Kachel wordt niet warm, motor wel.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Thor

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Bericht door Thor » 15 jan 2010, 19:41

@boeier43

bedankt voor je reactie,
ik ga morgen mijn speurtocht voortzetten, heb de hele week geen tijd gehad maar het moet nu toch echt opgelost worden.
Zal het waterventiel controleren en mocht die stuk zijn dan laat ik het je zeker even weten.
Nogmaals bedankt. 8)
E46_316i Zwart

Thor

Bericht door Thor » 16 jan 2010, 16:51

Is het niet zo dat zo'n waterventiel alleen aanwezig is bij auto's met airco? Kan het ventiel namelijk niet localiseren maar de plek op het spatbord waar die hoort te zitten is vrij duidelijk............
E46_316i Zwart

Thor

Bericht door Thor » 23 jan 2010, 15:03

Vandaag na lang zoeken toch maar op mijn eerste gevoel af gegaan en toch maar de thermostaat er uit gehaald en ja hoor,.......
helemaal kapot: rubbers stuk, thermisch element helemaal los van het huis dus de werking was er nog wel maar de klep bleef gewoon in dezelfde positie staan. Maandag kan ik pas een nieuwe halen en ik ben heel benieuwd of dan mijn kachel het ook weer doet, temeer omdat er veel gezegd wordt dat de thermostaat niks met de kachel te maken kan hebben.

Ik houd jullie op de hoogte.
E46_316i Zwart

Thor

Bericht door Thor » 30 jan 2010, 19:35

Vandaag eindelijk tijd gehad om de nieuwe thermostaat in te bouwen. Veel wijzer ben ik niet geworden: kachel doet het wel weer echter alleen wanneer ik de motor op toeren houd. Zodra ik stil sta en (de motor draait dus stationair) dan wordt de lucht weer koud. :? :? :?
Als ik rijd of wanneer ik bij stilstand de motor op toeren houd, dan komt er weer warme lucht uit. Weet iemand wat dit kan zijn of heb je dit ook al eens meegemaakt dan hoor ik het graag.............

Mooggie

Bericht door Mooggie » 30 jan 2010, 20:28

Je bent al weken aan het 'knoeien' met die thermostaat ...misschien toch maar eens naar een de ermee? :roll:

Of is dat je eer te na, zeker na alle moeite die je er al in gestoken hebt? ;)
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Thor

Bericht door Thor » 31 jan 2010, 12:06

Ik dacht dat dit forum was om elkaar te helpen, niet om kritiek te leveren op iemand's werkwijze.
Toevallig vind ik het leuk om dingen zelf te doen ik heb er alleen weinig tijd voor. Zelf heb ik daar geen moeite mee omdat ik de auto momenteel niet echt nodig heb maar blijkbaar storen andere mensen zich daar aan. :r
Verder heb je mijn bericht(en) schijnbaar niet echt goed gelezen want ik heb helemaal geen probleem met een thermostaat maar met mijn kachel. In mijn zoektocht naar een oplossing ben ik simpelweg op een kapotte thermostaat gestuit, die wel degelijk iets met het oorspronkelijke probleem te maken had. Dus dat "geknoei" zie ik zelf liever als een stapje dichter bij de oplossing daar mijn kachel nu in ieder geval weer warme lucht blaast (wat ie dus helemaal niet meer deed voordat ik mijn thermostaat vervangen had). Dus,.... als je verder geen positieve bijdrage kunt leveren aan het oplossen van iemand zijn probleem, hou dan in 't vervolg je kritiek voor je aub. :X

Als er nog mensen zijn die wel een :! hebben,......het mag best nog wel een paar weekjes duren hoor! ;)
Naar de garage brengen voor €85,- per uur kan altijd nog. :)
E46_316i Zwart

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 31 jan 2010, 23:35

Thor schreef:Vandaag na lang zoeken toch maar op mijn eerste gevoel af gegaan en toch maar de thermostaat er uit gehaald en ja hoor,.......
helemaal kapot: rubbers stuk, thermisch element helemaal los van het huis dus de werking was er nog wel maar de klep bleef gewoon in dezelfde positie staan. Maandag kan ik pas een nieuwe halen en ik ben heel benieuwd of dan mijn kachel het ook weer doet, temeer omdat er veel gezegd wordt dat de thermostaat niks met de kachel te maken kan hebben.

Ik houd jullie op de hoogte.

Zoals je al zegt de thermostaat heeft heel weinig met de kachel te maken.
Het enige wat ze met elkaar in verband brengt is dat je "warme" koelwater warmte afgeeft aan de lucht van je kachel.
Als dus je koelwater niet op temp komt dan heb je ook koude lucht. Maar meestal wordt je koelwater wel iets warm en krijg je dus ook warme voetjes ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”