar 2010, 15:53

Hallo daar,

Ik kan bij deze ook uit ervaring meespreken over jouw bezorgdheid. Ik vul ook om de 5000 kms een beetje vloeistof bij, maar als je zeker wil zijn, zou je eens aan de dealer moeten vragen om jouw koelsysteem af te persen, net zoals ik gedaan heb. Resultaat; geen drukverlies ... dus het kan eventueel aan het schroefdopje liggen. Niets ernstigs dus ... en op het peilstokje is er in werkelijkheid een verschil van 150 ml of iets meer tussen het min. en het max.

Greetz Joël

Henk316ti

Bericht door Henk316ti » 10 mar 2010, 21:32

Hallo Allemaal,

Vandaag mijn 316ti bij de dealer gebracht voor de nodige inspectie1. De service medewerker bij de balie vertelde dat ik er vanuit mag gaan dat het lampje gaat branden zodra het kritische niveau wordt bereikt. Hoeveel vloeistof er bij dat punt ontbreekt ben ik niet te weten gekomen, maar wel dat er bij elke BMW van het E46-type gemiddeld zo'n halve liter aangevuld wordt bij een beurt. Omdat 2 cm "vlotterpijlhoogte" neerkomt op zo'n 150ml, is het dus niet zorgwekkend te noemen wanneer het bovenste vlotterbolletje 4 cm beneden de rand van de vulopening staat. Toch heb ik mijzelf voorgenomen om de inhoud van tijd tot tijd eens handmatig te inspecteren en tussentijds een keer wat bij te vullen. Just to be safe...

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Met name de geruststellende uitleg van Fabian79 (repsect voor de vele en deskundige bijdrages op dit forum) heb ik heel erg op prijs gesteld. Die hielp het trauma van de aanblik van de lage vlotterstand snel naar de achtergrond verdwijnen. Om positief af te sluiten: zo realiseer je je wel weer even dat de BMW een kostbaar bezit is en rij je er net even met nog wat meer plezier in.

Greetz,
Henk

rud013
Contacteer:

Bericht door rud013 » 13 mei 2010, 15:15

in mijn expansievat zit een haarscheurtje, hierdoor moet ik dagelijks wel wat bijvullen.
Hoeveel kost zon expansievat bij de stealer?
Showroom: E46 Cabrio Sapphire black.
http://www.bimmerportal.nl/post161585.html#p161585

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 13 mei 2010, 16:31

meer dan bij Bimmerparts :>
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

B46
Contacteer:

Bericht door B46 » 13 mei 2010, 17:30

Als er al een scheur in zit en je dagelijks bij moet vullen lijkt me de prijs niet zo van belang.... :roll:
Maar goed, het reservoir kost zo'n 60 euro. Daarnaast ook gelijk even nieuwe dop meebestellen van zo'n 15 euro.
www. M3 register .nl

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”