winterbanden 225-45-17 of 205-50-17?
- lverstappenl
winterbanden 225-45-17 of 205-50-17?
Orgineel word een 205-50-17 winterband aangeraden onder onze e46's maar ik zie ook regelmatig met 225-45-17 winterbanden rijden. Hoe zijn de ervaringen hier mee?
Ik heb komende week een ritje polen voor de boeg (1200 km) en zou toch graag veilig en comfortabel daar komen..
Ik heb komende week een ritje polen voor de boeg (1200 km) en zou toch graag veilig en comfortabel daar komen..
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.
-
Cliff
Re: winterbanden 225-45-17 of 205-50-17?
Qua veiligheid zou ik voor de 205 band gaan... voor de look zou ik voor 225 gaan...
Een smallere band snijdt zich namelijk makkelijker door regen/sneeuw heen dus minder kans op aquaplaning!
Een smallere band snijdt zich namelijk makkelijker door regen/sneeuw heen dus minder kans op aquaplaning!
-
Griffendahl
't Is eigenlijk vrij simpel...
Onder Nederlandse omstandigheden (vandaag uitgezonderd) is een 225 band doorgaans fijner omdat je op droog wat meer tractie hebt en op nat maakt het niet zo gek veel uit. Ook een 225 winterband met voldoende profiel zal onder een E46 echt niet snel gaan aquaplanen.
Echter ga je op wintersport, of wil je ook op dagen als deze goed voorbereid op pad is in principe de 205 de betere band onder je E46. Op sneeuw en ijs wil je graag druk per vierkante cm, want dat houd je in die situaties op de weg. Echter zul je merken dat je als je echt hard rijdt onder goede winterse omstandigheden, dat je met de 205 gewoon niet altijd je vermogen goed kwijt kan... Bij sportief rijgedrag wil die nog wel eens net wat te smal zijn...
Kortom, doe je het alleen om in Nederland te blijven is 225 ook prima (en misschien zelfs wel de betere keus), wil je op wintersport, verwacht je sneeuw of wil je ook voorbereid zijn op situaties zoals afgelopen dagen, dan is de 205 de beste keus.
Onder Nederlandse omstandigheden (vandaag uitgezonderd) is een 225 band doorgaans fijner omdat je op droog wat meer tractie hebt en op nat maakt het niet zo gek veel uit. Ook een 225 winterband met voldoende profiel zal onder een E46 echt niet snel gaan aquaplanen.
Echter ga je op wintersport, of wil je ook op dagen als deze goed voorbereid op pad is in principe de 205 de betere band onder je E46. Op sneeuw en ijs wil je graag druk per vierkante cm, want dat houd je in die situaties op de weg. Echter zul je merken dat je als je echt hard rijdt onder goede winterse omstandigheden, dat je met de 205 gewoon niet altijd je vermogen goed kwijt kan... Bij sportief rijgedrag wil die nog wel eens net wat te smal zijn...
Kortom, doe je het alleen om in Nederland te blijven is 225 ook prima (en misschien zelfs wel de betere keus), wil je op wintersport, verwacht je sneeuw of wil je ook voorbereid zijn op situaties zoals afgelopen dagen, dan is de 205 de beste keus.
heb zelf 225 en ben vandaag nog ff op pad geweest (wat een toestand
) maar ging eigenlijk gewoon prima.. gewoon rustig rijden en je kunt gaan en staan waar je wilt.
al kan ik me wel voorstellen dat een 205 net wat beter zal functioneren, maar daar heb ik geen ervaring mee
al kan ik me wel voorstellen dat een 205 net wat beter zal functioneren, maar daar heb ik geen ervaring mee
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
- BMW_Mischa
Ik zou toch echt gewoon voor de 205 gaan. "Sportief" rijden ga je gok ik niet doen naar Polen toe want je geeft zelf al aan dat je gewoon veilig en comfortabel wilt rijden.
Plus dat de 330Ci standaard ook gewoon op 205 geleverd is, dus je "power" niet over kunnen brengen lijkt me niet echt aan de orde... (Met uitzondering natuurlijk wanneer je op een stuk ijs sta (| )
Succes met de banden en een veilige trip naar Polen!
Plus dat de 330Ci standaard ook gewoon op 205 geleverd is, dus je "power" niet over kunnen brengen lijkt me niet echt aan de orde... (Met uitzondering natuurlijk wanneer je op een stuk ijs sta (| )
Succes met de banden en een veilige trip naar Polen!

E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)
-
Griffendahl
Een 205 zomerband kan op een zomers wegdek een hoop meer vermogen kwijt als een 205 winterband op een koud wegdek... Door de lamellen in de band verliest de band veel sneller tractie...
Nou heb ik 'maar' een 320d en rijd ik 'maar' op 195 (waar sommige 320d's op geleverd zijn) ik merk duidelijk dat het af en toe echt te weinig is en dan heb ik het niet over de momenten dat er sneeuw en ijs op de weg ligt, maar op het moment dat de weg mooi schoon maar heel koud is, hooguit een beetje vochtig... Pak hem beet een graad of 2 buiten temperatuur...
En ik ben van nature een rustige rijder, zeker met de diesel en zal echt niet onnodig gas geven, maar ik ben er toch meerdere keren door verrast. Banden zijn gewoon Michelin op de juiste spanning, daar mag het niet aan liggen.
Nou heb ik 'maar' een 320d en rijd ik 'maar' op 195 (waar sommige 320d's op geleverd zijn) ik merk duidelijk dat het af en toe echt te weinig is en dan heb ik het niet over de momenten dat er sneeuw en ijs op de weg ligt, maar op het moment dat de weg mooi schoon maar heel koud is, hooguit een beetje vochtig... Pak hem beet een graad of 2 buiten temperatuur...
En ik ben van nature een rustige rijder, zeker met de diesel en zal echt niet onnodig gas geven, maar ik ben er toch meerdere keren door verrast. Banden zijn gewoon Michelin op de juiste spanning, daar mag het niet aan liggen.
Waarom heb ik nou zo weinig last op mijn breedset zomerbanden 225/255 en heb ik géén DSC die overuren draait (werkt wel)
Rijd ik dan echt zoooo sloom
- lverstappenl
Dan praat je onzinBoMeWm schreef:Waarom heb ik nou zo weinig last op mijn breedset zomerbanden 225/255 en heb ik géén DSC die overuren draait (werkt wel)
Ja zodra ik op een schoongeveegde weg zou komen zou het goed gaan.. Maar achteraf hoef je met een breedset niet te komen op dit moment..
Maar het ging er om wat aan te raden is: 225 of 205 winterbanden?
Laatst gewijzigd door lverstappenl op 21 dec 2009, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.
Geen idee hoe het jouw dan wel lukt, maar ik kom op bepaalde punten geen kant op! Wellicht dat het hier in het Noorden dan misschien niet te vergelijken was met wat er in het rest van het land gevallen was, maar hier was het echt geen doen.BoMeWm schreef:Waarom heb ik nou zo weinig last op mijn breedset zomerbanden 225/255 en heb ik géén DSC die overuren draait (werkt wel)
Zal idd best wel schelen, maar hier (rond Amsterdam) lag ook genoeg hoor!! En ook ik moet het dorp uit, waar niet wordt gestrooid op de binnenwegen. Weet je wat ik organiseer wel een cursus (sloom rijden) maar of er animo voor is :>
Mijn auto staat op 225 banden en dat gaat helemaal goed.
Nu is dit ook de standaard maat voor een 330d, maar dat moet niet uit maken. Hoewel deze auto wel relatief zwaar is.
Als je helemaal naar polen gaat rijden denk ik dat een 225 band wel rustiger gaat rijden dan een 205 band. Als de wegen schoon zijn kan je vaak ook doorrijden en is een bredere band wel erg aangenaam.
Zijn de wegen daarentegen erg smerig zal de snelheid ook veel lager worden en zie ik niet in waarom een 205 zoveel beter is.
Ik snap wel dat je dan meer druk/ cm² hebt, maar ik ervaar geen probs met de 225 band.
Je kan ook nog kiezen voor 215, de gulden middenweg
Nu is dit ook de standaard maat voor een 330d, maar dat moet niet uit maken. Hoewel deze auto wel relatief zwaar is.
Als je helemaal naar polen gaat rijden denk ik dat een 225 band wel rustiger gaat rijden dan een 205 band. Als de wegen schoon zijn kan je vaak ook doorrijden en is een bredere band wel erg aangenaam.
Zijn de wegen daarentegen erg smerig zal de snelheid ook veel lager worden en zie ik niet in waarom een 205 zoveel beter is.
Ik snap wel dat je dan meer druk/ cm² hebt, maar ik ervaar geen probs met de 225 band.
Je kan ook nog kiezen voor 215, de gulden middenweg
Wat jij wil, mij lukt het wellverstappenl schreef:
Dan praat je onzin, want ik rij op dit moment ook met een breedset 235/255, en ik blijf op de plaats staan met slippende banden.. Ik kom letterlijk niet van de plaats af.
Maar het ging er om wat aan te raden is: 225 of 205 winterbanden?
Wordt uiteindelijk weer zo'n eindeloze discussie waar ik, bij deze, mijn laatste bijdrage heb geleverd.
- ///M 330Ci
Ik kan me ook niet echt voorstellen dat het een wereld van verschil zal zijn, maar goed.
Theoretich is de 205 in de harde regen en sneeuw beter, en de 225 bij gewone regen en op het droge.
Mijn coupe staat nu op 205/50/17 winterbanden rondom. Op 8J velgen. Rijd prima, voor winterbanden dan..
Ook op de autobahn geen probleem, vorig jaar vaak zat 200+ op weg naar Oostenrijk.
Wat het meeste uit maakt is het merk winterbanden dat je koopt.
Ga je voor van die goedkope flubber/zwabber dingen dan kan een belabberde wegligging verwachten.
Maar pak je bijv iets van Goodyear/Michelin/Vredestein dan heb je nog steeds een redelijk strak sturende auto waar je gerust hoge snelheden mee kan rijden.
En waar je uiteraard ook mee in de sneeuw uit de voeten kan..
Theoretich is de 205 in de harde regen en sneeuw beter, en de 225 bij gewone regen en op het droge.
Mijn coupe staat nu op 205/50/17 winterbanden rondom. Op 8J velgen. Rijd prima, voor winterbanden dan..
Ook op de autobahn geen probleem, vorig jaar vaak zat 200+ op weg naar Oostenrijk.
Wat het meeste uit maakt is het merk winterbanden dat je koopt.
Ga je voor van die goedkope flubber/zwabber dingen dan kan een belabberde wegligging verwachten.
Maar pak je bijv iets van Goodyear/Michelin/Vredestein dan heb je nog steeds een redelijk strak sturende auto waar je gerust hoge snelheden mee kan rijden.
En waar je uiteraard ook mee in de sneeuw uit de voeten kan..

Freude am Fahren
-
Griffendahl
Ik merk zelf al een heel verschil tussen de 195's van mij en de 205's van mijn pa... Beide onder een PFL 320d, beide Michelin's. Heb ze diverse keren gereden nu en vind het elke keer weer opvallend hoeveel verschil er tussen beide is.///M 330Ci schreef:Ik kan me ook niet echt voorstellen dat het een wereld van verschil zal zijn, maar goed.