ET waarde LM velgen 18 inch.
ET waarde LM velgen 18 inch.
Beste forum leden.
Ik ben van plan om mijn 316i E46 te voorzien van lichtmetalen wielen.
Mijn interesse gaat uit naar WSP 8.0x18 ET34 voorzien van Michelin Pilot Sport SP2 92Y 225x40x18.[Rondom]
Kan iemand mij vertellen of de ET waarde van ET34 een juiste keus is.
Kan deze maat gemonteerd worden zonder de consequentie dat de wielen op een of andere manier aanlopen of buiten de
wielkasten gaan steken???
Graag een duidelijk antwoord en geen reactie's met allerlei sugesties.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
m.vr.gr.
Hans
Ik ben van plan om mijn 316i E46 te voorzien van lichtmetalen wielen.
Mijn interesse gaat uit naar WSP 8.0x18 ET34 voorzien van Michelin Pilot Sport SP2 92Y 225x40x18.[Rondom]
Kan iemand mij vertellen of de ET waarde van ET34 een juiste keus is.
Kan deze maat gemonteerd worden zonder de consequentie dat de wielen op een of andere manier aanlopen of buiten de
wielkasten gaan steken???
Graag een duidelijk antwoord en geen reactie's met allerlei sugesties.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie.
m.vr.gr.
Hans
Re: ET waarde LM velgen 18 inch.
Hans,
- de maat 18 inch met die bandenmaat is geen probleem
- ET is te laag,
weet niet of je coupe/sedan/tourig & bouwjaar je hebt maar ik gekeken bij een sedan (2003) en alle orginele wielen hebben een ET van rond de 46-47 , hier kan je van afwijken met paar omhoog of naar beneden maar zoveel lijkt me geen goed plan.
Maar als je wat gegevens plaatst
- carrosserievorm
- bouwjaar
- motor
enz kan ik het specifiek nakijken
- ET is te laag,
weet niet of je coupe/sedan/tourig & bouwjaar je hebt maar ik gekeken bij een sedan (2003) en alle orginele wielen hebben een ET van rond de 46-47 , hier kan je van afwijken met paar omhoog of naar beneden maar zoveel lijkt me geen goed plan.
- carrosserievorm
- bouwjaar
- motor

http://www.bmwportal.nl/styling-tuning- ... lit=gerold , 3e reactie DJ Leonardo
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Volgens mij kan het wel, maar het is wel enorm op het randje, je moet er wel rekening mee houden dat het bij diepe dippen in de snelweg licht kan aanlopen...
Ik zou er zelf niet aan beginnen met die banden maat zonder iets aan de auto te doen iig, komt voor mij te dicht in de buurt van de grens... Zit zelf nog extremer maar ik heb mijn achterspatborden gerold.
Bouwjaar is niet relevant voor de ruimte in de wielkasten, die is bij alle E46's met dezelfde carrosserievorm gelijk evenals de motor...
Ik zou er zelf niet aan beginnen met die banden maat zonder iets aan de auto te doen iig, komt voor mij te dicht in de buurt van de grens... Zit zelf nog extremer maar ik heb mijn achterspatborden gerold.
Carrosserievorm is een touring of een sedan, compact is een 316ti, en een coupe cabrio is niet als 316i geleverd... Touring en sedan zijn nagenoeg gelijk qua ruimte in de wielkasten dus niet zo boeiend.Jaapi schreef: Maar als je wat gegevens plaatst
- carrosserievorm
- bouwjaar
- motor
Bouwjaar is niet relevant voor de ruimte in de wielkasten, die is bij alle E46's met dezelfde carrosserievorm gelijk evenals de motor...
Wist niet of er verschil zat in de ET van een sedan/touring/coupe. Maar als ik het volgende overzicht kijk van lm wielen dan hebben deze allemaal een ET van 44 t/m 49
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=36&fg=15
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=36&fg=15
Als je alleen maar uitgaat van OEM met een paar mm speling zal er weinig zijn wat 'past'. De OEM ET waarden zijn - op zijn minst - gezegd behoorlijk behoudend.
OEM velgen zijn voor alle modellen (behalve de M3) gelijk, echter in de praktijk blijkt dat een coupe een beetje meer ruimte biedt in de achterste wielkuipen.
Ik rijd met 8,5J ET40 voorop... Een 8J ET34 velg valt 0,35mm meer naar binnen als mijn velg, en mijne is enorm laag en met 19"en dat (net precies) gaat goed... Voor kom je dus echt niet in de problemen.
Achterop rijd ik met 9,5J ET45. Een 8J ET34 velg valt 8,05mm meer naar binnen als mijn achtervelg, maar ik heb wat meer ruimte gemaakt en weet niet op de mm hoeveel... Achter is je kritische gebied met deze velgen...
OEM velgen zijn voor alle modellen (behalve de M3) gelijk, echter in de praktijk blijkt dat een coupe een beetje meer ruimte biedt in de achterste wielkuipen.
Ik rijd met 8,5J ET40 voorop... Een 8J ET34 velg valt 0,35mm meer naar binnen als mijn velg, en mijne is enorm laag en met 19"en dat (net precies) gaat goed... Voor kom je dus echt niet in de problemen.
Achterop rijd ik met 9,5J ET45. Een 8J ET34 velg valt 8,05mm meer naar binnen als mijn achtervelg, maar ik heb wat meer ruimte gemaakt en weet niet op de mm hoeveel... Achter is je kritische gebied met deze velgen...
Kijk, weer wat extra kennis erbij 

Hoi Jaap.Jaapi schreef:Hans,
- ET is te laag,
- carrosserievorm
- bouwjaar
- motor
Het gaat om een sedan bouwjaar 2002 met motor 1797cc motor.
De velgen die ik op het oog heb kunnen ook geleverd worden met een ET waarde van 40.
Misschien is dit een verstandigere keuze.
Zit in ieder geval dichter in de buurt van de ET 46/47 de kennelijk standaard is.
Kan jij voor mij kijken of ik met deze maat zonder risico,s zit van aanlopen.
Hopelijk genoeg gegevens.
gr
Hans
Laatst gewijzigd door camel25 op 12 dec 2009, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd zelf in een touring met 17" 8j en ET34. Loopt nergens aan.
Weet alleen niet of dit voor een sedan ook zal gelden... :?
Weet alleen niet of dit voor een sedan ook zal gelden... :?
Ja, dat geldt voor een sedan ook, alleen hoe groter je velg hoe kritischer het wordt... Met 18" heb je zo een paar mm minder speling tov 17", door de vorm van de wang van de band. Maar ook het wisselen van bandenmerk A naar bandenmerk B kan je een of twee mm speling schelen of kosten...
Vergeet ook niet dat je elke J = 2.55 mm "weg moet werken" naar binnen of naar buiten, afhankelijk van je ET waarde.
8 J is niet bovenmatig breed, dus dit zal altijd wel lukken, mits je geen extreem lage ET waarde hebt.
8 J is niet bovenmatig breed, dus dit zal altijd wel lukken, mits je geen extreem lage ET waarde hebt.