Een bekende discussie en eigenlijk durf ik al niet eens meer een opmerking te maken....

Maar ik doe het toch
"Winterbanden" zijn M+S banden. D.w.z. Modder and Sneeuw (NL vertalling kan ook gelukkig

). Ze zijn echt niet puur en alleen voor sneeuw bedoeld.
Het rubber is anders zodat deze "zachter" blijft bij lage temperaturen. Probeer maar eens een koud/bevroren kauwgumpje over iets heen te schuiven en daarna een zachte. Ten eerste zal je merken dat je fingers vermoedelijk vies zullen worden

en ten tweede dat het zachte stuk toch echt een stuk moeilijker weg te duwen is dan het harde.
Het profiel is gemaakt om maximaal sneeuw, modder maar ook water af te kunnen voeren. Verder blijkt uit testen dat ze ook best werk doen op b.v. bladeren. Misschien dat we niet super vaak sneeuw hebben in NL, maar regen en bladeren zijn toch wel standaard hier
Mensen willen dat de auto er goed uit ziet en willen dus brede banden. Breed is mooi met droog/warm weer. Maar bij slecht weer is het eigenlijk alleen maar beroerd voor de grip. Voor grip wil je zoveel mogelijk druk per vierkante cm hebben. Hoe breder de band, hoe minder de druk en dus de grip. Met regen e.d. wordt het alleen maar erger. Hoe groter het opervlakte, hoe meer water dat er weg moet worden gedrukt. (Ja, er zijn b.v. ook 255 brede winterbanden... Maar goed, iets is beter dan niets zullen we maar denken....)
Maar ik denk dat het laatste toch eigenlijk de meeste auto gekken zou moeten aanspreken. Ten eerste heb je een geldige reden om 2 sets velgen klaar te hebben liggen voor de auto ;D En ten tweede zou ik me toch een stuk minder klote voelen als ik een "simpel" velgje stuk rij tijdens het glijden dan b.v. een dure 20" BBS CH o.i.d.
Maar ieder zijn mening. Je kan nog altijd beter "normaal/rustig" rijden met zomerbanden dan als een kl$%tz#k op winterbanden