Turbo stuk, motor op hol

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
renem
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jun 2008, 11:36

Turbo stuk, motor op hol

Bericht door renem » 08 jan 2010, 11:18

Overkwam mij dus gisteren........

Ik had net een afspraak gemaakt met een dealer om de auto voor controle te brengen merkte terugval in trekkracht.

Had de telefoon nog niet neergelegd en de ellende begon. Motor op hol allemachtig wens je niemand toe. Gelukkig ben ik enigszins technisch onderlegd dus in de 6 gezet en koppeling op laten komen motor uit...oef wat een rook.....

Nu staat hij bij de dealer, turbo stuk, katalysator natuurlijk stuk (olie) en het zit er voor de rest niet best uit (moet ik de compressie test afwachten)

Maar kan BMW hier gewoon mee weg komen?
Ik bedoel hier kan je dus niets aan doen!
Motormanagement moet toch ingrijpen?
Waar kan zo'n blok niet gestopt worden in een noodsituatie ? (als het mijn vriendin was geweest weet ik niet hoe dit afgelopen was)

Iemand een tip of BMW hier op aangesproken kan worden? Auto is van 2004 en heeft 160000 gelopen (320D)

Onvoorstelbaar...en kapotte turbo mag toch nooit je hele blok vernielen lijkt mij?

Graag een reactie.

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Turbo stuk, motor op hol

Bericht door Opt1mus » 08 jan 2010, 11:27

ow fvck, geen antwoord op je vragen ( ben niet zo technisch onderlegd) dit wens je niemand toe idd...

Veel sterkte en suc6, ik hoop dat je een goede verstandhouding met de dealer hebt...
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: Turbo stuk, motor op hol

Bericht door B46 » 08 jan 2010, 11:29

Helaas komt het wel vaker voor, Google (of YouTube) maar eens op 'Runaway Diesel' ;)
www. M3 register .nl

Gebruikersavatar
RoLoo
Berichten: 1521
Lid geworden op: 24 okt 2009, 15:55

Bericht door RoLoo » 08 jan 2010, 12:00

.

Als een diesel op hol slaat, wil het nog wel liggen aan het feit dat het ding op zijn eigen carterolie gaat lopen, en omdat zoiets door nix begrensd wordt, kan het toerental daardoor flink omhoog vliegen.

Is nie lekker voor de motor nie.

Heb zelf 1x een turbo aan barrels gehad. Auto was net 11.000 kilometer (en 3 maanden) jong, en helaas tussen München en het logeeradres in Oostenrijk ging het mis.

Geluid alsof je een bak met losse knikkers aan het heen en weer schudden was.



.
't Beste Maar Weer !
Ron.

Griffendahl

Re: Turbo stuk, motor op hol

Bericht door Griffendahl » 08 jan 2010, 12:09

't Is gewoon supervervelend als je zoiets gebeurt, op welke manier dan ook... Dat wordt niemand gegund, maar...
renem schreef:Ik bedoel hier kan je dus niets aan doen!
Een diesel met een kapotte turbo gewoon niet gebruiken tot die weer gerepareerd is was een optie... :roll:
renem schreef:Motormanagement moet toch ingrijpen?
En wat kan een motormanagement doen dan... ?? Als je blok op olie gaat lopen gaat die gewoon door, je kan hem dan alleen uit krijgen door hem te smoren (zorgen dat die geen lucht meer krijgt, dat kan een ECU niet, die regelt alleen de brandstof) of de belasting te hoog maken (in de hoogste versnelling zetten bijvoorbeeld, kan een ECU ook niet)

En dat een kapotte turbo je blok kan vernielen is niks nieuws hoor... Moet je zien wat er gebeurt als een turbo uit elkaar spat, of als er iets afbreekt van je schoepenwiel wat door de intercooler gewoon je blok weet te bereiken...

Ik denk (maar hoop het niet voor je) dat je heel veel pech hebt, hopelijk is de dealer een beetje coulant maar voor hetzelfde geld gooien ze het er gewoon op dat je te lang doorgereden hebt met een kapotte turbo...

Je staat sterker als de dealer bijvoorbeeld heeft aangegeven dat je hier nog wel even mee door kon rijden tot je bij ze terecht zou kunnen, is dat wellicht het geval ??

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Turbo stuk, motor op hol

Bericht door largeproject » 08 jan 2010, 18:06

Ik had het niet beter kunnen uitleggen.
Maar kat hoef je niet te laten vervangen,staat immers toch niet op kenteken dat er 1tje in zit,wel bij een benzine..

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Turbo stuk, motor op hol

Bericht door bjornc » 08 jan 2010, 20:17

Griffendahl schreef:Een diesel met een kapotte turbo gewoon niet gebruiken tot die weer gerepareerd is was een optie... :roll:
Waar zegt ie dat hij wist dat de turbo kapot is dan?
Hij ging voor controle vanwege vermogens terugval.
Naja, succes met het herstel!

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Turbo stuk, motor op hol

Bericht door Fabian79 » 08 jan 2010, 23:06

Klinkt als een olielekkage in de turbo die in de motor aan het ontbranden is geslagen. Omdat je vermogens verlies hebt gehad is dit wel het meest waarschijnlijk.

Er hoeft met het blok niet te veel aan de hand te zijn.
Dit moet je natuurlijk niet dagelijks doen, maar het blok heeft gewoon smering gehad en is niet vastgeslagen. Ik neem aan dat dit ook niet heel lang geduurd heeft, dus oververhitting daar is ook niet echt sprake van.

Turbo is hoogst waarschijnlijk dood en het achterliggende traject is zwaar vervuild.
Ik hoop dat het daar bij blijft voor je.
Turbo's zijn namelijk ook niet gratis.


Ik heb het ooit een x meegemaakt bij iemand in de auto (ford sierra td met 400.000 op de klok.)
Deze ging op de snelweg aan de haal door verrotte zuigerveren. Zelfde effect qua olieverbranding.
Hard remmen was de remedie. Gelukkig was de beste man automonteur.
Ik snel een blikje cola opgedronken. Carterontluchtingslang in het blikje hangen en ff vastplakken met plakband.
Als een zonnetje weer naar huis. ;)


Succes ermee en hou ons op de hoogte
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”