Achterramen ombouwen naar electrische bediening
Achterramen ombouwen naar electrische bediening
Hallo allemaal,
Zoals in het tuning & styling forum wellicht al gelezen heb ik een nieuw interieur op de kop getikt voor mijn Touring.
(Naturbraun, sport, wel handmatig)
En wow, wat ziet dat er goed uit! Ik zal tzt foto's plaatsen in mijn showroom.
Maar nu heb ik het volgende. Mijn oude interieur was voorzien voor zwengels voor de achterruitjes. Maar dit interieur is voor 4 electrisch bediende ruiten.
Dus er zitten nog geen gaten in voor de zwengels.
Daarnaast heb ik ook de interieurlijsten gekregen. Die voor om de versnellingspook is dus ook voorzien voor 5 schakelaars ipv 2.
De schakelaars heb ik er ook bij. Dus de vraag is, wat mis ik nog om het electrsich bedienbaar te maken?
Volgens mij, 2x rails, 2x motor en bekabeling.
Mijn belangrijkste vraag is hoeveel bekabeling ik mis.
Ik ga er van uit dat ik ergens in de B-stijl in kan prikken? En hoe zit het dan bij de versnellingspook? Moeten daar ook nog extra kabels gelegd worden of is het daar al wel voorzien op 4 electrische ramen?
Zoals in het tuning & styling forum wellicht al gelezen heb ik een nieuw interieur op de kop getikt voor mijn Touring.
(Naturbraun, sport, wel handmatig)
En wow, wat ziet dat er goed uit! Ik zal tzt foto's plaatsen in mijn showroom.
Maar nu heb ik het volgende. Mijn oude interieur was voorzien voor zwengels voor de achterruitjes. Maar dit interieur is voor 4 electrisch bediende ruiten.
Dus er zitten nog geen gaten in voor de zwengels.
Daarnaast heb ik ook de interieurlijsten gekregen. Die voor om de versnellingspook is dus ook voorzien voor 5 schakelaars ipv 2.
De schakelaars heb ik er ook bij. Dus de vraag is, wat mis ik nog om het electrsich bedienbaar te maken?
Volgens mij, 2x rails, 2x motor en bekabeling.
Mijn belangrijkste vraag is hoeveel bekabeling ik mis.
Ik ga er van uit dat ik ergens in de B-stijl in kan prikken? En hoe zit het dan bij de versnellingspook? Moeten daar ook nog extra kabels gelegd worden of is het daar al wel voorzien op 4 electrische ramen?
- Ton 320D Touring
Re: Achterramen ombouwen naar electrische bediening
Even zoeken op het forum. Dit onderwerp is al een keer eerder aan bod gekomen. Kweet de uitkomst niet meer. (|
Dat zoeken heb ik al wel gedaan, maar nog niet echt gevonden.
Nog tips voor de zoektermen? Ik heb het idee dat de zoekmachine maximaal op 1 woord zoekt.
Nog tips voor de zoektermen? Ik heb het idee dat de zoekmachine maximaal op 1 woord zoekt.
maak ff een foto van de stekkers bij je pookraam. Dan vergelijk ik even.
Ok, zal ik doen. Ik moet toch nog wat interieurfoto's maken natuurlijk.
Maar dan nog is het de vraag hoe het zit met bedrading en vanaf waar ik moet gaan trekken.
Vanaf de B stijl is goed te doen, maar bijvoorbeeld vanaf de tunnel wordt toch wel een wat grote klus.
Maar dan nog is het de vraag hoe het zit met bedrading en vanaf waar ik moet gaan trekken.
Vanaf de B stijl is goed te doen, maar bijvoorbeeld vanaf de tunnel wordt toch wel een wat grote klus.
geen idee,
Maar als het niet lukt. Aan de binnenzijde van de achterpanelen is het deel wat je eventueel uit zou moeten
halen al gemarkeerd.
Ervaring leert alleen dat je het gat minder groot kan maken.
Bij eventueel boren van het gat, zorg dat je het leer al insnijd, door een gatenzaag bestaat de kans dat het leer scheurt.
(heb het van de week nog gedaan bij mijn oude interieur)
Maar als het niet lukt. Aan de binnenzijde van de achterpanelen is het deel wat je eventueel uit zou moeten
halen al gemarkeerd.
Ervaring leert alleen dat je het gat minder groot kan maken.
Bij eventueel boren van het gat, zorg dat je het leer al insnijd, door een gatenzaag bestaat de kans dat het leer scheurt.
(heb het van de week nog gedaan bij mijn oude interieur)
Ok, fotootjes gemaakt.
Ik had dus al een raampje met knoppen voor 4 electrische ramen.
Dat heb ik er maar meteen in gezet. De stekkers passen. De voorraampjes werken.
Het is dus alleen de vraag of de stekkers helemaal bedraad zijn...

Ik ben bang van niet...
Kijk overigens ook even in mijn showroom voor het nieuwe lederen interieur. Ik vind het erg geslaagd!
http://www.bmwportal.nl//sjef-s-318i-to ... 10048.html
Ik had dus al een raampje met knoppen voor 4 electrische ramen.
Dat heb ik er maar meteen in gezet. De stekkers passen. De voorraampjes werken.
Het is dus alleen de vraag of de stekkers helemaal bedraad zijn...
Ik ben bang van niet...
Kijk overigens ook even in mijn showroom voor het nieuwe lederen interieur. Ik vind het erg geslaagd!
http://www.bmwportal.nl//sjef-s-318i-to ... 10048.html
heb hetzelfde interieur alleen dan in een sedan
IK zal straks ff foto's maken van mijn stekkers, dan kan je de verschillen zien.
IK zal straks ff foto's maken van mijn stekkers, dan kan je de verschillen zien.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of dit veel werk is. 4x elektrische ramen is toch een stuk prettiger. Binnenkort gaan de deurpanelen er toch af dus dan kan het misschien gelijk mee.
foto laat even op zich w88, ben me camera vergeten. Als er echt vraag naar is kan ik het morgen wel ff onlinen
- largeproject
- Contacteer:
Is niet zo makelijk als je zou denken,eerst moet je weten of je grondmudelen 5 een high of low versie is,als deze low is heb je een probleem,dan word ie zo wie zo niet aangestuurd,als je high heb je geluk,
Ik heb zelf alles er voor liggen,schakelaars voor en achter,high modulen,motoren kabelboom deuren.
Maar helaas liggen der geen kabels naar de deuren (b stijl)toe (aansturing motoren en de bediening).
Ook in de deuren zit nix,
En ook moet er nog kabel getrokken worden van de schaklaar voorin naar de high modulen.
Heb het projeckt al een jaar in de ijskast staan.
BMW heeft het een tijdje als retrofit aangeboden,maar nu niet meer,als je om een eba vraagt hebben ze die daar niet vab(heb hem zelf ook niet op mijn dvd staan).
Heb het op een duits forum gezien dat het wel kan,maar het was erg wazig omschreven,wat wel duidelijk werd is dat de grondmodulen 5 wel degelijk opnieuw geprogrameerd kan worden.
Iemand had nl . een nieuwe bestelt en deze werd bij de dealer per ongeluk als low geprogrameerd terwijl ie high had bestelt,naar tussen komst van BMW duitsland herprogrameerde de dealer hem als nog.
Ik heb zelf alles er voor liggen,schakelaars voor en achter,high modulen,motoren kabelboom deuren.
Maar helaas liggen der geen kabels naar de deuren (b stijl)toe (aansturing motoren en de bediening).
Ook in de deuren zit nix,
En ook moet er nog kabel getrokken worden van de schaklaar voorin naar de high modulen.
Heb het projeckt al een jaar in de ijskast staan.
BMW heeft het een tijdje als retrofit aangeboden,maar nu niet meer,als je om een eba vraagt hebben ze die daar niet vab(heb hem zelf ook niet op mijn dvd staan).
Heb het op een duits forum gezien dat het wel kan,maar het was erg wazig omschreven,wat wel duidelijk werd is dat de grondmodulen 5 wel degelijk opnieuw geprogrameerd kan worden.
Iemand had nl . een nieuwe bestelt en deze werd bij de dealer per ongeluk als low geprogrameerd terwijl ie high had bestelt,naar tussen komst van BMW duitsland herprogrameerde de dealer hem als nog.
Grondmodulen 5?
Qu'est-ce que c'est?
Voor mij ligt de grens ook zo'n beetje bij bedraden vanaf de B stijl. Ik zie het niet zitten om kabels tot bij de schakelpook (of verder?) te gaan trekken.
Een foto van Fabian's stekkertjes kan veel zeggen.
Qu'est-ce que c'est?
Voor mij ligt de grens ook zo'n beetje bij bedraden vanaf de B stijl. Ik zie het niet zitten om kabels tot bij de schakelpook (of verder?) te gaan trekken.
Een foto van Fabian's stekkertjes kan veel zeggen.
- largeproject
- Contacteer:
Veel dingen in de auto worden aangestuurd door GM5, deurvergrendeling bv.maar ook de ramen.
Tevens word daar ook de comfort stand mee bedient,alle ramen op of sluiten via de afstandsbediening.
De GM5 modulen die ik heb zou ook van een touring kunnen zijn,dat kun je van buitenaf niet zien,gevolg is dan,dat het lampje van de koffebak op het dasboard dan gaat branden.
Ik hoopte ook dat het makelijker was en ik ben toch echt niet vies van wat sleutel werk,maar voorlopig met die know how die ik nu heb begin ik der (nog) niet aan.
Tevens word daar ook de comfort stand mee bedient,alle ramen op of sluiten via de afstandsbediening.
De GM5 modulen die ik heb zou ook van een touring kunnen zijn,dat kun je van buitenaf niet zien,gevolg is dan,dat het lampje van de koffebak op het dasboard dan gaat branden.
Ik hoopte ook dat het makelijker was en ik ben toch echt niet vies van wat sleutel werk,maar voorlopig met die know how die ik nu heb begin ik der (nog) niet aan.
Laatst gewijzigd door largeproject op 05 mar 2010, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/c1fWmc1y4qc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/c1fWmc1y4qc&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Ok, als ik het zo zie moest ik er maar niet aan gaan beginnen.
Het is meer voor de aardigheid dan dat ik persé electrische bediening nodig heb.
Maar goed wie weet heeft iemand toch nog een gouden tip.
Het is meer voor de aardigheid dan dat ik persé electrische bediening nodig heb.
Maar goed wie weet heeft iemand toch nog een gouden tip.