Wie heeft de oplossing voor mijn probleem?
In oktober kocht ik een 318d (E46) van maart 2005 met 154000 km op de teller. Na 2 dagen al gestrand met een motor die erg inhield, en weinig vermogen leverde. Terug naar de garage, waar ze er een aantal dagen mee bezig zijn geweest. Uiteindelijk heeft men een sensor (weet helaas niet meer welke) vervangen. Het probleem was hiermee opgelost.
Nu 2 weken geleden (bij ong. 165000 km) was het schokken (tijdens optrekken, zowel rustig als wat sneller, maar ook tijdens constante snelheid op cruisecontrol) weer terug (het maakt ook niet uit of de motor koud of warm is, al is het bij een koude motor wel iets erger). Niet zo hevig als eerst, maar ik ben er toch maar mee naar de dealer geweest. Hier hebben ze het hele brandstofsysteem nagelopen (geen foutmeldingen), maar geen fouten ontdekt (tijdens de proefrit heeft de monteur gelukkig wel het schokken gevoeld). Ze hebben ook de brandstofopvoerpomp onder de auto verwisseld met een andere, maar dit hielp niets. Verder heeft men een reinigingsvloeistof in de tank gedaan. Verder konden ze niets doen, zonder langdurig (en kostbaar) onderzoek te moeten doen. Het beste zou zijn om te blijven rijden, en terug te komen als het erger werd of er foutmeldingen zouden verschijnen.
Ik heb zelf nog navraag gedaan bij de dealer waar de auto in onderhoud is geweest voordat ik hem kocht (in Maastricht) en daar kreeg ik te horen dat bij 142000 km de brandstofopvoerpomp en de verstuivers zijn vervangen. Laatste onderzoek wees ook uit dat deze nog in orde zijn.
Inmiddels (171000 km) houdt de motor nog steeds in. Dit voornamelijk (maar niet alleen) bij een koude/ opwarmende motor. Tijdens mijn dagelijkse rit van 100 km is het globaal de eerste helft mis. De rest gaat beter. Houdt de motor in, dan geef ik extra gas, waarna de auto weer goed doortrekt. Maar soms hoor ik dan een kortstondig "geratel" vanuit de motorruimte.
Wat zou het dus kunnen zijn? Kort samengevat: inhouden/ schokken tijdens acceleratie (voelt alsof er minder vermogen is), maar ook af en toe tijdens constante snelheid op cruisecontrol.
schokkende en inhoudende motor
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: schokkende en inhoudende motor
Welkom hier!
Ik denk dat je ook wel iets hebt aan 'het wel en wee van de 320d' topic.
Ik denk dat je ook wel iets hebt aan 'het wel en wee van de 320d' topic.
- MissCompact
Wij hebben exact hetzelfde probleem met onze compact, bij ons blijkt het achteraf de vanos te zijn.
318d heeft geen vanos 
Is de LMM al eens vervangen? carterventilatie? een of ander sensor zou ook kunnen.
Altijd moeilijk zulke dingen.
Is de LMM al eens vervangen? carterventilatie? een of ander sensor zou ook kunnen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Ik weet dat het in mijn geval over een 318i uit 2000 gaat maar de problemen lijken op elkaar.
(schokken, inhouden, geen motorlampje)
en ik vermoed dat het in mijn geval de krukas sensor is. Daar hebben meerder mensen over de wereld van aangegeven dat deze kan falen zonder dat het lampje gaat branden.
Nu is in jouw geval ook nog in 2007 een ander type voor deze sensor uitgekomen:
zie hier:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10
(schokken, inhouden, geen motorlampje)
en ik vermoed dat het in mijn geval de krukas sensor is. Daar hebben meerder mensen over de wereld van aangegeven dat deze kan falen zonder dat het lampje gaat branden.
Nu is in jouw geval ook nog in 2007 een ander type voor deze sensor uitgekomen:
zie hier:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10
- MissCompact
oeps had ik overheen gelezenbofkont schreef:318d heeft geen vanos