Sludge....

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Adje

Sludge....

Bericht door Adje » 17 feb 2010, 11:13

Beste allemaal,

Ik heb gisteren even mijn olie gepeild en zag aan de peilstok wat sludge zitten. Het is geen lekke koppakking just sludge :)
Er is verder niets te zien in de olie vuldop.

Sludge = condens in olie door te korte stukjes rijden / niet warm worden door de motor. Eenmaal gevormd is de sludge erg moeilijk te verdampen via normaal gebruik (oa. omdat het zich vaak boven de oliegrens hecht.)

Ik heb dit eerder al eens met mijn motor gehad maar daar was het ietsje makkelijker om de carter los te halen en de sludge handmatig te verwijderen. De oorzaak heb ik daar ook makkelijk kunnen oplossen door de terugvoer van carter naar luchtfilter te onderbreken (direct de buitenlucht in via filter). Bij korte stukjes komt deze slang niet op temperatuur en vormt zich condens wat na stoppen van de motor je blok inloopt. Daar wordt deze sludge gevormd (beetje dikke lichtbruine schuimtroep, soort van senseo schuim)

Heeft iemand hier vaker last van gehad en hoe dit redelijk simpel op te lossen? en is zo'n bypass zoals op mijn motor ook te fixen?

En verhalen over lekke koppakking hebben dus geen zin want dat is het niet.

Thanks

localizer

Re: Slutch....

Bericht door localizer » 17 feb 2010, 11:18

Je kunt een keer een flinke rit maken, waardoor de boel even goed warm wordt. Dat zou de 'sludge' kunnen laten verdwijnen.

Opt1mus
Contacteer:

Re: Slutch....

Bericht door Opt1mus » 17 feb 2010, 11:20

er bestaat al een topic over: http://www.bmwportal.nl/post168610.html ... rd#p168610, zullen we daar verder gaan?

/close
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”