325Ci achterremmen: brembo+ATE of Zimmermann+Ferodo?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: 325Ci achterremmen: brembo+ATE of Zimmermann+Ferodo?
Ik kan er grotendeels in meegaan, maar blokken kunnen een wereld van verschil geven.
Je kan altijd de zogenaamde sport remblokken kopen.
Deze zijn dan van een ander composiet zijn, die beter grip hebben, maar ook sneller slijten.
Hetzelfde eigenlijk als bij autobanden.
Daar is dezelfde maat ook niet hetzelfde in grip als die van een ander merk.
Deze zijn dan van een ander composiet zijn, die beter grip hebben, maar ook sneller slijten.
Hetzelfde eigenlijk als bij autobanden.
Daar is dezelfde maat ook niet hetzelfde in grip als die van een ander merk.
Even nogmaals voor de duidelijkheid: het moet vergelijkbaar zijn met het originele systeem, het hoeft niet meer remkracht op te leveren! Ik ben over het originele systeem ruim tevreden met mijn rijstijl.
Qua upgrades ben ik het helemaal eens met de andere forumleden, maar dat gaat in dit geval niet op omdat mijn vooras nog prima is.
Qua upgrades ben ik het helemaal eens met de andere forumleden, maar dat gaat in dit geval niet op omdat mijn vooras nog prima is.
Klopt maar dan moet je in de praktijk dus wel een echt respectabel remblokje kopen en niet iets van EBC en aanverwanten. Het is dan de beleving (aangrijp gevoel) die zegt dat je harder remt maar in de praktijk is je vertraging niets beter. Ik heb zelf op de circuit Golf RC06 van Carbone Lorraine gehad en dat zijn sinterblokken die afbrokkelen als ze niet op temperatuur geremd worden. Zelfs die blokken vertragen in de praktijk nauwelijks beter dan een paar merkloze blokken maar ze grijpen wel super gretig aan (wat wel een stuk extra vertrouwen geeftbjornc schreef:Ik kan er grotendeels in meegaan, maar blokken kunnen een wereld van verschil geven.
Het verschil tussen banden is dan vele malen groter te noemen
- DJLeonardo
Ik denk dat Hans wel duidelijk heeft gemaakt dat ie geen performance blokken nodig heeft. De discussie gaat daar inmiddels ook niet meer over, dat lijkt me duidelijk.
Of het nou wel of niet zinvol is om zg "performance blokken" te kopen is een idd weer een discussie apart.
Ik had destijds met de Z3 vrij kleine remschijfjes en de remmen gingen snel faden. Ik reed niet op het circuit maar toch was het merkbaar. Dan zijn ze dus niet voldoende. Toen heb ik dus Brembo geperforeerd genomen met Ferodo DS2500, dit op aanraden van Biesheuvel (en die weten toch wel wat) Nooit spijt van gehad want de remmen faden helemaal niet meer. Wat ook meehielp is dat ik er RVS slangetjes onder had laten zetten (voor het gevoel) Maar ik stond ook echt eerder stil, tests op circuits of niet. Dat was het resultaat dus het werkt wel. Maar nu met de 330 heb ik veel grotere schijven en deze voldoen voor normaal gebruik echt prima. En inderdaad is de echte bottleneck het contact met de band op het wegdek. Dus in de winter de winterband en in de zomer een goeie zomerband.
Of het nou wel of niet zinvol is om zg "performance blokken" te kopen is een idd weer een discussie apart.
Ik had destijds met de Z3 vrij kleine remschijfjes en de remmen gingen snel faden. Ik reed niet op het circuit maar toch was het merkbaar. Dan zijn ze dus niet voldoende. Toen heb ik dus Brembo geperforeerd genomen met Ferodo DS2500, dit op aanraden van Biesheuvel (en die weten toch wel wat) Nooit spijt van gehad want de remmen faden helemaal niet meer. Wat ook meehielp is dat ik er RVS slangetjes onder had laten zetten (voor het gevoel) Maar ik stond ook echt eerder stil, tests op circuits of niet. Dat was het resultaat dus het werkt wel. Maar nu met de 330 heb ik veel grotere schijven en deze voldoen voor normaal gebruik echt prima. En inderdaad is de echte bottleneck het contact met de band op het wegdek. Dus in de winter de winterband en in de zomer een goeie zomerband.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Je noemt nu wel een goed voorbeeld
Remmerij op de Z3 2.8 houdt niet over en heeft mij ook nooit overtuigd. Vooral bij stevig remmen niet. Het eerste gevoel bij aangrijpen is wel hoopgegevend maar uiteindelijk is het echt onvoldoende en zeker bij een paar keer stevig remmen. Wat jij nu noemt is een optelsom van geperforeerde schijven + DS2500 + RVS leidingen (+nieuwe remvloeistof) en dat is wel een goede combi om fading tegen te gaan. Bij de Z3 heb ik altijd het gevoel gehad dat fading al optrad bij de eerste keer stevig remmen, je trapt steeds harder maar de auto vertraagd niet nog harder. Het kon ook een gevolg zijn van verglazing van de remblokken aangezien de mijne een automaat (dan heb je dat sneller) was maar overtuigend was het in de verste verte niet. De DS2500 staat wel goed bekend trouwens
De voorbeelden die ik aanhaal betreffen een M3. Misschien ook niet helemaal de juiste vergelijking
Feit blijft wel dat als je binnen de standaard afmetingen blijft zoeken er niet zo heel veel te halen is op het gebied van een betere vertraging. Aangezien de combi van Zimmermann + Ferodo nogal goedkoper is dan de Brembo + ATE zou ik deze dan ook kiezen. Sterker nog, ik zou voor achter zonder problemen nog goedkoper gaan (dikke)
Fading en kromme schijven op de achteras kom je in de regel niet vaak tegen is mijn ervaring.
De voorbeelden die ik aanhaal betreffen een M3. Misschien ook niet helemaal de juiste vergelijking
Feit blijft wel dat als je binnen de standaard afmetingen blijft zoeken er niet zo heel veel te halen is op het gebied van een betere vertraging. Aangezien de combi van Zimmermann + Ferodo nogal goedkoper is dan de Brembo + ATE zou ik deze dan ook kiezen. Sterker nog, ik zou voor achter zonder problemen nog goedkoper gaan (dikke)
Zijn de ferodo FDB850 blokken voldoende voor de achteras? Of is de ds2500 echt de aanrader?
- DJLeonardo
In jouw geval zou ik toch gewoon een relatief normaal blokje nemen voor achter. Gewoon een geld kwestie. Zoals elders al wordt gezegd ga je de oorlog niet winnen met je achterremmen. Een DS2500 is best een duur blokje vergeleken met een gewone Ferodo Premier b.v. (dat type wat jij noemt zegt me zo niks maar ik ben dan ook geen expert)
Als je dan tezijnertijd je voorremmen gaat doen zou een DS2500 wel een goede keuze zijn, vind ik.
Als je dan tezijnertijd je voorremmen gaat doen zou een DS2500 wel een goede keuze zijn, vind ik.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Volgens mij zijn dat dezelfde als die ik bedoel! Staat ook Ferodo Premier in de advertentie..
De voorremmen overleven de periode wel dat ik mijn auto rij, dus dan wordt het de combi zimmermann/brembo + ferodo premier.
Thanks allemaal voor het advies!
De voorremmen overleven de periode wel dat ik mijn auto rij, dus dan wordt het de combi zimmermann/brembo + ferodo premier.
Thanks allemaal voor het advies!
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ow? Vertelhanse46 schreef:...De voorremmen overleven de periode wel dat ik mijn auto rij...
Die zijn net voordat ik de auto kocht vervangen en sindsdien is er ongeveer 25000 km mee gereden. Dus die kunnen nog wel effies mee 
Vanmiddag de blokken, schijven + indicator vervangen! Het remt weer lekker en het lampje is uit
Het zijn speciale schijven van Zimmermann met caoting erop, als het goed is mogen ze dus niet gaat roesten langs de randen! Ik hou jullie op de hoogte.
Hoe zit het met inremmen eigenlijk? Eerste 150 km rustig aan remmen?
Het zijn speciale schijven van Zimmermann met caoting erop, als het goed is mogen ze dus niet gaat roesten langs de randen! Ik hou jullie op de hoogte.
Hoe zit het met inremmen eigenlijk? Eerste 150 km rustig aan remmen?
zoiets jah.
Afhankelijk natuurlijk of je veel lange afstanden rijdt.
Maar hard remmen proberen te voorkomen en rekening houden met sponsig aanvoelende remmen, waardoor je ff harder moet trappen als dat je gewend bent.
Afhankelijk natuurlijk of je veel lange afstanden rijdt.
Maar hard remmen proberen te voorkomen en rekening houden met sponsig aanvoelende remmen, waardoor je ff harder moet trappen als dat je gewend bent.
Tot eind volgende week alleen kortere afstanden en geen snelweg. Dus dat moet wel goed zitten
Maar dat gevoel merkte ik inderdaad net! Was na 2x remmen eigenlijk al weg. Moet je na de inrem-periode de boel nog een keer goed warm remmen of hoeft dat niet?
Maar dat gevoel merkte ik inderdaad net! Was na 2x remmen eigenlijk al weg. Moet je na de inrem-periode de boel nog een keer goed warm remmen of hoeft dat niet?
gewoon rijden en rekening houden met iets harder trappen.
Overmatig belasten is ongewenst. Rustig inslijten is gewoon beter.
Dus ff geen circuitjes pakken
Overmatig belasten is ongewenst. Rustig inslijten is gewoon beter.
Dus ff geen circuitjes pakken
De achterremmetjes hoeven bij normaal weggebruik nauwelijks werk te verrichten en zullen daarom best wat tijd nodig hebben om volledig ingeremd te zijn. Als je geen noodstops maakt de eerste 500km is er niks aan het handje.
Ik snap alleen 1 ding niet, waarom uiteindelijk de Zimmermann achterremschijven? Is dit alleen vanwege de coating en het niet roesten gekozen?
Heb zelf een paar maanden terug mijn voorste remschijven + blokken vervangen door Brakemaxx sport schijven en Textar remblokken. Schijven zijn inwendig en uitwendig geventileerd en bieden met de Textar remblokken een gouden combinatie. Dit remt gewoonweg fantastisch voor een alleszins betaalbare prijs. Van extreem veel remstof heb ik in tegenstelling tot Hennep absoluut geen last. Dit is hetzelfde of zelfs iets minder dan bij de standaard remblok/schijf combinatie.
Als mijn achterste schijfjes nog eens vervangen dienen te worden dan weet ik al wat er op komt
Ik snap alleen 1 ding niet, waarom uiteindelijk de Zimmermann achterremschijven? Is dit alleen vanwege de coating en het niet roesten gekozen?
Heb zelf een paar maanden terug mijn voorste remschijven + blokken vervangen door Brakemaxx sport schijven en Textar remblokken. Schijven zijn inwendig en uitwendig geventileerd en bieden met de Textar remblokken een gouden combinatie. Dit remt gewoonweg fantastisch voor een alleszins betaalbare prijs. Van extreem veel remstof heb ik in tegenstelling tot Hennep absoluut geen last. Dit is hetzelfde of zelfs iets minder dan bij de standaard remblok/schijf combinatie.
Als mijn achterste schijfjes nog eens vervangen dienen te worden dan weet ik al wat er op komt
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER