Een vraagje over 320 d . Tijdje geleden bij de bmw garage geweest voor controle , auto liep niet lekker meer . Diagnose bleek dat de turbo stuk zou zijn , dit alles zou zijn volgens monteur omdat de auto geen vermogen meer had ( geen metingen verricht of iets dergelijks ), dus het zou een flink kostenplaatje worden 1700 euri's , daar schrok ik uiteraard van en ben her en daar nog geweest voor een check , bleken allemaal met de zelfde diagniose helaas, ook zonder eventuele verdere onderzoeken alleen vanuit mijn vraag turbo stuk?
Totdat ik vorige week een oud collega eens naar mijn auto liet kijken en deze zag eigenlijk al direct dat de pakking eruit lag bij de turbo, dus deze besteld en vervangen , nou loopt de auto beter vooral s'morgens pakt de turbo weer bij 2000/ 2500 toeren wat hij voorheen ook deed is hij warmer pakt hij iets later 3000/ 3500 toeren , alleen door het vervangen van de pakking !!!
Nou is mijn vraag kan het zijn dat de moter andere problemen heeft dan de turbo die waarschijnlijk kapot zou zijn , wat naar mijn mening eigenlijk niet kan na het vervangen van de pakking ,dat de turbo weer druk opbouwd en mijn auto het vermogen weer kan geven , alleen dan het rare ervan dat het bij koud en warm verschilt , dus nogmaals iemand ervaring heermee die me antwoord kan geven of andere iedeeén heeft wat het zou kunnen zijn .
Groetjes
Turbo stuk ?????
Re: Turbo stuk ?????
Check ook je Luchtmassameter eens.
Ook eventuele kleine scheurtjes in slangetjes van de turbo of in het inlaattraject kunnen voorkomen.
ALs de turbo stuk is kan je vaak ook oliesporen vinden in het deel na de turbo (richting intercooler)
Als er met de verbrandingslucht iets mis is qua hoeveelheid zal je dit hoogst waarschijnlijk ook terug zien in de uitlaatgassen.
Deze wordt dan zwart, omdat je een onvolledige verbranding krijgt (te weinig lucht)
Ook eventuele kleine scheurtjes in slangetjes van de turbo of in het inlaattraject kunnen voorkomen.
ALs de turbo stuk is kan je vaak ook oliesporen vinden in het deel na de turbo (richting intercooler)
Als er met de verbrandingslucht iets mis is qua hoeveelheid zal je dit hoogst waarschijnlijk ook terug zien in de uitlaatgassen.
Deze wordt dan zwart, omdat je een onvolledige verbranding krijgt (te weinig lucht)
Het is inderdaad erg vreemd dat het verschilt bij warme of koude motor :? Ik kan daar echt geen logische verklaring voor geven. Is het een 136pk of een 150pk?
Misschien dat de LMM daar wel op reageert in combinatie met andere sensoren.
Het is het facelift model 2004 dus 150 pk
Dat je de turbo bij 2000/2500 r/pm op voelt komen, zoals voorheen (alleen nu bij koude motor) lijkt me al niet goed.
Deze moet je eigenlijk al eerder op voelen komen,bij mij (136 pk) komt hij al in rond 1500 r/pm.
Het late inkomen kan meerdere oorzaken hebben, de LMM kan er idd 1 van zijn,hij hoeft niet perse defect te zijn,hij kan ook "versteten" of vervuild zijn en in veel gevallen komt dat niet boven water met het uitlezen.
Het kan ook bv aan een niet goed functionerende/aangestuurde wastegate liggen.
Dat kan bij de commonrail motoren wat ik begrepen heb, op 2 manieren zijn, (net als bij de pfl) dmv een actuator, of electronisch.
Deze moet je eigenlijk al eerder op voelen komen,bij mij (136 pk) komt hij al in rond 1500 r/pm.
Het late inkomen kan meerdere oorzaken hebben, de LMM kan er idd 1 van zijn,hij hoeft niet perse defect te zijn,hij kan ook "versteten" of vervuild zijn en in veel gevallen komt dat niet boven water met het uitlezen.
Het kan ook bv aan een niet goed functionerende/aangestuurde wastegate liggen.
Dat kan bij de commonrail motoren wat ik begrepen heb, op 2 manieren zijn, (net als bij de pfl) dmv een actuator, of electronisch.