Borrelend geluid onder motorkap

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
daNpy
Contacteer:

Borrelend geluid onder motorkap

Bericht door daNpy » 15 dec 2009, 16:02

Toen i zojuist de auto in de garage zette, stapte ik nog even uit om naar de vloer te kijken. Ik hoorde toen een borrelend geluid onder de motorkap vandaan komen, wat ik niet precies kon lokaliseren. Toen ik de motor even uitzette, was het geluid weg.
Hierdoor denk ik niet dat het kokende KVS kan zijn; dit stopt immers niet meteen met koken.
Het zou nog wel te weinig KVS kunnen zijn :?

Toen ik de motor daarna weer startte was het er weer. Iemand die toevallig weet waar dit vandaan kan komen?
Ik zal vanavond -met koude motor- even het KVS peil controleren...

Griffendahl

Re: Borrelend geluid onder motorkap

Bericht door Griffendahl » 15 dec 2009, 16:38

Klinkt als weinig KVS idd. Als het had gekookt had je op je dashboard ook wel gezien dat je KVS temp te ver naar rechts stond... Wat ook zo kunnen is dat je lucht in je KVS systeem hebt en dat je even moet ontluchten...

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 15 dec 2009, 16:47

Doet ie dat ontluchten niet zelf?
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.

De AutoFans.nl Trackday kalender!

Killerbean

Bericht door Killerbean » 15 dec 2009, 18:53

Nee, er zit een grote 'schroefknop' vlakbij de bijvuldop.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 15 dec 2009, 21:13

Eens kijken hoe dat werkt dan.
Heb net de KVS bijgevuld, het vlottertje lag op de bodem :X

De reden dat ik uitgestapt was was ook omdat ik vlekken op de grond zag die er wel erg nieuw uitzagen.
Ze kunnen ook van mijn DAF zijn, maar ze waren nog nat en daar mijn DAF alweer 2 weken terug voor het laatst in de garage hier heeft gestaan is dat erg vreemd. De onderkant van de auto was echter ook droog :?

Binnenkort op het werk ook de auto even inspecteren, ook ivm de APK in februari.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.

Bimmerken320d

Bericht door Bimmerken320d » 15 dec 2009, 21:47

Toch even goed naar kijken, met te weinig KVS rijden kan een oorzaak zijn van een lekkende koppakking! Wanneer je te warm rijdt kan die scheuren, en herstelling kost een BOM (| geld!

Dus altijd netjes bijvullen!!!

Hopelijk is gewoon een radiatorslangetje lek ofzo!
Afbeelding

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 15 dec 2009, 22:24

Ik hoop inderdaad dat het geborrel niet van een kapotte koppakking afkwam... dat zou heel zuur zijn ;(

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 16 dec 2009, 09:10

Maar als de koppakking lek zou zijn ivm oververhitting, moet de tempmeter ook aan hebben gegeven dat hij te warm is geworden en die heb ik nooit verder dan het midden (normaal) zien uitslaan.

Het kan ook nog de thermostaat zijn, maar ook dan moet de tempmeter eerst naar ->warm uitslaan voor de KS gaat koken in de motor.
Vanmorgen naar het werk gereden, ca 15+km dus dan gaat de thermostaat wel open. Bij werk aangekomen geen geborrel of rare geluiden. Nu nog even de 'lekkage' in de gaten houden.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 21 dec 2009, 22:28

Afgelopen vrijdag heb ik het weer gehoord nadat we even in de sneeuw hebben gespeeld :+

- Ik denk niet dat het een lekke koppakking is, want dan zou er een lek tussen cilinder en KVS zijn en dan moet hij ook _flink_ roken en de temperatuurmeter stijgen.
- Ik denk ook niet dat de KVS kookt, want dan zou het ook even door moeten gaan als de motor uit is en de temp meter ook stijgen.

Zou het niet kunnen zijn dat er een overloopje zit of misschien de thermostaat niet helemaal fris meer is?
Of moet hij een keer ontlucht worden?
Er is namelijk geen KVS reservoir in mijn auto aanwezig.

V&T

Bericht door V&T » 26 dec 2009, 17:19

Welke KVS gebruiken jullie ? Is dat de blauwe kleur of de rode/oranje kleur ?

Grtjs

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 27 dec 2009, 02:04

Ik gooi er de blauw gekleurde KVS bij. Ik weet niet precies meer wat erin zat maar ik ga er wel een beetje vanuit dat er ook blauw in zat omdat ik niet zomaar 2 kleuren bij elkaar ga gooien.

Toen straks deed hij het direct na het starten weer even. Na enkele tientallen seconden sloeg hij op de choke oid met een ietwat verhoogd toerental en toen was het weg :?
Eenmaal op bestemming (na 170km) ben ik vergeten het nog even te beluisteren :roll:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 27 dec 2009, 10:55

Ik weet niet of tegenwoordig de kleuren nog sprekend zijn, maar roze is over het algemeen goed voor elke auto, type G12.
Er zitten tegenwoordig ook verschillen in en G12 mag nagenoeg in alle hedendaagse auto's.

Het heeft vooral te maken met de materialen waar je motorblok van gemaakt is.
Die "oude" groene mag je dus cker niet gebruiken. Dat tast alumium aan.

Ik heb zelf roze G12 die moet goed zijn, maar of G12 ook in het blauw geleverd wordt??
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 27 dec 2009, 11:04

daNpy schreef: Of moet hij een keer ontlucht worden?
Er is namelijk geen KVS reservoir in mijn auto aanwezig.
Dit lijkt me wel logisch.

Maar geen reservoir??
Dat heb ik echt nog nooit gezien. Kan natuurlijk aan mij liggen x|

Heb je niet dat zwarte vaatje net achter je radiateur?? Die met dat vreemde drijvende stokje? Ik dacht dat alle bimmers dat hadden.

En waar vul je dan bij en controleer je of je wel genoeg KVS hebt? Gewoon op de radiateur ofzo???
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 13 feb 2010, 23:40

Zo, na een tijdje weer een reactie :fuit:

@Fabian: Ik vul inderdaad bij via het zwarte tuitje met het vlottertje. Moet binnenkort weer eens controleren, mocht ik hem weer bij moeten vullen dan zou hij ergens lekken.
Het borrelende geluid is er nog steeds.
Vorige week hoorde ik het wederom vlak na het starten. Het is dus zeker niet alleen met warme motor en kan derhalve geen kokende KVS zijn.

Ik heb de auto deze week ook nog op de brug gehad (voor iets anders) en de auto toen gestart en eronder gelegen. Ik heb toen niet echt op het borrelen gelet, maar kan me ook niet herinneren dat ik het gehoord heb. Van boven hoor ik het wel duidelijk.
Zal tevens nog eens proberen of het op de 'choke' weg gaat.

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 11 feb 2011, 20:25

Probleem gevonden; onder de motorkap zit linksvoor (als je er voor staat; dus rechts tov de auto) een zwarte pot waar o.a. de carter ventilatie op aangesloten zit (vlgs mij een soort oil catch can).
Deze pot zat vol water en als de motor draait dan voert de overdruk in het carter luchtbellen erdoorheen. Vandaar dus het geborrel, en dus ook met koude motor (wat bij kokende KVS niet mogelijk zou zijn).

De pot is nu leeggemaakt en ik houd het even in de gaten. Wellicht dat hij door een lekkage of een fout vol water komt te staan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”