4de probleem op n rij over airco/kachel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Richel88

4de probleem op n rij over airco/kachel

Bericht door Richel88 » 29 nov 2009, 21:22

Als je met een koude motor je airco aanzet op warm blazen, komt er dan vrijwel direct, of pas na geruime tijd warme lucht uit je roosters?

Ik merk namelijk pas dat ik warme lucht krijg als de motor warm is.
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

BMW_Mischa

Re: 4de probleem op n rij over airco/kachel

Bericht door BMW_Mischa » 29 nov 2009, 21:51

Gelukkig maar, dan werkt het allemaal zoals het hoort. :)

Even kort de achterliggende gedachte:

Punt 1: Je zegt zelf al dat de motor koud is. Dus kan hij nooit warmte af geven om de auto van binnen te verwarmen.

Punt 2: Je rijdt in een diesel. Deze zijn gemaakt om zo zuinig mogelijk te zijn wat gelijk staat aan o.a. zo min mogelijk warmte produceren. (Klinkt raar, maar het is toch echt zo.) Nu zullen er gelijk mensen zijn die denken "Maar een warme diesel loopt pas echt zuinig". Dat klopt, vandaar dat de auto bij een koude motor eerst de "koeling" van het blok intern zal houden. Dit om te zorgen dat de opgebouwde warmte dus eerst mee helpt om het blok zelf op bedrijfstemperatuur te krijgen. Hierna zal deze pas de thermostaat open gooien en de "overbodige" warmte d.m.v. het koelvloeistof naar de radiateur sturen om daar af te koelen.

Climatronic:

De climate control is gemaakt om het jou zo prettig mogelijk te maken in de auto. Bij een koude motor zou hij dus puur en alleen koude lucht naar binnen kunnen blazen. Ik zelf zou het niet prettig vinden als ik met windkracht 8 koude lucht in mijn gezicht geblazen krijg als ik in de auto zit. Vandaar dat de clima dus in eerste instantie niets zou lijken te doen. Maar in werkelijkheid wacht hij dus puur en alleen tot hij wat warmte heeft om naar binnen te blazen.

Handbediend:

min of meer hetzelfde verhaal. Je kan wel vrolijk de blower op de hoogste stand zetten, maar tot er warmte ontwikkeld is in de motor zal er echt geen warme lucht naar binnen komen. Sterker nog, als jij de blower op max zet om ook maar het kleinste beetje warme lucht naar binnen te krijgen, dan zal de motor hierdoor ook automatisch minder snel opwarmen ('t scheelt niet veel, maar toch ;) )

Komt je motor nou echt maar heel erg traag op temperatuur, dan heb je de kans dat de thermostaat stuk is. De motor geeft dan dus gelijk de opgebouwde warmte af aan de radiateur waardoor deze tijdens het warm worden veel van de warmte gelijk weer verliest. Mocht dit zo zijn moet je maar even de zoekfunctie gebruiken op het forum. :W
Afbeelding
E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)

Richel88

Bericht door Richel88 » 30 nov 2009, 00:25

Ja of nee was ook voldoende, maar bedankt voor je uitleg mischa :amen:

Dus het enige voordeel met airco is de koeling in de zomer? Ik dacht namelijk ook dat de airco extra deed bijverwarmen? (als ik raamverwarming selecteer, springt de airco ook standaard aan toch)
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 30 nov 2009, 03:36

Nee.

tenminste bij mij niet.

Bij mijn golfje doet ie dit wel (hoogst irritant)
De airco bij de bimmer moet je zelf aan en uit zetten.
De knop voor het voorraam zorgt er alleen voor dat de kleppen zo gezet worden dat alle
lucht langs je voorraam gaat en de blower voluit gaat.

Het tweede voordeel naast koele lucht in de zomer is dat de lucht (bij ingeschakelde airco) ook droger is
dan bij normale circulatie. Hierdoor zal een beslagen raam veel eerder weer doorzichtbaar zijn, omdat het vocht simpelweg
sneller oplost.

Even inhaken op het verhaal van Mischa.
Bij een diesel wordt er ook gebruik gemaakt van verwarmingelementen in bijv. het koelwatersysteem. Dit alles om
het opwarmen van de motor te bespoedigen. In de praktijk heb ik na 3 minuten al warmere lucht in mijn 330d uit de kachel.
Het is zelf zo dat de gloeibougies bij een warme motor ook regelmatig hun werk doen. De verbranding van diesel brengt vaak genoeg niet genoeg warmte op om het verbrandingsproces te optimaliseren bij lagere toerentallen.

Deze
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Richel88

Bericht door Richel88 » 30 nov 2009, 09:21

Ik kan dr bijna een boek over gaan schrijven haha. Neej das allemaal gewoon duidelijk. Het gaat me er alleen om dat ik ff weet waarom ik die extra diesel verstook om het warm te krijgen.

Dat die smorgens vol koude lucht begint te blaze is ook wel irritant, maar wordt je wel ff lekker wakker van :W .

Dus airco aan om smorgens warm te worden helpt niet echt dus..
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 dec 2009, 04:41

Neej precies ;)

Maar als je systeem op auto staat dan gaat deze pas harder blazen zodra je warme lucht krijgt.
Gewoon lekker op auto laten staan. Komt alles goed :P

Enne wat betreft dat extra diesel stoken.
Mijn auto rijdt volgens dat irritante verbruiksmetertje met een koude motor zuiniger. Zolang de temp meter nog
niet verticaal staat is mijn verbruik beduidend lager (gemeten met 80 in z'n 5 op de cruise, uiteraard op hetzelfde stukje weg)

:?
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Richel88

Bericht door Richel88 » 01 dec 2009, 10:19

Met dat verbruik merk ik goed dat ik zuiniger rij als t blokkie warm is. Ook wel logisch...

wat betreft airo.. opt moment bij inschakelen van airo zie je je dat metertje ook n stukkie verspringen. Maar dit is zo minimaal, dan trek je maar een keer wat minder hard op, dan heb je dat eral uit haha
Afbeelding

Robbiegoal

Bericht door Robbiegoal » 02 dec 2009, 16:46

Zijn er ook auto's die een soort 'föhn-principe' gebruiken? Dus dat lucht langs een warmtespiraal wordt geblazen om deze te verwarmen.

Kan me niet voorstellen dat je in een 760i moet wachten tot de motor warm is.

Of is dat de standverwarming waar ik over praat??
Freude am Fahren!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”