winterbanden 225-45-17 of 205-50-17?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
DJLeonardo

Re: winterbanden 225-45-17 of 205-50-17?

Bericht door DJLeonardo » 22 dec 2009, 00:22

Ik heb nog niet op 225-45-17 winterbanden gereden. Wel rijdt ik nu de 2e winter op Dunlop Sp wintersport 205-50-17. Het rijdt op normale winterdagen (koud en nat, geen sneeuw) behoorlijk ok. comfortabel en eigenlijk merk ik alleen bij nat weer dat de band wat wheelspin geeft als je iets te enhousiastop het gas trapt.
Op een dag als vandaag waar er overal sneeuw ligt kan je nog beter merken wat het verschil is met zo'n band. Alleen toen ik iets te enhousiast vanuit stilstand over een laag van 10 cm vastgevroren maagdelijke sneeuw probeerde te rijden stond ik even vast. Even wat sneeuw weggeschoven met de voet en de reis ging verder.
Op een goed moment ging ik de bocht door en moest gelijk even op het gas vanwege een enthousiaste vrachtwagen, toen gleed ik even een stukje door (ik reed 30). Voor de rest had ik een redelijk goede controle. op momenten dat je express extra je gas geeft is er even tractie verlies maar je voelt dat de band vrij snel weer grip krijgt. Het glijden gebeurt heel voorspelbaar en is heel makkelijk te corrigeren omdat er altijd wel reactie is op wat je doet. Kortom met dikke sneeuw en winterbanden is de grip verminderd maar nog steeds gecontroleerd. Het gaf mij een betrouwbaar gevoel. Ik kon met gemak andere auto's voorbij die er zichtbaar meer moeite mee hadden. Ik kon met beleid en opletten makkelijk 80 rijden bij een laag sneeuw van enkele cm's Als jemaar zorgt dat je geleidelijk afremt bij een bocht. Ook bij express te hard remmen (om de omstandigheden en de limiet te testen) ging de ABS maar even aan.
Wat ik me kan herinneren (is lang geleden) met zomerbanden en sneeuw was eigenlijk dat vooral het overgangs moment tussen wel en geen grip heel abrupt is. Je denkt dat je grip hebt en ineens is het volkomen weg, heel gevaarlijk. Overigens was dit niet alleen bij sneeuw maar ook bij gewoon nat en koud weer.

Over de vraag of 205 of 225 beter zo zijn:
205 is niet te weinig, ook niet bij normaal koud winterweer (ook niet voor een 330) 225 zou beter of slechter kunnen zijn maar ik kan daar niks over zeggen. Wel is een 225 brede winterband een stukje duurder en volgens de theorie idd minder goed.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Dnl

Re: winterbanden 225-45-17 of 205-50-17?

Bericht door Dnl » 23 dec 2009, 22:36

En we gaan hier verder betreft winterbanden! Algemene winterbanden topic! :duim:

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”